Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47

Ämne: Halmstad får Sveriges andra Lidl-tåg

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Halmstad får Sveriges andra Lidl-tåg

Spedition Bode och DB Cargo Scandinavia kör med start i april ett nytt tåg mellan Lûbeck och Halmstad två dagar i veckan.

https://jarnvagar.nu/lidl-kor-till-halmstad/

Senast redigerat av ulf nyström den 2022-01-24 klockan 15:07:42.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Halmstad får Sveriges andra Lidl-tåg

Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    Spedition Bode och DB Cargo Scandinavia kör med start i april ett nytt tåg mellan Lûbeck och Halmstad två dagar i veckan.

Jag vill minnas att Lidl tidigare kört tåg till Halmstad men att det inte gick så bra så man bytte till Helsingborg. Stämmer den minnesbilden?

Annars väldigt kul att mer trailers tar tåget. Också kul att det pratas om en kombiterminal i Halmstad.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Jag vill minnas att Lidl tidigare kört tåg till Halmstad men att det inte gick så bra så man bytte till Helsingborg. Stämmer den minnesbilden?

Annars väldigt kul att mer trailers tar tåget. Också kul att det pratas om en kombiterminal i Halmstad.
    Ja, Halland har ju länge varit en vit fläck på kartan över kombiterminaler.

Medlem
    mar 2018

Men, lite på ämnet, har man inte kört trailers från Falkenberg? Jag har för mig att en stor affärskedja som säljer produkter med riktigt dålig kvalité har kört trailers därifrån till sina butiker i Norrland.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Men, lite på ämnet, har man inte kört trailers från Falkenberg? Jag har för mig att en stor affärskedja som säljer produkter med riktigt dålig kvalité har kört trailers därifrån till sina butiker i Norrland.
    Måste varit länge sedan då nämnda kedja som först var en joint-venture bröts upp och endast butikerna i södra delen av landet behöll namnet medan de andra butikerna övergick till partnern som är en rikstäckande kedja, känd för återvinning av kötfärs och sin reklam.
    Numera finns ju inte den återstående kedjan kvar ens i södra Sverige då butikerna såldes till en annan rikstäckande kedja som drivs efter kooperativ modell...

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Rubrik och ingress i nämnda artikel ändrad sedan Spedition Bode i Lübeck med emfas påpekat att det inte är ett Lidl-tåg utan ett Bode-tåg och att endast en mindre del av det transporterade godset går till Lidls butiker.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Måste varit länge sedan då nämnda kedja som först var en joint-venture bröts upp och endast butikerna i södra delen av landet behöll namnet medan de andra butikerna övergick till partnern som är en rikstäckande kedja, känd för återvinning av kötfärs och sin reklam.
    Numera finns ju inte den återstående kedjan kvar ens i södra Sverige då butikerna såldes till en annan rikstäckande kedja som drivs efter kooperativ modell...
    Företaget jag pratade om är en kedja som iaf i början hade bil som sitt tema, nu är det all skön kinaskit och det företaget har flera stora lager i Halmstad.

SJK-medlem Anders.o93s avatar
    Medlem
    mar 2018

Företaget jag pratade om är en kedja som iaf i början hade bil som sitt tema, nu är det all skön kinaskit och det företaget har flera stora lager i Halmstad.
    Kan det inte vara rätt så bra att skriva ut namnet på de butiker ni menar. Så att inga missförstånd sker. Det här är väl inte SVT, man får väl nämna butikers namn.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Kan det inte vara rätt så bra att skriva ut namnet på de butiker ni menar. Så att inga missförstånd sker. Det här är väl inte SVT, man får väl nämna butikers namn.
    Jag har för mig att Biltema-koncernen körde vissa transporter mellan Falkenberg och "Norrland" på järnväg. De gick en viss tid så de ordrarna var prioriterade har jag för mig. Jag jobbade extra på Biltemas lager i Halmstad som då hette Retlog. Värsta stället i världen att jobba på (men det hör inte hit).

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Aha, trodde du menade dem med nettorpriser...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vad gäller Falknenberg så har du nog blandat ihop det lite fast du minns rätt! Det som kördes från Falkenberg var framför allt växelflak och containers med dryck från Carlsberg till törstiga stockholmare! Tror det mer eller mindre gick heltåg med detta upp till 6 dagar/vecka fram till slutet av 2000 talets första årtionde. Trafiken försvann från järnvägen i samma veva som Greencargo gjorde sig av med sitt åkeri f.d Svelast. Tror det var åkeriet som hade avtalet med Carlsberg.... Minns att man mötte detta tåg på söndagarna när man körde söderut på VKB. Carlsbergståget var då på väg norrut mot Sävenäs rangerbangård där det slogs ihop med annat för vidare resa mot huvudstaden!
    Vad gäller Halmstad är det helt riktigt att ett kombitåg kördes dit en kortare period för kanske 10 år sedan men flyttades på grund av höga avgifter för lyft i Halmstads hamn.....
    På tal om kombiterminaler har det faktiskt funnits en mindre sådan i Halmstad i personbangårdens södra del innanför det som nu är spår 5. Asfaltsplanen mot Infranords lokaler (tidigare smalspårsverkstaden) användes för att hantera godset!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Förstör inte det roliga nu

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det här har jag kopierat från förslaget till Framtidsplan 2050 för Halmstad vad avser kombiterminal. Kistinge är området vid gamla Pilkington numera Stena recykling. Man låter efterfrågan styra och börjar i hamnen och utvecklar sen vid Kistinge.

Vad gäller kombiterminal och funktionen omlastning är inriktningen att börja i mindre skala nere i hamnområdet för
    att bedöma efterfrågan. I dagsläget är närmsta omlastningsmöjlighet längs med västkuststråket belägna i Helsingborg
    och i Göteborg. Att etablera denna funktionalitet i Halland och Halmstad ser gynnsamt ut. Inriktningen är att
    marken i Kistinge som pekats ut för detta ändamål i Framtidsplan 2050, ligger kvar. Om det i framtiden finns behov
    av att ytterligare utöka kapaciteten för intermodala transporter så ska det vara möjligt. Utveckling i Kistinge sker först
    när efterfrågan ökar och den initiala satsningen i hamnen inte längre kan tillgodose behovet. Även här ska
    utbyggnaden ske succesivt. Funktionen i hamnen övergår då till att tillförse behovet av omlastning där lyft med
    sjöfart ingår, eller till annan typ av verksamhet. Utveckling sker behovsstyrt och i nära dialog med näringslivet.
    Ambitionen är en etappvis utveckling av omlastningsfunktion i Halmstad som medger möjlighet att växla upp
    planeringen i takt med att efterfrågan ökar. Med detta som utgångspunkt kan kommunen möta framtiden med
    flexibilitet samtidigt som utvecklingen stödjer befintligt näringsliv.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    Det här har jag kopierat från förslaget till Framtidsplan 2050 för Halmstad vad avser kombiterminal. Kistinge är området vid gamla Pilkington numera Stena recykling. Man låter efterfrågan styra och börjar i hamnen och utvecklar sen vid Kistinge.

Vad gäller kombiterminal och funktionen omlastning är inriktningen att börja i mindre skala nere i hamnområdet för
    att bedöma efterfrågan. I dagsläget är närmsta omlastningsmöjlighet längs med västkuststråket belägna i Helsingborg
    och i Göteborg. Att etablera denna funktionalitet i Halland och Halmstad ser gynnsamt ut. Inriktningen är att
    marken i Kistinge som pekats ut för detta ändamål i Framtidsplan 2050, ligger kvar. Om det i framtiden finns behov
    av att ytterligare utöka kapaciteten för intermodala transporter så ska det vara möjligt. Utveckling i Kistinge sker först
    när efterfrågan ökar och den initiala satsningen i hamnen inte längre kan tillgodose behovet. Även här ska
    utbyggnaden ske succesivt. Funktionen i hamnen övergår då till att tillförse behovet av omlastning där lyft med
    sjöfart ingår, eller till annan typ av verksamhet. Utveckling sker behovsstyrt och i nära dialog med näringslivet.
    Ambitionen är en etappvis utveckling av omlastningsfunktion i Halmstad som medger möjlighet att växla upp
    planeringen i takt med att efterfrågan ökar. Med detta som utgångspunkt kan kommunen möta framtiden med
    flexibilitet samtidigt som utvecklingen stödjer befintligt näringsliv.
    Då jag ju jobbar en hel del med detta skulle jag absolut avråda från etableringar som kräver långa extrakörningar med växling och kanske till och med diesellok......Om man ser på de kombiterminaler som lyckas väl så är de alltid etablerade i omedelbar närhet av större banor och framför allt utformade så att man med ellok kan backa kombitåget ända in till lastningsplatsen. Exempel i Väst och mellansverige Falköping/Majarp , Hallsberg , Katrineholm och Eskilstuna/Folkesta. Finns säkert fler men då ekonomin och tiden är pressad för kombitrafiken är detta mycket viktigt!

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Jag tolkar det som att det inte är en matkedja.
    Stora matkedjor borde ha mer volym så att de kan köra på tåg.

Netto är en dansk kedja, kanske minst av de fem kedjorna i Sverige.
    De har lager i Falkenberg som ligger nära järnvägen, men de har ingen spåranslutning eller bangård nära, och ligger på fel sida motorvägen.

ICA som är störst, ska enligt en ett år gammal nyhet använda godståg för sträckan Borlänge-Luleå i form av plats på Ståltåget som annars går tomt i den riktningen.
    https://www.transportochlogistik.se/...stbil-till-tag
    ICA använder också godståg mellan Belgien och Sverige, i form av tomplatser på Volvo Cars och Volvo ABs tåg som fraktar delar söderut.
    Det blir tydligen för dyrt (och enkelriktad beläggning) att ha helt egna godståg.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Jag tolkar det som att det inte är en matkedja.
    Stora matkedjor borde ha mer volym så att de kan köra på tåg.

Netto är en dansk kedja, kanske minst av de fem kedjorna i Sverige.
    De har lager i Falkenberg som ligger nära järnvägen, men de har ingen spåranslutning eller bangård nära, och ligger på fel sida motorvägen.
    Netto finns inte längre i Sverige, de bör alltså inte heller ha något lager här.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Då jag ju jobbar en hel del med detta skulle jag absolut avråda från etableringar som kräver långa extrakörningar med växling och kanske till och med diesellok......Om man ser på de kombiterminaler som lyckas väl så är de alltid etablerade i omedelbar närhet av större banor och framför allt utformade så att man med ellok kan backa kombitåget ända in till lastningsplatsen. Exempel i Väst och mellansverige Falköping/Majarp , Hallsberg , Katrineholm och Eskilstuna/Folkesta. Finns säkert fler men då ekonomin och tiden är pressad för kombitrafiken är detta mycket viktigt!
    Här är en karta över området. Det är alltså i södra delen av Halmstad. Järnvägen är VKB, så kravet på att ligga i närheten av en större bana är uppfyllt. Att gå att backa borde väl också gå. Däremot ej elektrifierat. Men det kan man ju avhjälpa på sikt.

https://www.hitta.se/kartan!~56.6388...2817?usergeo=1

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Netto finns inte längre i Sverige, de bör alltså inte heller ha något lager här.
    Jag kan ha fel men tror Expert hade ett lager i Sverige även efter butikerna försvunnit. lagret servade butiker i Danmark och Norge...

Medlem
    mar 2018

Jag kan ha fel men tror Expert hade ett lager i Sverige även efter butikerna försvunnit. lagret servade butiker i Danmark och Norge...
    Det är mycket möjligt att de hade. Det kan ju dock ha haft logistiska fördelar, eftersom de då hade lagret mitt emellan sina butiker i Danmark/Norge. I Nettos fall är detta nog inte aktuellt. (https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ha...r-i-falkenberg)

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Jodå, Experts centrala nordenlager finns och tycks leva gott vid Båramoterminalen i Skillingaryd. För en tid sedan namnändrat till Power. Kedjan lär försöka att åter etablera sig i Sverige.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •