Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Railpool 187 401 och Tågab

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Railpool 187 401 och Tågab

Hej,

Råkade att se Tågabs Gt 47417 mot Kil idag, och till min förvåning istället för några gamla loken blev det tredje generationens TRAXX... Är det en nyhet i Tågabs lokparken?

Mvh mormax

Passagerare
    Medlem
    mar 2019

Sv: Railpool 187 401 och Tågab

Citat Ursprungligen postat av mormax Visa inlägg
    Hej,

Råkade att se Tågabs Gt 47417 mot Kil idag, och till min förvåning istället för några gamla loken blev det tredje generationens TRAXX... Är det en nyhet i Tågabs lokparken?
    Har du Instagram så rekommender jag att läsa tågabrules inlägg om saken här: https://www.instagram.com/p/CYuPvoVoMyv/

Tågab hyr ett Br187 lok av Railpool, som används i upplägget Specialvirke (tidgare kört av CFL) , vilket innebär att virke hämtas på olika ställen där behov finns och körs till bruk i södra Norrland. Eftersom tåget ködes från Husum, där ett sådant bruk ligger verkar det troligt att det var en del av detta upplägg.

Senast redigerat av Erebos den 2022-01-23 klockan 16:47:47.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack för redogörelse. Tyvärr har jag inga konton på Facebook tjänster, så jag kommer att missa mycket framöver

Bra att det går fortfarande att ta bilder med vanliga kameror

Br187 401 idag, strax före Kungsgården.

Mvh mormax

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Erebos Visa inlägg
    Har du Instagram så rekommender jag att läsa tågabrules inlägg om saken här: https://www.instagram.com/p/CYuPvoVoMyv/

Tågab hyr ett Br187 lok av Railpool, som används i upplägget Specialvirke (tidgare kört av CFL) , vilket innebär att virke hämtas på olika ställen där behov finns och körs till bruk i södra Norrland. Eftersom tåget ködes från Husum, där ett sådant bruk ligger verkar det troligt att det var en del av detta upplägg.
    Tänker jag rätt att man behöver ha ETCS-utrustade lok för att kunna köra till Husum, och att Tågabs äldre lok inte har ETCS (och inte säkert kommer att få det heller), och därför hyr Tågab in andra lok?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det stämmer. Jag vet att CFL utbildade sin personal som körde denna trafik på detta. Kan nog tänka mig att TÅGAB är en bättre utförare av detta då bolaget och dess personal har stor erfarenhet av virkestransporter och körning med radiostyrda lok.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Tack för redogörelse. Tyvärr har jag inga konton på Facebook tjänster, så jag kommer att missa mycket framöver
    Tågab rules har ett öppet konto på Instagram så alla som vill kan se bilderna, oavsett om man har ett konto eller ej.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Tänker jag rätt att man behöver ha ETCS-utrustade lok för att kunna köra till Husum, och att Tågabs äldre lok inte har ETCS (och inte säkert kommer att få det heller), och därför hyr Tågab in andra lok?
    I artikkelen på jarnvagar.nu skrives der at TÅGAB vil bruke penger på ETCS. Tidligere har de vel uttalt at det var kroken på døra når ERTMS kom.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Sv: Railpool 187 401 och Tågab Felaktig uppgift!!

Citat Ursprungligen postat av JB Visa inlägg
    Tågab rules har ett öppet konto på Instagram så alla som vill kan se bilderna, oavsett om man har ett konto eller ej.
    Jassså? När man skrollar ner blir det stopp och följande meddelande visas längst ner på blått fält:

Logga in på Instagram
    Logga in för att titta på foton och videor från vänner och upptäcka nya konton.

Är nog att rekommendera tågabrules att återgå till Postvagnen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Av vilken anledning?

SJK-medlem Anders.o93s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Björn Lövdahl Visa inlägg
    Av vilken anledning?
    Av vilken anledning vadå?
    Att personer väljer att inte ha konto på Facebook?
    Varför Tågab kör med ett Traxx-lok?
    Eller varför ETCS?
    Eller något annat?

Ibland kan det vara rätt bra att citera vad man svarar på.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vad e det som e felaktig uppgift ang de sista svaren?

Spjutet verkar va överallt iallafall, precis som vanligt

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Jassså? När man skrollar ner blir det stopp och följande meddelande visas längst ner på blått fält:

Logga in på Instagram
    Logga in för att titta på foton och videor från vänner och upptäcka nya konton.

Är nog att rekommendera tågabrules att återgå till Postvagnen.
    https://www.instagram.com/tagabrules/?hl=en

Funkar för mig utan att va inloggad

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JB Visa inlägg
    Instagram är optimerad att visas i appen, även om jag lyckas titta på hans profil, är det ganska krånglande att bläddra genom bilderna och beskrivningarna, långt ifrån t.ex. Flickrs gränssnitt.

Citat Ursprungligen postat av Björn Lövdahl Visa inlägg
    Av vilken anledning?
    För att se till att man når grupper som är mest intresserade av innehållet utan tekniska begränsningar?

Mvh mormax

För att se till att man når grupper som är mest intresserade av innehållet utan tekniska begränsningar?
    Måste faktiskt säga att jag når betydligt fler av att visa mina bilder på Instagram än att visa de på Postvagnen, och då har jag ändå väldigt få följare på mitt järnvägskonto och postar bilder ytterst sällan. Att visa bilder på Postvagnen känns - tyvärr, väldigt utdaterat idag. Det är lite uppskattning och väldigt få visningar när man postar något.. På Instagram finns det tusentals tågkonton, i olika varierande kvalité (vissa postar kvantitet och andra kvalité), med folk i alla möjliga åldrar och håll, men det är lätt att få fram spännande och intressanta bilder via bla. hashtags, inläggstoppen och utforskaren.

Men det hör inte hit och vi borde hålla oss till ämnet

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
    https://www.instagram.com/tagabrules/?hl=en
    Funkar för mig utan att va inloggad
    Fast då ser du väl inte fotot i full skala, och du kan inte läsa vad han skrivit eller andras kommentarer i inlägget? Jag kan det i alla fall inte från min dator där jag inte är inloggad på Instagram.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Måste faktiskt säga att jag når betydligt fler av att visa mina bilder på Instagram än att visa de på Postvagnen, och då har jag ändå väldigt få följare på mitt järnvägskonto och postar bilder ytterst sällan. Att visa bilder på Postvagnen känns - tyvärr, väldigt utdaterat idag. Det är lite uppskattning och väldigt få visningar när man postar något.. På Instagram finns det tusentals tågkonton, i olika varierande kvalité (vissa postar kvantitet och andra kvalité), med folk i alla möjliga åldrar och håll, men det är lätt att få fram spännande och intressanta bilder via bla. hashtags, inläggstoppen och utforskaren.
    Jo, men jämför Instagram med Flickr, även där finns miljontals användare, taggar m.m. utan kontotvång för att titta på öppna profiler.
    https://www.flickr.com/photos/tags/t%C3%A5gab

Men det är ju Facebooks framgångsrik taktik att tjäna på användarens profilering, enkel inloggning till egna tjänster osv. som gör det besvärligt för icke-användare att titta på innehållet - de behöver ju ett konto och spårande app!

Fast då ser du väl inte fotot i full skala, och du kan inte läsa vad han skrivit eller andras kommentarer i inlägget? Jag kan det i alla fall inte från min dator där jag inte är inloggad på Instagram.
    Samma här, bara bilder i låg upplösning och uppmaning till registrering/inloggning.

Mvh mormax

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vill man se på högupplösta bilder får man nog ge sig ut och fotografera själv.

E det så att man hittar nåt intressant på sociala medier e det väl inte svårare än att man skaffar sig ett konto där.

Finns säkert de som föredrar Lunarstorms gränssnitt oxå, det hjälper inte då plattformen e död

Nu är det ju upp till varje individ att dela sina bilder där den så önskar

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Men det hör inte hit och vi borde hålla oss till ämnet
    Det är förstås lite utanför ämnet och vi vet inte vart utvecklingen går, men ett par kompletterande kommentarer:

Är det inte så att det är kutym (eller väldigt vanligt) att man gillar (=lajkar) saker på sociala medier som Facebook och Instagram, medan det inte är alls lika vanligt att göra det här i Postvagnen. Så, det kan vara väldigt många som uppskattar bilderna här i Postvagnen, även om det inte syns i antalet lajks.

Det som fungerar bra här i Postvagnen men inte alls lika bra i t.ex. Facebook är när någon gör reseberättelser i flera avsnitt. Jag har svårt att kunna se om jag läst hela serien eftersom det är någon algoritm som avgör om jag får se ett enstaka inlägg eller inte.

Det är förstås lite utanför ämnet och vi vet inte vart utvecklingen går, men ett par kompletterande kommentarer:

Är det inte så att det är kutym (eller väldigt vanligt) att man gillar (=lajkar) saker på sociala medier som Facebook och Instagram, medan det inte är alls lika vanligt att göra det här i Postvagnen. Så, det kan vara väldigt många som uppskattar bilderna här i Postvagnen, även om det inte syns i antalet lajks.

Det som fungerar bra här i Postvagnen men inte alls lika bra i t.ex. Facebook är när någon gör reseberättelser i flera avsnitt. Jag har svårt att kunna se om jag läst hela serien eftersom det är någon algoritm som avgör om jag får se ett enstaka inlägg eller inte.
    Ja, vi är långt ifrån ämnet. Men på Instagram kan jag se hur många som sett mina inlägg, hur de hittat inlägget, om de sparat ner inlägget, kan även se om de gått vidare och gått in på min profil. Så antalet lajks kan lätt bli mycket, men där kan jag se så mycket mer

Och ja, jag håller med om att reseberättelser är oerhört mycket lättare att lägga upp på Postvagnen, men enstaka bilder är inte lika värt att lägga upp tyvärr

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Och ja, jag håller med om att reseberättelser är oerhört mycket lättare att lägga upp på Postvagnen, men enstaka bilder är inte lika värt att lägga upp tyvärr
    ...och detta beror väl(till viss del)vilka som vill se dina bilder...

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •