Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 65

Ämne: Hur kan man förkorta restiden mellan Södertälje Centrum och Stockholm City?

Passagerare
    Medlem
    maj 2021

Hur kan man förkorta restiden mellan Södertälje Centrum och Stockholm City?

Jag såg för ett tag sedan en låst artikel på LT, Södertäljes lokala tidning, som handlade om hur man kan förkorta restiden mellan Södertälje C och Stockholm City.

Mellan städerna, som nästan är som Kinna och Skene (nästan sammankopplade), är avståndet 30 km och bara 10-12 km till röda linjen (tunnelbanan).
    Men om man kliver på i Södertälje C så tar det 45 minuter att åka till Stockholm City. Mellan stationerna gör tågen uppehåll 11 gånger.

Om man sedan i Södertälje C skall ansluta till buss och åka 10-15 minuter och inklusive väntetid så tar det ganska lång tid att resa.
    Samma sak om man skall åka tunnelbana ifrån T-Centralen.

Hur kan man förkorta restiden mellan Södertälje C och Stockholm City? Vissa tåg mot Nynäshamn kallas för exempelvis 42X och 43X och dessa tåg gör inte uppehåll på flera stationer mellan Stockholm City och Nynäshamn.
    Restiden förkortas.

Kommer SL börja kalla vissa tåg mot Södertälje för exempelvis 40X eller 41X och kanske bara gör uppehåll på 5-6 stationer mellan Södertälje C och Stockholm City?
    När det gäller sträckan i fråga, är pendeltågen tillräckliga när det gäller trafik mellan städerna? Exempelvis vid elfel eller spårfel eller i vinter så finns i princip bara pendeltåg, det finns inga direktbussar mellan städerna. Det finns en busslinje mot Fittja/Kungens kurva och Liljeholmen men det kräver byte till tunnelbana mot T-Centralen.

Senast redigerat av Höjden15226 den 2022-01-22 klockan 23:45:17.

SJK-medlem Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Hur kan man förkorta restiden mellan Södertälje Centrum och Stockholm City?

Intressant spörsmål.

SL borde kunna sätta in en direktbusslinje mellan Södertälje C och Klaraterminalen. Den skulle kunna klara sträckan på 30 min utan mellanliggande hållplatsuppehåll. 791:an tar ju en hel timme och den går ju bara till Gullmarsplan och bara på natten.

Frågan är väl bara vilken tid den nya linjen helst borde gå. Eller var 15 minut kanske?

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2022-01-23 klockan 02:45:38.
    Stockholm S

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Citat Ursprungligen postat av Höjden15226 Visa inlägg
    När det gäller sträckan i fråga, är pendeltågen tillräckliga när det gäller trafik mellan städerna? Exempelvis vid elfel eller spårfel eller i vinter så finns i princip bara pendeltåg, det finns inga direktbussar mellan städerna. Det finns en busslinje mot Fittja/Kungens kurva och Liljeholmen men det kräver byte till tunnelbana mot T-Centralen.
    Menar du att du tycker det vore en bra idé att hela tiden köra bussar parallellt med tågtrafiken, bara för att de ska finnas där utifall tåget skulle bli inställt...?

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Jag såg för ett tag sedan en låst artikel på LT, Södertäljes lokala tidning, som handlade om hur man kan förkorta restiden mellan Södertälje C och Stockholm City.

Mellan städerna, som nästan är som Kinna och Skene (nästan sammankopplade), är avståndet 30 km och bara 10-12 km till röda linjen (tunnelbanan).
    Men om man kliver på i Södertälje C så tar det 45 minuter att åka till Stockholm City. Mellan stationerna gör tågen uppehåll 11 gånger.

Om man sedan i Södertälje C skall ansluta till buss och åka 10-15 minuter och inklusive väntetid så tar det ganska lång tid att resa.

Hur kan man förkorta restiden mellan Södertälje C och Stockholm City? Vissa tåg mot Nynäshamn kallas för exempelvis 42X och 43X och dessa tåg gör inte uppehåll på flera stationer mellan Stockholm City och Nynäshamn.
    Restiden förkortas.

Kommer SL börja kalla vissa tåg mot Södertälje för exempelvis 40X eller 41X och kanske bara gör uppehåll på 5-6 stationer mellan Södertälje C och Stockholm City?
    Jag har aldrig uppfattat Södertälje och centrala Stockholm som sammankopplade. Dvs är pendlandet verkligen lika stort som t.ex. Märsta eller Västerhaninge?

Angående snabbtåg (X-linjer) så var ju SL inne på det för 2-3 år sedan men det blev så mycket protester (visserligen mest på Märstalinjen) så jag tror att SL drar sig för att införa det. Frågan är ju var skulle den inte stanna? Rönninge och Stuvsta kanske är klara men Östertälje, Årstaberg och Flemingsberg har väl bra anslutningar också och vore synd att köra förbi (skulle en del tycka).

Om det uppstår störningar i tågtrafiken så är det bästa väl att sätta in de bussar man kan få ihop på en så kort sträcka som möjligt, dvs just köra till Fittja och sen hänvisa resenärerna till tunnelbanan. Då ökar ju chansen att resenärer inte behöver stå i bussen hela vägen Södertälje-Cityterminalen.
    Och vid störningar skall man kanske inte ta samma omväg och göra samma uppehåll som en ordinarie busslinje.

Till huvudfrågan: Det som skulle kunna diskuteras (och som måste ha diskuterats och avfärdats när man byggde dubbelspår ner till Centrum) är om man skulle hoppa över Södertälje Hamn, dvs slippa riktningsbytet och kanske även uppehållet där. Men det tror jag inte på.
    Så, det finns nog ingen enkel lösning.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Restiden förkortas.
    Det är självklart möjligt att låta ett antal tåg skippa vissa uppehåll. Frågan är vilket underlag det finns för sådana tåg, dvs kan man fylla ens enstaka avgångar innan man lämnar Östertälje? Mest närliggande vore kanske ett insatståg som går direkt Östertälje-Älvsjö. Jag tror att man bör stanna i Älvsjö och därefter är det dessutom så tätt mellan pendeltågen att man nog måste ha samma uppehållsmönster på alla.

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag har aldrig uppfattat Södertälje och centrala Stockholm som sammankopplade. Dvs är pendlandet verkligen lika stort som t.ex. Märsta eller Västerhaninge?

Angående snabbtåg (X-linjer) så var ju SL inne på det för 2-3 år sedan men det blev så mycket protester (visserligen mest på Märstalinjen) så jag tror att SL drar sig för att införa det. Frågan är ju var skulle den inte stanna? Rönninge och Stuvsta kanske är klara men Östertälje, Årstaberg och Flemingsberg har väl bra anslutningar också och vore synd att köra förbi (skulle en del tycka).

Om det uppstår störningar i tågtrafiken så är det bästa väl att sätta in de bussar man kan få ihop på en så kort sträcka som möjligt, dvs just köra till Fittja och sen hänvisa resenärerna till tunnelbanan. Då ökar ju chansen att resenärer inte behöver stå i bussen hela vägen Södertälje-Cityterminalen.
    Och vid störningar skall man kanske inte ta samma omväg och göra samma uppehåll som en ordinarie busslinje.

Till huvudfrågan: Det som skulle kunna diskuteras (och som måste ha diskuterats och avfärdats när man byggde dubbelspår ner till Centrum) är om man skulle hoppa över Södertälje Hamn, dvs slippa riktningsbytet och kanske även uppehållet där. Men det tror jag inte på.
    Så, det finns nog ingen enkel lösning.
    Har ett minne av att det gick enstaka direkttåg Stockholm-Södertälje och v.v. på 70- (eller möjligen 80-)talet.
    Det rimliga vore väl att köra enstaka insatståg i högtrafiken utan stopp åtminstone mellan Södertälje Hamn och Älvsjö. Men jag misstänker att det inte går att få plats i tidtabellen för sådana, helt enkelt.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Har ett minne av att det gick enstaka direkttåg Stockholm-Södertälje och v.v. på 70- (eller möjligen 80-)talet.
    Det rimliga vore väl att köra enstaka insatståg i högtrafiken utan stopp åtminstone mellan Södertälje Hamn och Älvsjö. Men jag misstänker att det inte går att få plats i tidtabellen för sådana, helt enkelt.
    Ja, skall man komma runt protester från t.ex. Rönninge så måste det nog till helt nya insatståg, och då är även frågan om det idag finns plats för dem i ekonomin, i dessa Corona-tider.
    Så, jag kan tänka mig att det är först den dagen de nuvarande tågen i rusning blir överfulla som man skulle överväga att sätta in insatståg med färre stopp.
    Men som redan påpekats, mellan Älvsjö och Stockholm City är det nog svårt att köra direkt, det är för tät trafik.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Ja, skall man komma runt protester från t.ex. Rönninge så måste det nog till helt nya insatståg, och då är även frågan om det idag finns plats för dem i ekonomin, i dessa Corona-tider.
    Så, jag kan tänka mig att det är först den dagen de nuvarande tågen i rusning blir överfulla som man skulle överväga att sätta in insatståg med färre stopp.
    Men som redan påpekats, mellan Älvsjö och Stockholm City är det nog svårt att köra direkt, det är för tät trafik.
    I Trafikförvaltningens plan för 2050 så finns en regionpendel Södertälje Centrum-Södertälje Hamn-Södertälje Syd-Grödingebanan-...
    "Krävs ny spårkoppling i Södertälje mellan Södertälje Syd övre och Södertälje Syd nedre. "
    Jojo, hur *** bygger man det spåret så det går att effektivt köra den vägen?

Senast redigerat av Kippu den 2022-01-23 klockan 09:51:16. Anledning: la till citat

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    I Trafikförvaltningens plan för 2050 så finns en regionpendel Södertälje Centrum-Södertälje Hamn-Södertälje Syd-Grödingebanan-...
    "Krävs ny spårkoppling i Södertälje mellan Södertälje Syd övre och Södertälje Syd nedre. "
    Mer läsning för den intresserade:
    https://www.regionstockholm.se/globa...050_remiss.pdf

Här föreslås lösningar och nya linjer som går betydligt längre än Postvagnens idéer.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Nu har jag inte läst de 196 sidorna, men jag har granskat kartan, och om man tolkar den välvilligt, så ser det ut som att det skall gå 4 tåg i timmen från Södertälje Centrum som stannar på alla stationer, och dessutom 4 tåg i timmen gamla banan som inte stannar i Östertälje, Rönninge, Tullinge och Stuvsta. Och det är väl det jag skrev att på sikt när man ökar trafiken så kan man sätta in tåg som inte stannar överallt, men det lär dröja.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Tittar man noga ser man att det är 4 pendeltåg i timmen som inte stannar i Östertälje och Rönninge, 4 pendeltåg i timmen som inte stannar i Tullinge och Stuvsta, 4 regionpendeltåg i timmen via Grödingebanan och 6 pendeltåg i timmen till Gnesta/Vagnhärad/Strängnäs. Totalt 18 tåg i timmen till Södertälje centrum. Det kan bli spännande att försöka få ihop den trafiken!

Senast redigerat av kildor den 2022-01-23 klockan 10:10:09.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Kanske kan gångtiderna för nuvarande tåg förkortas något? Jag jämförde nu gällande tidtabell med tiderna 1970, alltså några år efter att pendeltågstrafiken startade. Det tar nu enligt tidtabellerna exakt lika lång tid från Stockholm C/City till Östertälje, Södertälje södra/hamn och Södertälje C/centrum (1970 med omstigning vid Södertälje S) som för 51 år sedan. Under denna tid har vi fått separata pendeltågsspår hela vägen (enstaka godståg Södertälje - Tumba - Flemingsberg lär inte störa lokaltrafiken nämnvärt) och snabba X60-tåg. Två uppehåll har tillkommit (Årstaberg och Flemingsberg), men jag upplever det ändå som att tågen i dag i avsevärt större omfattning står och väntar in avgångstid efter att resandeutbytet på stationerna är avslutat. Men den luftiga tidtabellen ger likväl inte förbättrad regularitet - blir det stopp eller förseningar på grund av avstängt spår eller långsam körning måste man ändå ta till vändning i Södertälje hamn eller Tumba, eller t ex expressköra Älvsjö - Tumba.

Jag jämförde också med tiderna 1965, när det mest var loktåg och uppehåll även i Uttran. Då var restiden Stockholm C - Södertälje C ungefär 5 - 7 minuter längre än 1970 och nu. Insättandet av X1-tåg och de infrastrukturåtgärder som genomfördes i slutet av 1960-talet gav uppenbarligen effekt, men motsvarande insatser på 1980-talet och framåt har enbart givit två nya uppehåll och en luftigare tidtabell.

Senast redigerat av Gunnar Ekeving den 2022-01-23 klockan 10:47:01.

SJK-medlem Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

- - - ]
    Omöjligt borde det inte vara att trafikera på det sättet med befintliga spår, ifall resenärerna accepterar längre restid och riktningsbyte. Från Södertälje Hamn leds tåget via det s k Gläntanspårert till Svealandsbanans växel vid Älgberget, går in på Svealandsbanan genom tunneln och västerut så långt det behövs, med en förare sittande i var och en av tågets ändhytter. Därefter gör riktningsbyte utan plattform och kommer in på Södertälje syd övre för resandeutbyte, och för den bakre förarens avstigning.

Nya spår ska väl inte behöva byggas. Däremot behöver stationsgränsen för Södertälje syd flyttas en bra bit västerut, och jag begriper att signaler m m behöver anpassas. Trafikeringen blir förstås dyrare när det behövs dubbla förare mellan Södertälje hamn och Södertälje syd övre. Det kanske kostar mer än det smakar, och som sagt går det väl åt en viss tid för riktningsbytet. Dessutom kan det bli väntetider när dessa tåg ska ut på Svealandsbanan, om något tåg inte är i sin tidskanal.

På bilden (från 2006) kommer Gläntanspåret in i bildens högra kant:

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Omöjligt borde det inte vara att trafikera på det sättet med befintliga spår, ifall resenärerna accepterar längre restid och riktningsbyte. Från Södertälje Hamn leds tåget via det s k Gläntanspårert till Svealandsbanans växel vid Älgberget, går in på Svealandsbanan genom tunneln och västerut så långt det behövs, med en förare sittande i var och en av tågets ändhytter. Därefter gör riktningsbyte utan plattform och kommer in på Södertälje syd övre för resandeutbyte, och för den bakre förarens avstigning.

Nya spår ska väl inte behöva byggas. Däremot behöver stationsgränsen för Södertälje syd flyttas en bra bit västerut, och jag begriper att signaler m m behöver anpassas. Trafikeringen blir förstås dyrare när det behövs dubbla förare mellan Södertälje hamn och Södertälje syd övre. Det kanske kostar mer än det smakar, och som sagt går det väl åt en viss tid för riktningsbytet. Dessutom kan det bli väntetider när dessa tåg ska ut på Svealandsbanan, om något tåg inte är i sin tidskanal.
    Jag tillåter mig att tro att det skulle gå fortare med ett tågbyte från Södertälje Syd undre till övre. På köpet kan man då införa en pendel Södertälje centrum-Södertälje Syd undre som ger väsentligt förbättrade anslutningar till/från fjärrtågen.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Man kanske kan ha expresspendlar som dels hoppar över några stationer innan Flemingsberg,

sedan växla in pendeltåg på fjärrtågspåren efter Flemingsberg och in igen före Årstaberg (norr om Årstaberg blir nog svårt pga spåren som går var sin banvall i princip pendel/fjärrspår)
    då alltså hoppa över Huddinge, Stuvsta, Älvsjö

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Jag noterar att det tar 9 minuter Södertälje centrum – Östertälje vilket väl beror på vändningen.
    Det är 3,5 km spåravstånd och 2 km fägelvägen.
    Kanske man bygga ett triangelspår.
    Det har vi diskuterat tidigare och det blir nog väldigt dyrt och besvärligt.
    Kanalbro eller tunnel behövs och det är höjdskillnad etc.

https://www.postvagnen.com/sjk-forum...962#post173962

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2022-01-23 klockan 11:30:18.

Passagerare
    Medlem
    sep 2021

Lösningen för att få snabbare förbindelser Södertälje-Stockholm finns precis fram näsan på SL och Region Stockholm: Gör som UL och inför helt enkelt SL-taxan på Mälartåg.

och inför också daglig halvtimmestrafik Stockholm-Eskilstuna och Stockholm Nyköping cirka så här:

Då kommer Södertälje knytas samman med Stockholm och Uppsala med tåg exakt varje kvart (ungefär som blir fallet med Lund och Malmö/Köpenhamn från T22). Självklart SL-taxa fullt ut inom Stockholms län!

Med stopp i Hölö och Tystberga kan också rätt mycket parallellkörande busstrafik (Södertälje-Hölö, Södertälje-Vagnhärad-Trosa och Nyköping-Vagnhärad-Trosa dras in och endast ha matning Trosa-Vagnhärad). För Uppsalas del räcker den nuvarande stationen genom att två Mälartåg (de från Nyköping) vänder där per timme medan Svealandsbanans tåg fortsätter till Tierp eller Gävle.

(När fyrspåret är klart kanske Nyköpingsbanans tåg bör vända i t.ex. Storvreta istället för att möjliggöra fler pendeltåg).

OBServera dock att Märsta får non-stop SL/Mälartåg exakt var 30:e minut med mitt förslag.

Med länstrafiktaxa fullt ut på Mälartåg borde det vara möjligt med halvtimmestrafik från både Stockholm till Eskilstuna och Nyköping. Som jämförelse så är det ju redan idag det från Uppsala till Tierp och i Skåne är det två tåg i timmen från Malmö till Kristianstad.

Möten på den enkelspåriga Nyköpingsbanan skulle vara i Vagnhärad och Tystberga så det extra uppehållet där kostar väldigt lite i tid.

Slutligen får Uppsala renodlade, snabba länstrafiktåg i taktfast tidtabell exakt var 15:e minut (vilket är bättre i tid och underlag jämfört med Stockholm-Södertälje idag).

Senast redigerat av Råkan den 2022-01-23 klockan 11:52:12.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Råkan Visa inlägg
    Lösningen för att få snabbare förbindelser Södertälje-Stockholm finns precis fram näsan på SL och Region Stockholm: Gör som UL och inför helt enkelt SL-taxan på Mälartåg.

och inför också daglig halvtimmestrafik Stockholm-Eskilstuna och Stockholm Nyköping cirka så här:

Då kommer Södertälje knytas samman med Stockholm och Uppsala med tåg exakt varje kvart (ungefär som blir fallet med Lund och Malmö/Köpenhamn från T22). Självklart SL-taxa fullt ut inom Stockholms län!

Med stopp i Hölö och Tystberga kan också rätt mycket parallellkörande busstrafik (Södertälje-Hölö, Södertälje-Vagnhärad-Trosa och Nyköping-Vagnhärad-Trosa dras in och endast ha matning Trosa-Vagnhärad). För Uppsalas del räcker den nuvarande stationen genom att två Mälartåg (de från Nyköping) vänder där per timme medan Svealandsbanans tåg fortsätter till Tierp eller Gävle.

(När fyrspåret är klart kanske Nyköpingsbanans tåg bör vända i t.ex. Storvreta istället för att möjliggöra fler pendeltåg).

OBServera dock att Märsta får non-stop SL/Mälartåg exakt var 30:e minut med mitt förslag.

Med länstrafiktaxa fullt ut på Mälartåg borde det vara möjligt med halvtimmestrafik från både Stockholm till Eskilstuna och Nyköping. Som jämförelse så är det ju redan idag det från Uppsala till Tierp och i Skåne är det två tåg i timmen från Malmö till Kristianstad.

Möten på den enkelspåriga Nyköpingsbanan skulle vara i Vagnhärad och Tystberga så det extra uppehållet där kostar väldigt lite i tid.

Slutligen får Uppsala renodlade, snabba länstrafiktåg i taktfast tidtabell exakt var 15:e minut (vilket är bättre i tid och underlag jämfört med Stockholm-Södertälje idag).
    Det är i stora drag vad Region Stockholm säger i sin kollektivtrafikplan.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Andreas S Visa inlägg
    Menar du att du tycker det vore en bra idé att hela tiden köra bussar parallellt med tågtrafiken, bara för att de ska finnas där utifall tåget skulle bli inställt...?
    Ja, skipstop är ju helt omöjligt i SL-land. Det nlev ju kritiserat sist de prövade. Var synd om de som vämtade på ett sent/inställt tåg och skipstop-tåget körde förbi utan att stanna. Blev hårt kritiserat här i PV som en teoretisk skrivbordspeodukt.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Råkan Visa inlägg

Fast nu efterfrågades tåg till/från Södertälje centrum. Då är svaret rimligen inte (enbart) tåg till/från Södertälje Syd.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •