Sidan 6 av 6 FörstaFörsta ... 456
Resultat 101 till 103 av 103

Ämne: Visst kan gods gå på järnväg

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Sv: Visst kan gods gå på järnväg

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    På tal om Vålberg så hörde jag nyligen att det var ny trafik på gång! Sen finns ju också ett till nerlagt industrispår i Vålbergs södra del....
    Förutom Älvsbyhus i Vålberg så användes en del av det nya spåret för virkeslastning ibland också, men det vet jag heller inte om det skett på senare år.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Om ni 16 miljoner tonkm är vagnslast och 6 miljoner tonkm är kombi 2020 så undrar man var alla systemtåg hamnar? De måste väl räknas som vagnslast i dessa siffror och kombigods är rena trailer och containertåg? I så fall är ju vagnslast inte alls samma sak som på 70-talet även om den stora malmtrafiken kanske räknas som vagnslast i dessa siffror här? Här i Värmland räknas väl mängden av alla virkeståg som vagnslast då, liksom oljetåget till Karlstad. SECU-tåget med containrar och Vänerexpressen är väl däremot kombi. Sedan har vi fortfarande ett antal rena vagnslasttåg på Värmland också.
    I detta fall utgår jag ifrån Trafikanalys definition för bantrafik. I detta fall är det transportarbetet för godset med vagnvikten medräknad. För kombigods räknas intermodala enheter transporterade på järnvägar och vagnar avseeda för att transportera sådana enheter. Transportarbetet för vagnslast är i princip transportarbetet för all övrig gods där vagnvikten medräknas. Detta kan exempelvis vara transport kemikalie-, timmer-, malmvagnar i rena systemtåg eller traditionella vagnslasttåg.

Hälsningar
    Axel L

Passagerare
    Medlem
    jan 2020

Citat Ursprungligen postat av körsbär Visa inlägg
    Har Du även siffror för 1970 och 2020 UTAN LAPPLANDSMALM ?
    Jag vill ha uppgifter avseende både BRUTTOTONKILOMETER och NETTOTONKILOMETER !

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •