Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Vad har hänt med SJ nattåg nr 2???

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Vad har hänt med SJ nattåg nr 2???

Den senaste tiden har jag noterat att SJ nattåg nr 2 inte gått som det brukar göra utan istället har det gått ett tåg som heter 30002 och som verkar gå direkt till Kävlinge där den gör ett uppehåll istället för att gå via Lund. Jag kan inte se att det förekommer något trafikstopp mellan Malmö och Lund just nu eftersom övrig trafik verkar gå. Rör det sig om medvetet val att köra via Lommabanan och Kävlinge för att det råder kapacitetsbrist ordinarie sträcka pga utbyggnaden till fyra spår?

Vet någon hur länge det är tänkt att detta tåg ska köra istället för ordinarie nattåg nr 2?

Slutligen så undrar jag varför just detta tåg saknar någon som helst information på Trafikverkets sida? Det framgår hos Trafikverket ingenting som visar att det är SJ som kör, ingenting om att det är ett nattåg (även om tiderna givetvis skvallrar om att det är just ett nattåg) och heller inte någon tilläggsinformation om vagnsordning exempelvis.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Sv: Vad har hänt med SJ nattåg nr 2???

Citat Ursprungligen postat av dh8b Visa inlägg
    Den senaste tiden har jag noterat att SJ nattåg nr 2 inte gått som det brukar göra utan istället har det gått ett tåg som heter 30002 och som verkar gå direkt till Kävlinge där den gör ett uppehåll istället för att gå via Lund. Jag kan inte se att det förekommer något trafikstopp mellan Malmö och Lund just nu eftersom övrig trafik verkar gå. Rör det sig om medvetet val att köra via Lommabanan och Kävlinge för att det råder kapacitetsbrist ordinarie sträcka pga utbyggnaden till fyra spår?

Vet någon hur länge det är tänkt att detta tåg ska köra istället för ordinarie nattåg nr 2?

Slutligen så undrar jag varför just detta tåg saknar någon som helst information på Trafikverkets sida? Det framgår hos Trafikverket ingenting som visar att det är SJ som kör, ingenting om att det är ett nattåg (även om tiderna givetvis skvallrar om att det är just ett nattåg) och heller inte någon tilläggsinformation om vagnsordning exempelvis.
    Ser ut att vara tåg 30002 som går så här M-To denna och nästa vecka.
    Operatören verkar inte ha kompletterat skyltningsinformationen om produkter, vagnsordning, annonserat tågnummer etc.
    Tåget har ett resandeuppehåll (som syns i säljet) i Kävlinge, men det går inte att boka, sannolikt då viss handpåläggning saknas (nytt uppehåll o dyl).

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Carl Olof Mossberg Visa inlägg
    Operatören verkar inte ha kompletterat skyltningsinformationen om produkter, vagnsordning, annonserat tågnummer etc.
    Tåget har ett resandeuppehåll (som syns i säljet) i Kävlinge, men det går inte att boka, sannolikt då viss handpåläggning saknas (nytt uppehåll o dyl).
    Försöker man boka Lund-Stockholm kommer det upp förslag med antingen snabbtåg till Malmö eller pågatåg till Hässleholm och sedan byte till nattåget.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Märkligt att man inte upptäckt att det inte går att boka tåget från Kävlinge. Söker jag på resor från Lund föreslår den antingen resa till Malmö för där byta till SJ nattåg nr 2 (ja nr 2) eller resa upp till Hässleholm och där byta till nattåget.

Således kan man alltså säga att uppehållet i Kävlinge egentligen är helt onödigt eftersom det inte går att boka från Kävlinge eller Lund (med byte i Kävlinge)

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Märkligt att man inte upptäckt att det inte går att boka tåget från Kävlinge. Söker jag på resor från Lund föreslår den antingen resa till Malmö för där byta till SJ nattåg nr 2 (ja nr 2) eller resa upp till Hässleholm och där byta till nattåget.

Således kan man alltså säga att uppehållet i Kävlinge egentligen är helt onödigt eftersom det inte går att boka från Kävlinge eller Lund (med byte i Kävlinge)
    Lund-Stockholm går snabbast med Pågatåg till/via Hässleholm. Verkar dessutom inte gå några tåg Lund-Kävlinge som passar till 30002 så ja,
    uppehållet i Kävlinge är nog lite onödigt. Åtgärden som krävs för att göra Nattåget 30002 bokningsbart från Kävlinge är enkel, någon måste dock göra den.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Fast i Säljet är det annonserat som tåg 2 nästa vecka, men tydligen missat att lägga in tåget bokningsbart från Kävlinge.
    Och tåget har sen åtminstone i kväll tekniskt tågnummer 80814 (kanske för det inte skall vara för enkelt att få allt rätt )

Är det någon som kan tolka banarbetsplanen för att förstå varför tåget inte går över Lund? Det ser ut som att det går ett tåg från Lund till Helsingborg nu, men det har alltså utgått från Lund, inte som normalt från Trelleborg? Kan det vara att man inte kan nå alla spår i Lund pga arbeten? Eller enkelspårsdrift Arlöv-Lund någonstans?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Från Skånetrafiken
    Trafikverket arbetar med fyrspårsutbyggnaden mellan Malmö och Lund. Arbetet pågår kvälls- och nattetid måndag–torsdag från kl. 21.00 under perioden 10–27 januari. Färre tåg kör mellan Malmö och Lund.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •