Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Snöröjning Ådals och Mittbanan

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    66

    Snöröjning Ådals och Mittbanan

    Lite samlat material utan musik eller nedklippningar. Från telefonens kamera som filmat ;)
    Visar på det huvudsakliga snöröjningsfordonet som använts Sundsvall - Härnösand men även en del Sundsvall - Torpshammar i vinter. På driftplatserna så har olika "TSA" (Tunga spårgående arbetsredskap) använts till stor del men vid behov och tid så har även TKAn tryckt undan snö där också.
    Senare under vintern så fick vi även stöd av Railcare SR200 och VR Tracks Beilhack HB500 men dom är utelämnade i detta drygt sex minuter långa klipp.
    Man kan se lite utav fördelarna med plogkonfigurationen men även nackdelarna som kräver en besättning som är lite mer kreativ och tålmodig. Något som förhoppningsvis kommer vara löst till nästa vinter :)


    Direktlänk
    https://www.youtube.com/watch?v=jRl408W1xTM

    Senast redigerat av JM den 2018-04-06 klockan 10:00:34.

  2. #2
    Robert
    Ej längre aktiv

    Sv: Snöröjning Ådals och Mittbanan

    Riktigt trevligt att se!


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    162

    Sv: Snöröjning Ådals och Mittbanan

    Mycket intressanta filmklipp. Man ser här att det verkligen finns moderna fungerande snöröjningsmaskiner att tillgå. Kan en sådan maskin fungera lika bra eller bättre än de gamla Tc-loken (som det ju har varit diskussion om i andra trådar).


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    66

    Sv: Snöröjning Ådals och Mittbanan

    Modern vet jag inte, tillverkades 1978 :)
    Bättre eller sämre än Tc vet jag inte om man kan säga, olika fordon med för och nackdelar. Skulle gärna ha samtliga fordon till mitt förfogande ;)


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    162

    Sv: Snöröjning Ådals och Mittbanan

    Jag trodde att det var en mycket modernare maskin. Men den behöver ju inte vara dålig för att den är gammal. Men som vanligt i dagens teknikvärld så kan det vara problem med reservdelar till äldre maskiner. Finns motsvarande (eller bättre) maskiner i modernare utförande att köpa idag? Det måste ju vara sådana som kan användas även till annat när de inte snöröjer.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    66

    Sv: Snöröjning Ådals och Mittbanan

    Det är en mycket bra bas för vad man än vill. Stabil konstruktion. Motorerna håller på att bytas ut från den gamla Scania DS11 mot en nyare miljömotor för att klara av dom allt hårdare miljökraven som ställs. Kranen hänger alltid med och används på vintertid främst för att flytta på ihjälkörda djur. Plog och sop hängs på och maskinen används såklart främst för snöröjning vintertid.
    På sommaren så är det mest ERTMS lotsning när så behövs samt utkörning av material för diverse jobb som den används till. Men rälstvätt vid lövhalka och att man ställer upp elverk samt svetsutrustning för påläggssvetsning är andra jobb som tar upp en del tid. Sen är det såklart bra att kunna köra ut baliser för nedsättningar, avsyningar efter slag i hjul eller höga vattenflöden.
    Ganska full beläggning och det är såklart väldigt bra att kunna göra så för att få någon ekonomi i det hela.
    Kranen är dessutom större och kraftigare än vad som funnits på någon av dom svenska maskinerna (Kockumstralla, 101 & 112).
    Reservdelar är inga problem annat än belysningen som kör med udda finska grejor men dessa saker fasas sakta men säkert ut också. Då funnits länge och i stort antal i Finland så går det mesta att lösa.

    Robel är väl dom idag som har lite maskiner som ser intressanta ut men vet inte hur dom funkar rent praktiskt.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    175

    Sv: Snöröjning Ådals och Mittbanan

    Citat Ursprungligen postat av JM Visa inlägg
    Det är en mycket bra bas för vad man än vill. Stabil konstruktion. Motorerna håller på att bytas ut från den gamla Scania DS11 mot en nyare miljömotor för att klara av dom allt hårdare miljökraven som ställs. Kranen hänger alltid med och används på vintertid främst för att flytta på ihjälkörda djur. Plog och sop hängs på och maskinen används såklart främst för snöröjning vintertid.
    På sommaren så är det mest ERTMS lotsning när så behövs samt utkörning av material för diverse jobb som den används till. Men rälstvätt vid lövhalka och att man ställer upp elverk samt svetsutrustning för påläggssvetsning är andra jobb som tar upp en del tid. Sen är det såklart bra att kunna köra ut baliser för nedsättningar, avsyningar efter slag i hjul eller höga vattenflöden.
    Ganska full beläggning och det är såklart väldigt bra att kunna göra så för att få någon ekonomi i det hela.
    Kranen är dessutom större och kraftigare än vad som funnits på någon av dom svenska maskinerna (Kockumstralla, 101 & 112).
    Reservdelar är inga problem annat än belysningen som kör med udda finska grejor men dessa saker fasas sakta men säkert ut också. Då funnits länge och i stort antal i Finland så går det mesta att lösa.

    Robel är väl dom idag som har lite maskiner som ser intressanta ut men vet inte hur dom funkar rent praktiskt.
    Vad står tka för?

    Skickat från min SM-G920F via Tapatalk


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •