Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Stor störning på pendeltågen idag!

Passagerare
    Medlem
    nov 2020

Stor störning på pendeltågen idag!

Från SL:s hemsida: "Från kl. 13:00 kommer pendeltågstrafiken att reduceras kraftigt. Samtliga tåg på linje 42X och 44 är helt inställda. Alla tåg ställs in mellan Märsta och Upplands Väsby"

När jag skulle åka kl 12 hade felet redan uppstått och det är fortfarande störningar nu på kvällen utan att de har angett vad problemen beror på men jag tror de angav signalfel i utropen.

När jag stod och väntade i Huddinge så kom ett tåg norrifrån och vände utan att utannonseras så de som inte tittade på ned spåret missade chansen att åka mot Stockholm!

När jag steg av i Tullinge ropade datorrösten att nästa tåg mot Stockholm går om 54 minuter men strax därpå kom ett tåg i den riktningen så hoppas ingen gick ut från stationen pga utropet!

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: Stor störning på pendeltågen idag!

Citat Ursprungligen postat av hallberg Visa inlägg
    Från SL:s hemsida: "Från kl. 13:00 kommer pendeltågstrafiken att reduceras kraftigt. Samtliga tåg på linje 42X och 44 är helt inställda. Alla tåg ställs in mellan Märsta och Upplands Väsby"

När jag skulle åka kl 12 hade felet redan uppstått och det är fortfarande störningar nu på kvällen utan att de har angett vad problemen beror på men jag tror de angav signalfel i utropen.

När jag stod och väntade i Huddinge så kom ett tåg norrifrån och vände utan att utannonseras så de som inte tittade på ned spåret missade chansen att åka mot Stockholm!

När jag steg av i Tullinge ropade datorrösten att nästa tåg mot Stockholm går om 54 minuter men strax därpå kom ett tåg i den riktningen så hoppas ingen gick ut från stationen pga utropet!
    Det låter som att de säger att det kommer att bli signalfel kl 13.
    Låter konstigt.
    Vad var orsaken till störningen?

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

I morse hörde jag på radion att norrgående tåg inte stannade vid Sollentuna och Häggvik och att de tåg som normalt vänder i Väsby istället skulle vända i Ulriksdal.
    Prognos finns på att spårfelet ska vara åtgärdat torsdag morgon kl. 5.

Det var något söder om stan också som gjorde att många fjärr - och regionaltåg var inställda där eller vände söderut igen i Södertälje, sades det.

Senast redigerat av Anders C den 2022-01-19 klockan 21:46:48. Anledning: Komplettering

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Det låter som att de säger att det kommer att bli signalfel kl 13.
    Låter konstigt.
    Vad var orsaken till störningen?
    Det bör väl vara detta spårfel: https://www.postvagnen.com/sjk-forum...y-Sp%C3%A5rfel

Kan det vara så att SL/MTR Pendel införde en reduceringsplan från 13:00, medan innan dess hade man försökt köra alla tåg, men inte lyckats pga förseningarna?

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av hallberg Visa inlägg
    Det var faktiskt en mer omfattande reducering än så. Hälften av alla tåg i rusningen var inställda. Endast kvartstrafik Södertälje-Upplands Väsby/Uppsala och Västerhaninge-Kungsängen/Bålsta. Och ingen trafik på sträckorna Västerhaninge-Nynäshamn och Märsta-Upplands Väsby. Inledningsvis var även trafiken Södertälje hamn-Södertälje centrum inställd.

Senast redigerat av kildor den 2022-01-19 klockan 22:56:52. Anledning: Korrigering av uppgift

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Problemen under onsdagen började med signalfel som under några timmar stoppade all trafik Huddinge - Älvsjö. Sedan blev det strömavbrott Solna - Knivsta / Rosersberg. Oklart vad som slog ut eldriften över en så lång sträcka; vanliga kontaktledningsskador brukar drabba endast en eller två stationssträckor.

Att MTR sedan - när kontaktledningen åter var spänningsförande och endast spårfelet vid Sollentuna kvarstod - gjorde kraftiga reduceringar från kl 13 kan ha varit för att undvika det kaos som brukar uppstå resten av dagen när det varit något större stopp under morgonen eller förmiddagen. Genom att dra in många tåg lyckades man förhoppningsvis bättre klara att bemanna det begränsade antal tåg som faktiskt rullade, och undvika att samtliga spår vid Stockholm City blockeras av tåg som väntar på avlösande personal. Så illa har det fram tills nu fungerat sedan MTR tog över trafiken och Citybanan öppnades. Om det fanns en sådan tanke bakom de kraftiga reduceringarna från kl 13 är det bra, och tyder på nytänkande från MTR:s sida. Varför man helt ställde in trafiken till Märsta och Nynäshamn är oklart; det var enligt trafikverket.se inga infrastrukturfel på de sträckorna.

I dag torsdag fungerar pendeltågstrafiken ännu så länge bra, förutom att spårfelet i Sollentunatrakten gör att de tåg som normalt vänder vid Upplands Väsby endast går till Ulriksdal, och sydgående tåg inte heller i dag stannar vid Häggvik och Sollentuna. Denna typ av åtgärder är numera vanliga på grund av de många spår- och växelfelen på sträckan, där trafikverket inte tycks prioritera förebyggande underhåll eller snabb reparation av fel. Däremot gjorde trafikverket förra året stora insatser (med åtföljande kraftiga reduceringar av pendeltågstrafiken) för att något kunna höja snabbtågens hastighet på ytterspåren. Antagligen lättare att få pengar till hastighetshöjningar än till att öka robustheten.

Senast redigerat av Gunnar Ekeving den 2022-01-20 klockan 08:43:37.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Det bör väl vara detta spårfel: https://www.postvagnen.com/sjk-forum...y-Sp%C3%A5rfel

Kan det vara så att SL/MTR Pendel införde en reduceringsplan från 13:00, medan innan dess hade man försökt köra alla tåg, men inte lyckats pga förseningarna?
    Det stämmer att man gjorde så.
    Detta har(naturligtvis)dessutom med alla andra"samhälleliga"problem som vi alla brottas med för närvarande.../Ulf

Passagerare
    Medlem
    dec 2020

Jag kom till Tullinge pendeltågsstation ca 12:45 igår med cykeln. Skyltarna angav inga tåg norrut överhuvudtaget. Men appen 1409 visade ett tåg som var på väg mot Tullinge, ett tåg som var 228 minuter försenat. Mycket riktigt, tåg mot Uppsala, halvtomt och gott om plats för cykeln.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Janne Åberg Visa inlägg
    Jag kom till Tullinge pendeltågsstation ca 12:45 igår med cykeln. Skyltarna angav inga tåg norrut överhuvudtaget. Men appen 1409 visade ett tåg som var på väg mot Tullinge, ett tåg som var 228 minuter försenat. Mycket riktigt, tåg mot Uppsala, halvtomt och gott om plats för cykeln.
    Tullinge hade problem med strömavbrott på stationen även igår,så du hade lite tur/Ulf

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Ekeving Visa inlägg
    Varför man helt ställde in trafiken till Märsta och Nynäshamn är oklart; det var enligt trafikverket.se inga infrastrukturfel på de sträckorna.
    Förmodligen för att det var enklast så med hänsyn till trafiksituationen och personalläget. De tågen som ställdes in går sträckorna Kallhäll/Märsta-Nynäshamn och Kallhäll/Märsta-Tumba. Då blir det ingen trafik kvar till Märsta och Nynäshamn. Naturligtvis hade man kunna förlänga Upplands Väsby-tågen till Märsta och vartannat Västerhaninge-tåg till Nynäshamn. Men det hade krävt anordning av tåglägen, samt omplanering av omlopp och personal.

Senast redigerat av kildor den 2022-01-21 klockan 07:38:05.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tåglägen fanns det väl iofs drivvis av på aktuella sträckor eftersom det inte gick några pendeltåg...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •