Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Spel Klarerare Tunnelbanan

Passagerare
    Medlem
    jan 2022

Spel Klarerare Tunnelbanan

Hej.

Hittade den här sidan av en slump och blev genast intresserad. Jag såg att SJK säljer roliga spel där man är tågklarerare för olika banor.
    Finns det några planer att göra ett klarerarspel över tunnelbanan i Stockholm? Min pappa satt på ställverket i Alvik för Grön linje tills den lades ner. Nu sköts all klarering för Grön linje från Gullmarsplan.

Det skulle vara riktigt kul om det fanns ett spel med det. Ställverket i Alvik hade hand om trafiken mellan Hässelby Strand och Rådmansgatan och Gullmarsplan hade trafiken från Rådmansgatan till Farsta, Hagsätra och Skarpnäck på den tiden.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Sv: Spel Klarerare Tunnelbanan

Citat Ursprungligen postat av Rungen Visa inlägg
    Hej.

Hittade den här sidan av en slump och blev genast intresserad. Jag såg att SJK säljer roliga spel där man är tågklarerare för olika banor.
    Finns det några planer att göra ett klarerarspel över tunnelbanan i Stockholm? Min pappa satt på ställverket i Alvik för Grön linje tills den lades ner. Nu sköts all klarering för Grön linje från Gullmarsplan.

Det skulle vara riktigt kul om det fanns ett spel med det. Ställverket i Alvik hade hand om trafiken mellan Hässelby Strand och Rådmansgatan och Gullmarsplan hade trafiken från Rådmansgatan till Farsta, Hagsätra och Skarpnäck på den tiden.
    Nej, det har aldrig diskuterats att göra något för tunnelbanan, och jag tror inte att den programvara som används för fjärren-spelen du läst om skulle fungera. Jag antar att väldigt mycket sker automatiskt i tunnelbanan.
    Ulf Broman
    Sekreterare SJK

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Hej.

Hej! Bra idé!

För min del är jag inte insatt just i spel. Därför vet jag inte om det är tekniskt möjligt att bygga det du föreslår eller inte. Men jag tänker ändå föra fram ditt förslag och se om det kan leda fram till något i alla fall. Rent allmänt så ser vi inom SJK att tunnelbanan i Stockholm ingår i SJK:s intresseområden. Så kan det skapas spel som innefattar tunnelbanan så är det bara trevligt.

Vi får se vad som händer. Vi kommer inom kort att hålla ett möte inom styrelsen och där kommer jag ta upp den här frågan.

Niklas Bygdestam
    SJK styrelse

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hej.

Gränsen mellan manöverrumsområdena (Alvik och Johanneshov) gick väl iofs vid T-Centralen. Och skarpnäcksbanan gick till Bagarmossen

SJK-medlem
    Medlem
    okt 2020

Hej
    Det är jag som gjort de senaste uppdateringarna av SJKs s k fjärrspel över Hallsbergs, Gävle, Norrköpings och Göteborgs trafikledningsområden. Uppdateringarna är gjorda på programmet för den ursprungliga Hallsbergsfjärren som SJK gav ut första gången 2008. Jag har inte kunnat göra några ändringar (mer än namnen) i den ursprungliga programfilen utan jag har ändrat i de datafiler som också ingår i programpaketet. Främst gäller det spårplanen och tidtabellerna för de tåg som trafikerar dessa.
    I princip är det med denna metod möjligt att skapa vilken spårplan som helst och sedan lägga in tåg i den, det var så jag gjorde Gävle, Norrköping och Göteborgsfjärrarna. Så teoretiskt skulle det antagligen vara möjligt att lägga in en spårplan av Stockholms tunnelbana och tunnelbanetågen som trafikerar denna. Jag är dock tveksam till om detta är någon bra idé av flera skäl:
    - Rent tekniskt vet jag inte riktigt hur trafikledningen på tunnelbanan fungerar och om man skulle behöva göra programändringar för att göra det mer realistiskt? Så fort man ska göra programändringar är det förmodligen förenat med ganska stora kostnader om någon ska göra det professionellt, om man inte kan få tag i någon som är intresserad av att göra det på ideell bas, som ju jag har gjort med uppdateringarna av fjärrspelen.
    - Jag tror att ett spel över Stockholms tunnelbana av samma modell som fjärrspelen skulle riskera att bli ganska monotont och tråkigt. Samma tåg som går samma väg med tio minuters mellanrum hela dagen (ja jag vet att det finns litet variationer men de är väl inte särskilt stora). Tunnelbanan liknar ju därvidlag litet de pendeltåg som det fanns ganska många av i både Norrköpings- och Göteborgsfjärrarna. Men det är ändå väsentliga skillnader. Dels går inte pendeltågen riktigt lika ofta som tunnelbanetågen. Dels går de på spår som också trafikeras av andra tåg. Fjärrtåg, regionaltåg, godståg med mycket varierade rörelsemönster och tidtabeller. Det finns också i spårplanen ganska många kluriga variationer med bibanor, industrispår, bangårdar med olika egenskaper, enkelbanor med mötesspår där man får planera in möten. Och ibland förbigångar på dubbelspår. Så sammantaget blir det mycket varierat och utmanande och därför också roligt att spela.

Om man ska göra något spel om Stockholms tunnelbana är det kanske bättre att fundera från scratch om det finns förutsättningar att göra något tillräckligt intressant och variationsrikt som skulle kunna göra det intressant att spela, kanske med olika typer av störningar som man måste parera? Och att sedan bygga upp ett program efter det. Om det sedan finns en marknad och ekonomiska förutsättningar att göra ett sådant spel har jag ingen riktig uppfattning om.

Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017

Inte för att på något sätt klanka ner på tunnelbanan, men det låter tämligen urtråkigt som spel. Bara dubbelspår och alla tåg har samma uppehållsmönster. Känns inte riktigt som att det händer så mycket.

TKL och INS på Inlandsbanan
    Fd Fgc, Smj, Mra och Blg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    Inte för att på något sätt klanka ner på tunnelbanan, men det låter tämligen urtråkigt som spel. Bara dubbelspår och alla tåg har samma uppehållsmönster. Känns inte riktigt som att det händer så mycket.
    Inte så länge man håller tidtabellen nä! Men det räcker ju med att ett tåg pajar en stund så blir det riktigt mycket att göra. Om det är på någon perifer sträcka så går det kanske att anordna enkelspårsdrift förbi, och sedan hantera lite vändningar. Men är det på de centrala sträckorna så är det bara några minuter innan man börjar vända tåg och sen har man kanske en total omtågning när stoppet blivit upplöst.

Passagerare
    Medlem
    jul 2020

Jämför med Microsofts flygsimulator. Att flyga från A till B är inte särskilt upphetsande.
    Därför kan man, om man vill, låta spelet lägga in diverse störningar som måste lösas.
    Motorbortfall, dåligt väder, elfel, hydraulikfel.... you name it!

Om man vill göra en tunnelbanesimulator spännande så får konstruktören se till att
    det inte blir för enkelt att låta tågen gå. Brand, växelfel, spårspring, haveri, snöstorm..
    Möjligheterna att krångla till det för en spelare kan nog göras hur stora som helst.
    Poängen att spela är ju att lösa problem, inte att låta tågen gå som ett urverk, det blir
    nog trist i längden.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Inte så länge man håller tidtabellen nä! Men det räcker ju med att ett tåg pajar en stund så blir det riktigt mycket att göra. Om det är på någon perifer sträcka så går det kanske att anordna enkelspårsdrift förbi, och sedan hantera lite vändningar. Men är det på de centrala sträckorna så är det bara några minuter innan man börjar vända tåg och sen har man kanske en total omtågning när stoppet blivit upplöst.
    Omtågning = Ändring av omlopp.

En vän förklarade en gång vad trafikledarna gör när det är totalstopp:
    Passar på att dricka kaffe. För sedan blir det ingen tid för det.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Omtågning = Ändring av omlopp.

En vän förklarade en gång vad trafikledarna gör när det är totalstopp:
    Passar på att dricka kaffe. För sedan blir det ingen tid för det.

En gång i början av förra årtusendet var jag morronbas på växlingen på Gare du Ost dännä oppa invid KTH. Plötsligt, vid sjuhugget, kom en av tågledarna inrusande på mitt kontor (det ps-gemensamma fikarummet) och meddelade stressat att man rivit ledningen i södra utfarten Roslags Näsby. Han började sedan nästan tona i blått i ansiktet när jag reste mig och stoppade in matlådan i värmeskåpet

Tågledarna hade ju sin stresspeak pga händelsen just där och då, växlingen skulle få snormycket göra en-två-tre timmar senare. Bäst att äta medans det var lugnt. Hela morgonrusningen stod ju inparkerad norr om felstället...

Senast redigerat av Bobo L den 2022-01-22 klockan 11:22:07.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Önskemål !

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Önskemål !

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Instämmer!

Under de åren på -80 talet jag körde nattbussarna 690-91 fick jag ofta höra liknande historier av en herre boende någonstans mellan Vallentuna-Täby Kyrkby som jobbade på tågex på Östra.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •