Denna gång är det inte vilka tåg som går över gränsen vid Charlottenberg jag studerar i första hand utan hur man kan finna tågen och köpa biljett. Just nu går två Vy tåg Kongsvinger - Karlstad och ett SJ-tåg Oslo - Stockholm. Ska ju vara två SJ-tåg men ett är indraget nu till i början av mars av just nu flera naturliga skäl. Med allt krångel med regelverk och restriktioner så är det med all säkerhet väldigt få resenärer över gränsen för närvarande, men det spelar ingen roll i min undersökning här utan vi förutsätter att vi kan och vill åka över gränsen.
Jag har då sökt efter tåg i morgon dels på sträckan Oslo - Karlstad och dels Kongsvinger - Karlstad. Vy-tågen är mest regionala så jag bortser från möjligheter att byta och åka ändå till Stockholm med dem här. Jag har letat efter förbindelser på Resrobot, SJ.se, Vy.se (och.no) samt DB.de.
Börjar vi då med sträckan Oslo - Karlstad så är ju SJ förstås direktgående IC-tåg medan man för Vy får byta i Kongsvinger från Vy lokaltåg till Värmlandstrafik som då körs av operatören Vy. Planeringen och tidtabellerna är lagda för goda anslutningar för de två förbindelser som finns.
På Resrobot reseplanerare finns inte Vy-förbindelserna med alls utan bara SJ tåg. Försöker du köpa biljett via resrobot dyker förbindelsen upp men med över en timmes bytestid i Kongsvinger och angivet att biljett går inte att köpa. Biljett till SJ tåg går förstås att köpa.
På Sj.se finns förbindelserna med, men det går inte att köpa biljett till Vy-tågen och det är också angivet här över en timmes bytestid.
På Vy.se är det samma sak, förbindelserna finns med men det går inte att köpa biljett till Vy tåg och en dryg timmes bytestid. Det går bra att köpa biljett till SJ-tåget dock.
På DB.de finns alla tågen med och detta är det enda ställe där den korrekta anslutningen anges som den är planerad med några minuters byte i Kongsvinger. Det går dock ej att köpa biljett till något tåg den vägen.