Denna gång är det inte vilka tåg som går över gränsen vid Charlottenberg jag studerar i första hand utan hur man kan finna tågen och köpa biljett. Just nu går två Vy tåg Kongsvinger - Karlstad och ett SJ-tåg Oslo - Stockholm. Ska ju vara två SJ-tåg men ett är indraget nu till i början av mars av just nu flera naturliga skäl. Med allt krångel med regelverk och restriktioner så är det med all säkerhet väldigt få resenärer över gränsen för närvarande, men det spelar ingen roll i min undersökning här utan vi förutsätter att vi kan och vill åka över gränsen.
Jag har då sökt efter tåg i morgon dels på sträckan Oslo - Karlstad och dels Kongsvinger - Karlstad. Vy-tågen är mest regionala så jag bortser från möjligheter att byta och åka ändå till Stockholm med dem här. Jag har letat efter förbindelser på Resrobot, SJ.se, Vy.se (och.no) samt DB.de.
Börjar vi då med sträckan Oslo - Karlstad så är ju SJ förstås direktgående IC-tåg medan man för Vy får byta i Kongsvinger från Vy lokaltåg till Värmlandstrafik som då körs av operatören Vy. Planeringen och tidtabellerna är lagda för goda anslutningar för de två förbindelser som finns.
På Resrobot reseplanerare finns inte Vy-förbindelserna med alls utan bara SJ tåg. Försöker du köpa biljett via resrobot dyker förbindelsen upp men med över en timmes bytestid i Kongsvinger och angivet att biljett går inte att köpa. Biljett till SJ tåg går förstås att köpa.
På Sj.se finns förbindelserna med, men det går inte att köpa biljett till Vy-tågen och det är också angivet här över en timmes bytestid.
På Vy.se är det samma sak, förbindelserna finns med men det går inte att köpa biljett till Vy tåg och en dryg timmes bytestid. Det går bra att köpa biljett till SJ-tåget dock.
På DB.de finns alla tågen med och detta är det enda ställe där den korrekta anslutningen anges som den är planerad med några minuters byte i Kongsvinger. Det går dock ej att köpa biljett till något tåg den vägen.
Tar vi och tittar på bara Kongsvinger - Karlstad så finns alla tre förbindelserna med i alla sökvägar. Du kan också köpa biljett till alla tågen på såväl Resrobot, SJ som Vy men ej via DB. Oavsett vilken inköpsväg du väljer så kostar Vy/Värmlandstrafiktåget mer än dubbelt så mycket som SJ-tåget. Dock är ju SJ priser flexibla och det är ju extrem lågtrafik nu. När resandet blir mera normalt igen så småningom så kan vi räkna med att SJ priser blir minst i samma nivå vid högtrafik fredag och söndag. Det skiljer någon enstaka krona på vilken inköpsväg man väljer, men det är helt oväsentliga skillnader.
Den kommentar man kan göra är att det blir rätt värdelöst för Vy/Värmlandstrafik att köra tåg upp till Kongsvinger med noggrant planerade goda anslutningar till/från Vy lokaltåg mot Oslo, när det är svårt att finna förbindelsen och det är mycket svårt att köpa biljett till den. Det finns ju inget biljettsamarbete mellan systemen heller utan man får köpa en biljett för svenska tåget, vilket man faktiskt kan göra ombord på tåget om man vill, och så en helt ny biljett för norska tåget. Biljetten upp till Kongsvinger är dyr som den är och adderar du sedan på en helt ny resa från Kongsvinger blir totalpriset väldigt högt, vilket blir fallet nu. När man började med förbindelserna för ett antal år sedan så fanns en genomgående biljett där då priset för hela resan blev mycket mera rimligt. Sedan finns det säkert någon officiell minsta tid för övergång i Kongsvinger, men här har man ändå planerat in för bytestider på 6 min resp 11 min med anslutande tåg invid varandra på samma perrong och övervakning av anslutningen. Såväl tågpersonal som lokaltågklarerare i Kongsvinger har koll på anslutningen, som jag har uppfattat det de få gånger jag rest, även om man inte kan hålla anslutande tåg så länge vid förseningar, och bytestiderna är lite korta, framför allt den på 6 min på morgonen.
Nu slopas i alla fall kravet på att kunna visa upp negativ covidtest vid inresa till Sverige, utan det räcker med covidpass. Förhoppningsvis kommer då resandeantalet på tågen att öka något. Det är väldigt långt till trängsel på tågen över gränsen vid Cg ska sägas i sammanhanget, även om det visst har varit hyfsat med folk på något SJ-tåg runt nyår!