Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Lars Hall ur tiden

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Lars Hall ur tiden

Enligt SVT-nyheter har designern Lars Hall gått ur tiden i en ålder av 79. För tågfolk är han väl mest känd som mannen bakom SJ senaste designprogram med bl.a svarta lok och vagnar.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Lars Hall ur tiden

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Enligt SVT-nyheter har designern Lars Hall gått ur tiden i en ålder av 79. För tågfolk är han väl mest känd som mannen bakom SJ senaste designprogram med bl.a svarta lok och vagnar.
    Lars Hall var nog betydligt mer involverad i SJ AB:s grafiska identitet än vad som framgår av det du skriver i inlägget ovan. Passa därför på att gå in på hemsidan till Lars Hall AB på denna url-adress http://www.larshall.se/ och välj PORTFOLIO. Klicka sedan vidare till IDENTITIES och sedan till bl.a. SJ TRAINS för en mer fullständig redogörelse för arbetet med tågen. Det finns även intressant att läsa på undersidorna SJ UNIFORMS och SJ BRANDS!

PS. Lars Hall var en verkligt skicklig grafisk designer. Han var dessutom en stor kännare av fotografiska verk och drev tillsammans med fotografen Lennart Durehed under många år på 70- och 80-talen det klassiska fotogalleriet Camera Obscura i Gamla Stan. Han hade dessutom privat en mycket stor fotosamling i världsklass.

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Inga kommentarer.... Han var säkert en bra människa på alla sätt som gjort mycket bra men SJs svarta tåg..... Hoppas nästa designprogram styrs av en större skara varav några har kvar sitt bondförnuft!

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Var det inte snarare den gråa färgen han låg bakom?
    Det svarta var efter vad jag tror mig ha läst i PV en följd av att man tejpade några vagnar svarta för Rocktåget något år, och sedan tyckte att det blev bra. Ingen designer inblandad där i så fall. Men det kan vara helt fel iofs.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Var det inte snarare den gråa färgen han låg bakom?
    Det svarta var efter vad jag tror mig ha läst i PV en följd av att man tejpade några vagnar svarta för Rocktåget något år, och sedan tyckte att det blev bra. Ingen designer inblandad där i så fall. Men det kan vara helt fel iofs.
    Om man ser vad som skrivs/visas på Lars Hall AB:s egen hemsida om arbetet med identiteten på SJ TRAINS så kan man förutom alla bilder på det gråa X2-sättet (både utanpå och inuti) med den nya loggan - samt se motsvarande grådesignade X40-tågsätt - även se en bild på ett svartmålat Rc3-lok nr 1065 med sina gula ledstänger. Man kan för övrigt även se bilder på diverse andra föremål med den svarta designen i hemsidans avdelning SJ BRAND. Så nog har herr Hall varit inblandad även i den svarta imagen på SJ:s lok och vagnar!

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Om man ser vad som skrivs/visas på Lars Hall AB:s egen hemsida om arbetet med identiteten på SJ TRAINS så kan man förutom alla bilder på det gråa X2-sättet (både utanpå och inuti) med den nya loggan - samt se motsvarande grådesignade X40-tågsätt - även se en bild på ett svartmålat Rc3-lok nr 1065 med sina gula ledstänger. Man kan för övrigt även se bilder på diverse andra föremål med den svarta designen i hemsidans avdelning SJ BRAND. Så nog har herr Hall varit inblandad även i den svarta imagen på SJ:s lok och vagnar!
    http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=1066884

http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=1067076

http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=1067187

Inlägget närmast före det tredje av Staffans har du skrivit själv för inte mer än knappt halvtannat år sedan.

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Inga kommentarer.... Han var säkert en bra människa på alla sätt som gjort mycket bra men SJs svarta tåg..... Hoppas nästa designprogram styrs av en större skara varav några har kvar sitt bondförnuft!

Staffan brukar vara rätt välunderrättad, och av allt att döma hade Lars Hall alltså inget med det svarta att göra.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Nej, det är i stora drag riktigt. Rocktåget år 2006 hade dock fått vagnarna lackerade i svart, inte strajpade.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Nej, det är i stora drag riktigt. Rocktåget år 2006 hade dock fått vagnarna lackerade i svart, inte strajpade.
    Oavsett vem som kom på att man skulle måla vagnar och lok svarta så bör denna person sätta sej ner och skämmas över dessa Begravningsfordon som far kring på våra järnvägar. Jag har skrivit här förut men det behöver upprepas. Nu när man ser dom är de ännu hemskare än när de var nymålade. Skäms du ansvarige.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Sääf Visa inlägg
    Oavsett vem som kom på att man skulle måla vagnar och lok svarta så bör denna person sätta sej ner och skämmas över dessa Begravningsfordon som far kring på våra järnvägar. Jag har skrivit här förut men det behöver upprepas. Nu när man ser dom är de ännu hemskare än när de var nymålade. Skäms du ansvarige.
    Redan ångloken var svarta ...

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Det finns nog lika många smaker vad gäller färgval som det finns människor som beskådar t.ex. tågen. Och det är väl tur ? Annars skulle nog vardagen bli väldigt tråkig.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=1067076

http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=1067187

Inlägget närmast före det tredje av Staffans har du skrivit själv för inte mer än knappt halvtannat år sedan.
    Tack Mattias för att du fräschade upp mitt minne med hjälp av de tre PV-länkarna. Det är lätt att glömma vad som skrivits i gamla Postvagnen om X2000 och X40 med mera.

Några kommentarer dock om Lars Halls kopplingar till SJ AB och arbetet med både X2000 och X40. Lars Hall AB Art Direction and Design har haft ett långt samarbete med SJ AB. Enligt infotexten på Lars Halls hemsida började det här djupa samarbetet redan 1999.

Vad så gäller de gråa X2000-tågen så har Hall stått för redesign både exteriört som interiört, färgschema, materialval med mera. Vad så gäller dubbeldäckarna X40 har han likaså stått för design både utvändigt och invändigt, färgval etc. på samma sätt som med X2000-sätten. Han har alltså ansvarat för även X40:s utseende. Staffan S skriver att han inte kände till historien med X40 i en av länkarna ovan. Citat: 'Halls roll var vid designen av X40 känner jag inte till'. Men enligt hemsidan så har alltså Hall ansvarat och designat även de gråa X40-tågen. Läs gärna den fullständiga informationen på www.larshall.se (text och bilder).

Att jag skrev i mitt tidigare inlägg att Lars Hall haft något med utformningen och färgsättningen på de svarta loken sammanhänger med att Hall i sitt bildgalleri tillhörande avsnittet om SJ TRAINS utseende och identitet faktiskt tillsammans med bilderna av de gråa X2000 och X40 även visar ett svart Rc3-lok med sina gula ledstänger. Jag har svårt att se att Lars Hall skulle ha med den bilden av det svarta loket om han inte varit inblandad på något sätt i den svarta designen. Eftersom jag lärde känna Lars Hall personligen i samband med hans engagemang i bildgalleriet Camera Obscura har jag svårt att tro att han skulle vilja stoltsera med 'lånta svarta fjädrar' så att säga.

Vad är det som säger att inte både Staffan S och jag kan ha rätt i den här historieskrivningen? Om samarbetet med SJ AB startade redan år 1999 och var av mycket djup natur så ser jag inget som direkt motsäger att Lars Hall år 2006 kan ha varit involverad, direkt eller indirekt, i utformningen av det svarta ROCK-tåget. Man ska ju komma ihåg att Lars Hall var en i reklambranschen mycket känd och engagerad Art Director (AD) och produktdesigner. Han rörde sig alltså i tongivande kretsar i de här sammanhangen. Och det svarta ROCK-tåget kan alltså ha varit ett slags genrep inför den svarta omgöringen av lok och vagnar.

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Vad är det som säger att inte både Staffan S och jag kan ha rätt i den här historieskrivningen? Om samarbetet med SJ AB startade redan år 1999 och var av mycket djup natur så ser jag inget som direkt motsäger att Lars Hall år 2006 kan ha varit involverad, direkt eller indirekt, i utformningen av det svarta ROCK-tåget. Man ska ju komma ihåg att Lars Hall var en i reklambranschen mycket känd och engagerad Art Director (AD) och produktdesigner. Han rörde sig alltså i tongivande kretsar i de här sammanhangen. Och det svarta ROCK-tåget kan alltså ha varit ett slags genrep inför den svarta omgöringen av lok och vagnar.
    Det är naturligtvis möjligt att någon på SJ frågade Lars Hall vad han tyckte om de svarta vagnarna och loken och att han då redogjorde för sin synpunkt på dessa. Han kanske var positiv till dem, vad vet jag. Men det var inget initiativ från Lars Halls sida att vagnarna skulle bli svarta.

För övrigt får jag inte Lars Halls hemsida att fungera. Trycker jag på din länk kommer det fram en sida i en stil som definitivt inte passar mina åldersförändringar i gula fläcken på ögonen. Där finns länkar till företag som Lars Hall jobbat för och även www.sj.se, men den senare leder bara till SJ:s hemsida. Kan du alltså möjligen lämna en länk som tränger lite längre in på sidan.

Om nu bilden visar ett svart lok med gula handtag så är jag ganska säker på att det inte var någon färgsättning som ju Lars Hall gillade. Han ville ju ha SJ:s fordon i diskreta färger.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Det är naturligtvis möjligt att någon på SJ frågade Lars Hall vad han tyckte om de svarta vagnarna och loken och att han då redogjorde för sin synpunkt på dessa. Han kanske var positiv till dem, vad vet jag. Men det var inget initiativ från Lars Halls sida att vagnarna skulle bli svarta.

För övrigt får jag inte Lars Halls hemsida att fungera. Trycker jag på din länk kommer det fram en sida i en stil som definitivt inte passar mina åldersförändringar i gula fläcken på ögonen. Där finns länkar till företag som Lars Hall jobbat för och även www.sj.se, men den senare leder bara till SJ:s hemsida. Kan du alltså möjligen lämna en länk som tränger lite längre in på sidan.

Om nu bilden visar ett svart lok med gula handtag så är jag ganska säker på att det inte var någon färgsättning som ju Lars Hall gillade. Han ville ju ha SJ:s fordon i diskreta färger.
    Det är tydligen så att man ska köra Adobe Flash (eller motsvarande flashprogram) på datorn för att man ska komma in på Lars Halls interaktiva hemsida. Jag kör Firefox på datorn och får uppmaningen att 'Kör Adobe Flash' vilket jag kan göra genom att klicka på infoknappen (märkt med ett i inom en cirkel) främst i adressraden upptill på sidan.

När jag väl givit tillstånd till att köra Adobe Flash kommer jag till den riktiga förstasidan med först Lars Halls företagsnamn som sedan automatiskt övergår i en vacker naturbild över Stockholms vatten på kvällstid med knappar undertill på bilden till hemsidans olika underavdelningar som PORTFOLIO och sedan vidare till t.ex. IDENTITIES där du sedan kan klicka dig fram till avsnitt som SJ TRAINS, SJ BRAND och SJ UNIFORMS.

Det är kanske rätt symptomatiskt att Lars Halls hemsida är lite konstnärligt utformad och därför erfordrar Adobe Flash. Något som man uppmanas till att använda på den angivna länken genom en stor svart tonplatta med just texten 'Kör Adobe Flash'! Men det är väl värt att se till att datorn kör flashprogrammet för att man ska komma till rätt hemsida och inte den sida som du kom till på min länk till www.larshall.se

Medlem
    sep 2017

Tack Arne för bruksanvisningen för att hitta Lars Halls hemsida. Det är ju helt otroligt att ett företag som jobbar med grafisk design kan komma på något så idiotiskt som att göra en hemsida som bara kan nås via Adobe Flash. I synnerhet som säkerhetsföretagen av och till varnar för att Adobe Flash innehåller stora säkerhetsluckor och helst bör tas bort från datorn. Men med en gammal laptop från 2009 och inte kan ta så stor skada hur jag lyckats ta mig in.

På första sidan efter att man tryckt IDENTITIES > SJ TRAINS räknas Lars Halls större insatser upp. Designen av tåg gäller X2 och X40. Men det står inget om att de skulle ha varit inblandade i projektet med svarta lok och vagnar. Så varför det där Rc3-loket kommit med på bild återstår att förklara men det är ju ett dåligt bevis för att min sagesman om bakgrunden till varför vagnarna blev svarta skulle helt vara ute och sväva. Eller möjligen att jag skulle helt ha missförstått.

Så anklaga gärna Lars Hall för att hans företag inte kan skapa vettiga hemsidor men inte för färgsättningen på SJ:s lok och vagnar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det sades att Lars Halls tanke med de grå tågen var att det var människorna som skulle stå för färgen. Jag köper det när det gäller diskret interiör, men när det gäller exteriören funkar det ju bara när fordonen finns på en station med människor på perrongen utanför...
    Men det var väl också han som gjorde om flygande falukorven så att bokstäverna SJ kunde passas in? Loggan blev lyckad, tycker jag.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sidan är nog rätt gammal och konstruerad på den tiden då flashterrorn var mer vanlig. I huvudet i koden står det 2005...

Tillägg: Lars Hall AB likviderades för några år sedan och finns inte längre registrerat.

Senast redigerat av ztenlund den 2018-04-06 klockan 13:54:31.

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Jonas Lind Visa inlägg
    Men det var väl också han som gjorde om flygande falukorven så att bokstäverna SJ kunde passas in? Loggan blev lyckad, tycker jag.
    Jo, det stämmer. Lars Hall tog fram en ny version av SJ:s logga. Det var en ganska varsam bearbetning av loggan som togs fram av riksprofilören Björn Peterson år 1990.

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Det finns nog lika många smaker vad gäller färgval som det finns människor som beskådar t.ex. tågen. Och det är väl tur ? Annars skulle nog vardagen bli väldigt tråkig.
    Så är det och tänk att jag föredrar de svarta tågen framför fyra nyanser av blått. Ja, de blå tågen var ju mer eller mindre urblekta. Till detta så petades det ständigt i det blå designprogrammet så det satte sig aldrig ordentligt.

Favoriten är dock SJ rödbrunt. Stod sig i alla väder även om vagnarna ofta var skitigare förr. Färgen passade fint i det svenska kulturlandskapet.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •