Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Green Cargo köper ytterligare två Mb-lok

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Green Cargo köper ytterligare två Mb-lok

Green Cargo har tecknat kontrakt med Softronic om köp av ytterligare två Mb-lok. Loken ska levereras till Sverige i höst.

https://jarnvagar.nu/green-cargo-koper-tva-lok/

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Sv: Green Cargo köper ytterligare två Mb-lok

Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    Green Cargo har tecknat kontrakt med Softronic om köp av ytterligare två Mb-lok. Loken ska levereras till Sverige i höst.

https://jarnvagar.nu/green-cargo-koper-tva-lok/
    For meg kan det se ut som om Green Cargo har ondt om lok for tiden. I Norge har de nå på kort tid hyrt inn 4 stk Br185 fra Alpha Trains og 1 stk Br185 fra BURE. Fra før av har man et antall Br187. Jeg tror at de for øyeblikket disponerer 5 stk. Mulig at det bare er 4. I tillegg brukes to stk EuroDual på Bergensbanen fast.

Green Cargo har begynt å bruke Re i trafikken Oslo - Narvik. I mitt hode binder det opp 5 lok, men frigjør tilsvarende antall Rc4. Antagelig fler da de gikk med doble Rc4 alltid nord for Ånge, mange ganger helt fra Oslo. Mulig at Re lok da er overført fra driften i Norge.

Det er observert Rc lok fra Nordic Refinance i tog for Green Cargo.

I tillegg er som Ulf skriver Mb fra nr 4011 tatt i bruk som andrelok i stålpendeln. Jeg har ikke kontroll på hvor mange lokopsetninger man behøver for stålpendeln, men 16 Mb lok gir 8 slike oppsett. Ved å ta i bruk Mb må jo noe ha blitt frigjort.

Står mye lok med skader og venter på reparasjon eller deler?

Det blir spennende for oss i Norge å se om Mb kommer dit. Ryktet sa at de skulle komme i god tid før jul, men så ble det intet. Det eneste spor jeg finner er en enkelt mail fra Green Cargo til Statens Jernbanetilsyn om at de ønsker å prøvekjøre to lok i Norge. Mailen ble skrevet i mai 2021. Dersom det finnes ytterligere dokumenter så er disse sendt av andre enn Green Cargo og klassifisert på en slik måte at jeg ikke finner dem.

I Norge vil jeg tro at kanskje Mb vil kunne erstatte TRAXX i noen av de tog som går med dobbel TRAXX. Alternativet er at man kan henge på mer gods i de togene som i dag går med enkelt lok.

Til slutt kan jeg nevne at det ser ut som togproduksjonen i Norge krever forholdsvis mange lok. Det ser for meg ut som om mange lok bare rekker å kjøre en tur per døgn. Det er veldig få mulige omløp som gjør at et lok kan gå to turer per døgn.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ståle Ualand Visa inlägg
    For meg kan det se ut som om Green Cargo har ondt om lok for tiden. I Norge har de nå på kort tid hyrt inn 4 stk Br185 fra Alpha Trains og 1 stk Br185 fra BURE. Fra før av har man et antall Br187. Jeg tror at de for øyeblikket disponerer 5 stk. Mulig at det bare er 4. I tillegg brukes to stk EuroDual på Bergensbanen fast.

Green Cargo har begynt å bruke Re i trafikken Oslo - Narvik. I mitt hode binder det opp 5 lok, men frigjør tilsvarende antall Rc4. Antagelig fler da de gikk med doble Rc4 alltid nord for Ånge, mange ganger helt fra Oslo. Mulig at Re lok da er overført fra driften i Norge.

Det er observert Rc lok fra Nordic Refinance i tog for Green Cargo.

I tillegg er som Ulf skriver Mb fra nr 4011 tatt i bruk som andrelok i stålpendeln. Jeg har ikke kontroll på hvor mange lokopsetninger man behøver for stålpendeln, men 16 Mb lok gir 8 slike oppsett. Ved å ta i bruk Mb må jo noe ha blitt frigjort.

Står mye lok med skader og venter på reparasjon eller deler?

Det blir spennende for oss i Norge å se om Mb kommer dit. Ryktet sa at de skulle komme i god tid før jul, men så ble det intet. Det eneste spor jeg finner er en enkelt mail fra Green Cargo til Statens Jernbanetilsyn om at de ønsker å prøvekjøre to lok i Norge. Mailen ble skrevet i mai 2021. Dersom det finnes ytterligere dokumenter så er disse sendt av andre enn Green Cargo og klassifisert på en slik måte at jeg ikke finner dem.

I Norge vil jeg tro at kanskje Mb vil kunne erstatte TRAXX i noen av de tog som går med dobbel TRAXX. Alternativet er at man kan henge på mer gods i de togene som i dag går med enkelt lok.

Til slutt kan jeg nevne at det ser ut som togproduksjonen i Norge krever forholdsvis mange lok. Det ser for meg ut som om mange lok bare rekker å kjøre en tur per døgn. Det er veldig få mulige omløp som gjør at et lok kan gå to turer per døgn.
    För mig som inte vet något, så blir jag nyfiken vad som hänt/händer med Green Cargos Rc-lok respektive Rd2-lok. med tanke på vad du beskriver.

- Har GC skrotat ut (eller ställt av) många Rc-lok?
    - Eller har många Rc-lok och Rd2-lok skador just nu?
    - Eller har Rc-lok och Rd2-lok blivit för svaga för den trafik som körs, och att det blir oekonomiskt att köra med multade Rc/Rd2 i tåg i Norge? Är det konstiga norska avgifter i så fall, som missgynnar Rc/Rd2-multar?
    - Eller är arbetsmiljön för dålig, i alla fall i Rc-loken, så man vill undvika att köra dem?
    - Eller finns det något hinder i Norge för att använda GC:s Rc och Rd2-lok?

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    För mig som inte vet något, så blir jag nyfiken vad som hänt/händer med Green Cargos Rc-lok respektive Rd2-lok. med tanke på vad du beskriver.

- Har GC skrotat ut (eller ställt av) många Rc-lok?
    - Eller har många Rc-lok och Rd2-lok skador just nu?
    - Eller har Rc-lok och Rd2-lok blivit för svaga för den trafik som körs, och att det blir oekonomiskt att köra med multade Rc/Rd2 i tåg i Norge? Är det konstiga norska avgifter i så fall, som missgynnar Rc/Rd2-multar?
    - Eller är arbetsmiljön för dålig, i alla fall i Rc-loken, så man vill undvika att köra dem?
    - Eller finns det något hinder i Norge för att använda GC:s Rc och Rd2-lok?
    RC lokomotivene blir for voldsomme for den norske strømforsyningen på mange baner hos oss. Er usikker på om det fremdeles er forbud mot bruk av dobbel RC på enkeltstrekninger. Men det var i alle fall det. Om dette er årsaken, eller om det også finnes andre årsaker til at GC satser på annet enn RC for innenrikstrafikken i Norge tør jeg ikke si noe om.

Uansett, når GC nå leier inn mange lok så må det jo være en grunn til det. Re er vel frigjort fra stålpendeln. Og Re er frigjort i og med at man leier inn 5 andre lok i Norge. Så i mitt hode er det nok mangel på lok et sted. Om det er RC eller Re som er ute av drift vet jeg ikke noe om heller.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    feb 2018

RC lokomotivene blir for voldsomme for den norske strømforsyningen på mange baner hos oss. Er usikker på om det fremdeles er forbud mot bruk av dobbel RC på enkeltstrekninger. Men det var i alle fall det. Om dette er årsaken, eller om det også finnes andre årsaker til at GC satser på annet enn RC for innenrikstrafikken i Norge tør jeg ikke si noe om.

Uansett, når GC nå leier inn mange lok så må det jo være en grunn til det. Re er vel frigjort fra stålpendeln. Og Re er frigjort i og med at man leier inn 5 andre lok i Norge. Så i mitt hode er det nok mangel på lok et sted. Om det er RC eller Re som er ute av drift vet jeg ikke noe om heller.
    Två El16 i mult är inte tillåtet på Bergensbanen, så man kan ju anta att samma sak gäller svenska Rc4 som ju är helt snarlikt men aningen svagare.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Två El16 i mult är inte tillåtet på Bergensbanen, så man kan ju anta att samma sak gäller svenska Rc4 som ju är helt snarlikt men aningen svagare.
    Det går RC i mult til Sokna på Bergensbanen og til Lunde på Sørlandsbanen. Hvordan det ser ut med tillatelse vestover vet jeg ikke.

Det handler vel både om strømforsyningen samt returstrømmer. Men dette er jeg ikke noen ekspert på.

Kan for øvrig nevne at det ikke akkurat ser ut som om innføring av Re i NRE mot Narvik har vært noen stor suksess. Man kjøre enkelt lok mot før 2 x RC. Senest nå i helga ble 4009 stående fast mellom Søsterbekk og Bjørnfjell og måtte til slutt hentes av et IORE lok som ble rekvirert fra nordgående malmtog. Det har også vært en del større forsinkelser pga havari. Søndag 9. januar så jeg en singel Re passere Abisko på fra Narvik for å hente havarert tog lengre sør.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag tror de flesta förare inklusive mig själv alla gånger hade valt multipel Rc framför Re på backiga kurviga banor med tunga tåg. Re är naturligtvis stark men vill gärna slira. Fast ekonomiskt är det säkert bättre med ett lok om man inte kör fast förstås....

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Fanns det inte tidigare pådragsbegränsningar för Rc på vissa linjer i Sverige? Det kanske kunde vara en intressant utvikning hur sådant har hanterats på banor med svagare elmatning genom åren.

Passagerare Jan Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018

... Senest nå i helga ble 4009 stående fast mellom Søsterbekk og Bjørnfjell og måtte til slutt hentes av et IORE lok som ble rekvirert fra nordgående malmtog. Det har også vært en del større forsinkelser pga havari....
    I just det här fallet var det drivsnö under tåget och det är inte säkert att dubbla Rc hade hjälpt.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Långström Visa inlägg
    I just det här fallet var det drivsnö under tåget och det är inte säkert att dubbla Rc hade hjälpt.
    Jeg takker for informasjon.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •