Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Äldre t-banevagnar i Stockholm

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Äldre t-banevagnar i Stockholm

Rullar det fortfarande äldre vagnar (före C20) och i så fall - på vilka linjer?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Äldre t-banevagnar i Stockholm

Citat Ursprungligen postat av petlin Visa inlägg
    Rullar det fortfarande äldre vagnar (före C20) och i så fall - på vilka linjer?
    Ja.

C6 kan dyka upp på linje 13 och 14.
    C14 och C15 kan dyka upp på linje 10, 11, 13 och 14.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Ja.

C6 kan dyka upp på linje 13 och 14.
    C14 och C15 kan dyka upp på linje 10, 11, 13 och 14.
    "Kan dyka upp"?

Under "pandemi-fönstret" i höstas åkte jag linje 13 & 14 ganska många (nåja) gånger. Det kändes nästan som om C6/C14/C15 stod för hälften av trafiken. Jag vet att det inte är så mycket, naturligtvis. Men en vecka i november med 8 resor på Röda linjen så fick jag 1 gång åka C30, 2 gånger med C20 och övriga 5 gånger med gamla de gamla CX-tågen. Och trots bara 6-8 resor per vecka tror jag att det varje vecka blev minst 2-3 resor med gamla C6/C14-vagnar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag håller fast vid ”kan dyka upp”. I synnerhet på kvällar (efter 20-tiden) och helger är de ganska sällsynta. Säkraste kortet på lördagar och söndagar är tågen på linje 14 som vänder vid Liljeholmen, by the way. Men det är mycket C20 där också nu.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Jag håller fast vid ”kan dyka upp”. I synnerhet på kvällar (efter 20-tiden) och helger är de ganska sällsynta. Säkraste kortet på lördagar och söndagar är tågen på linje 14 som vänder vid Liljeholmen, by the way. Men det är mycket C20 där också nu.
    Jag vet att majoriteten av trafiken är med C20. Men jag hamnade (otur?) väldigt ofta i nåt gammalt tåg. Men jag skulle säga att Linje 14 norrut på vardagar strax före kl 8 också är ett ganska säkert kort om man vill åka gammal CX.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Jag bor längs linje 14 och både C6 och C14/C15 förekommer frekvent på röda linjen. T.o.m. på söndagar.

Men nu börjar även C30 bli vanlig på linje 14. Jag åker ser tågen från mitt fönster när jag sitter vid datorn.

Senast redigerat av BR193 den 2022-01-19 klockan 10:14:42.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Jag tycker ni bägge har rätt, när jag tittar på blå linjen (10/11) av det ganska lilla jag sett under pandemin.
    Dagtid på vardagar skulle jag gissa att det kan vara 30-40% gamla Cx, medan kvällstid och helger vet jag inte om det körs några gamla Cx alls.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag tycker ni bägge har rätt, när jag tittar på blå linjen (10/11) av det ganska lilla jag sett under pandemin.
    Dagtid på vardagar skulle jag gissa att det kan vara 30-40% gamla Cx, medan kvällstid och helger vet jag inte om det körs några gamla Cx alls.
    Ja, på bana 3 (blå linjen) rullar C14/C15 från tidig morgon till cirka 22 på kvällen på vardagar. Tror att 30–40 procent av avgångarna är en rimlig uppskattning i lågtrafik; i högtrafik är andelen C14/C15 ännu högre, skulle gissa på en majoritet av avgångarna i rusningstrafik. På helgerna går det däremot i regel endast C20 på bana 3. Enstaka gånger sätts C14/C15 in på helger, oftast är det då reservtåget som annars står uppställt i Västra skogen. Då kan man få åka sexvagnars Cx-tåg vilket annars inte rullar planenligt i tunnelbanan.

På bana 2 har Cx-användningen sjunkit markant i och med C30:s intåg, men fortfarande går 2–3 omlopp med C6 (oftast) på linje 14 under dagtid och i högtrafik kan Cx även påträffas på linje 13, där C20 och C30 annars dominerar.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Persson Visa inlägg
    Ja, på bana 3 (blå linjen) rullar C14/C15 från tidig morgon till cirka 22 på kvällen på vardagar. Tror att 30–40 procent av avgångarna är en rimlig uppskattning i lågtrafik; i högtrafik är andelen C14/C15 ännu högre, skulle gissa på en majoritet av avgångarna i rusningstrafik. På helgerna går det däremot i regel endast C20 på bana 3. Enstaka gånger sätts C14/C15 in på helger, oftast är det då reservtåget som annars står uppställt i Västra skogen. Då kan man få åka sexvagnars Cx-tåg vilket annars inte rullar planenligt i tunnelbanan.
    På bana 2 har Cx-användningen sjunkit markant i och med C30:s intåg, men fortfarande går 2–3 omlopp med C6 (oftast) på linje 14 under dagtid och i högtrafik kan Cx även påträffas på linje 13, där C20 och C30 annars dominerar.
    Ja 30-40% på linje 10-11 är en rimlig uppslattning. Min ”handlamatexpedition” efter kl 19 brukar för det mesta innebära ”skrammeltåg” åtminstone ena vägen. Men jag föredrar C20.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Ja 30-40% på linje 10-11 är en rimlig uppslattning. Min ”handlamatexpedition” efter kl 19 brukar för det mesta innebära ”skrammeltåg” åtminstone ena vägen. Men jag föredrar C20.
    C14 skramlar ju inte i närheten av vad C6 gör. Däremot vibrerar de rätt mycket vid höga hastigheter. Inga bra vagnar för blå linjen i min mening.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av BR193 Visa inlägg
    C14 skramlar ju inte i närheten av vad C6 gör. Däremot vibrerar de rätt mycket vid höga hastigheter. Inga bra vagnar för blå linjen i min mening.
    C14 är ju utväxlade för lägre hastighet så motorvarvtalet blir högre. Däremot är den mekaniska delen i övrigt i stort sett identisk med C6 så jag förstår inte riktigt vad det är som gör att du tycker att det skramlar mer på C6.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av BR193 Visa inlägg
    Man får ha i tanken att C6:orna är runt 50 år gamla.

När C15 (och C14) var nya i mitten på -80 talet var ett 6 vagnars C15 tåg näst efter ett dito C9 tåg det bästa man kunde få på bana 3, de gick att köra extremt mjukt och samtidigt effektivt.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

C14 väger ju nästan 6 ton mer än C6 (29 t mot 23,4 t) om jag inte minns fel. C14 upplever jag att gå mer mjukt och stabilt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

C14 har ju en mängd gamla återanvända delar som driver upp vikten, de samtida C15 som är byggda enbart med nytt material väger ca 25 ton

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lars Ödlund Visa inlägg
    C14 har ju en mängd gamla återanvända delar som driver upp vikten, de samtida C15 som är byggda enbart med nytt material väger ca 25 ton
    Nej, nu blandar ni nog ihop det med C12, de låg runt 29-30 ton med sina C2-boggier.

C14 och C15 är i stort sett identiska med varandra (det enda som skiljer sig är delar av bromssystemet - boggier, motorer och strömriktare mm är likadana) och väger lika mycket, snarare 26 ton per vagn eller 27 kanske (jag litar inte helt på SLMP och liknande här).

F ö varierar nog C6 en del i vikt numera då de är olika utrustade inbördes.

Senast redigerat av JDS den 2022-01-21 klockan 12:08:31.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

C14 är ju utväxlade för lägre hastighet så motorvarvtalet blir högre. Däremot är den mekaniska delen i övrigt i stort sett identisk med C6 så jag förstår inte riktigt vad det är som gör att du tycker att det skramlar mer på C6.
    Ja jag noterar bara att det är ”gammelvagnar” (ej C20) och jag föredrar C20.
    I går på matexpeditione på linje 10 mellan 19-20 blev det gammeltåg i bägge riktningar.
    Noterade för bägge lite märkligt att bägge tågen uppförde sig lite märkligt vid start, straks efter starten saktade de in (!) och det kändes som att det skulle bli stopp, för att sedan rätt långsamt accelerera upp i fart.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

I går på matexpeditione på linje 10 mellan 19-20 blev det gammeltåg i bägge riktningar.
    Noterade för bägge lite märkligt att bägge tågen uppförde sig lite märkligt vid start, straks efter starten saktade de in (!) och det kändes som att det skulle bli stopp, för att sedan rätt långsamt accelerera upp i fart.
    Knappast fel på tåget; troligare nybörjare till förare som inte riktigt lärt sig att hantera säkerhetsgreppet på rätt sätt. Cx-vagnarna är lite mer noggranna med att man gör allt i rätt ordning i starten.

Det var mer ordning på bana 3 när det bara gick C6-C9 (och stundtals C15) där, men det är en fin bana nu också. Riktig tunnelbana!

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Knappast fel på tåget; troligare nybörjare till förare som inte riktigt lärt sig att hantera säkerhetsgreppet på rätt sätt. Cx-vagnarna är lite mer noggranna med att man gör allt i rätt ordning i starten.

Det var mer ordning på bana 3 när det bara gick C6-C9 (och stundtals C15) där, men det är en fin bana nu också. Riktig tunnelbana!
    Det märkliga var att bägge tågen uppförde sig, eller kördes, precis likadant.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det märkliga var att bägge tågen uppförde sig, eller kördes, precis likadant.
    Ja, om man gör samma fel när man kör så kommer varje tåg att bete sig likadant.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •