Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: Konkurrens på franska spår

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Konkurrens på franska spår

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    Med TGV från Bordeaux hamnar du på Gare Montparnasse och ska därefter ta dig till Gare de Lyon. Dessutom två rejält stora järnvägsstationer samt oändliga promenader ned och upp i Metron. Verkar inte lockande även om det totalt ger kortare restid. Jag skulle välja direkttåg även om jag inte är fattig barnfamilj.
    Eller för all del ett byte någonstans så länge det inte innebär flera parisiska stationer.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag försöker nog titta på både och.
    Jag har försökt beskriva saker och ting i nutida termer, bland annat för att Turmantas skrev "körs av statliga operatörer", dvs i presens (=nutid).
    Hur internationella tåg kördes för 50 år sedan går ju bra att beskriva även med dagens modell. Men, om vi menar olika med uttrycket "körs av", så får vi svårt att förstå varandra.
    Men, jag kan också ha misstolkat Turmantas.
    Mitt perspektiv är nutida, men jag är medveten om att det inte längre gäller i bl a Skandinavien och Italien. Och tydligen inte heller i Frankrike.

Passagerare
    Medlem
    dec 2020

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Eller för all del ett byte någonstans så länge det inte innebär flera parisiska stationer.
    Ett framtida alternativ kan vara LGV (ligne de grand vitesse) Bordeaux - Toulouse - Montpellier - Lyon, men det kan innebära mer än ett byte. Annars finns det inte så mycket att välja på just nu. Noterbart är att TGV, train de grand vitesse, även rullar på långsammare banor, typiskt 160 knyck ( tex Toulouse - Bordeaux och sedan 300/320 upp till Paris på LGV).

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Janne Åberg Visa inlägg
    Ett framtida alternativ kan vara LGV (ligne de grand vitesse) Bordeaux - Toulouse - Montpellier - Lyon, men det kan innebära mer än ett byte. Annars finns det inte så mycket att välja på just nu. Noterbart är att TGV, train de grand vitesse, även rullar på långsammare banor, typiskt 160 knyck ( tex Toulouse - Bordeaux och sedan 300/320 upp till Paris på LGV).

Den resa är en av favoriterna på YT!

För er andra som svarat på ICE, Thalys osv. Då har jag lärt mig något nytt!

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Ett alternativ som är enkelt att ordna måste väl vara att sätta in ett direkt TGV-tåg Bordeaux-Paris-Lyon, som alltså inte kör in till Gare Montparnasse eller Gare de Lyon, utan går på södra förbifarten.
    Jag har själv åkt direkt TGV från Strasbourg till Bordeaux på just det sättet, och jag ser att det går ett sånt även i morgon.

Jag hittade även att det finns redan en förbindelse med TGV med bara ett byte, just i Toulouse.

Medlem
    nov 2017

På sina håll (t ex Riviera) är det nog ännu makligare. Som tur är så är den saken tämligen välordnat i Frankrike. Där det är vackert går tåget långsamt, där tåget går snabbt som fan är det hur tråkigt som helst.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •