Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Hamnbanebygget.

- - -
    Medlem
    mar 2018

Hamnbanebygget.

Dubbelspårsbygget fortsätter på Göteborgs Hamnbana. Här är en lägesrapport. Börjar vid Pölsebo och denna märkliga betongvägg. Det enda jag kan tänka mig är att man vill skydda bropelarna för uppfarten mot Älvsborsbron mot påkörning. Det känns lite overkill.

Jag vänder blicken mot väster, det börjar se ut som en järnväg nu efter att man fyllt igen alla hål som tidigare grävts.

Jag fortsätter upp på Ryaviadukten och tittar ner på borttagningen av en liten bergknalle. Man spränger inte utan spräcker berget hydrauliskt.

Den här manicken används. "Spjutet" stoppas ner i borrhålet och utvidgas därefter. Det är kanske inte så lämpligt att spränga här, jag har för mig att raffinaderiet är helt emot sprängningar i närheten.

Återigen blickar jag mot väster.

En bit ut står dessa lådor. Jag skulle tro att det är sugtransformatorer för i en stolpe fanns här tidigare en sån. Ev rättning emottages gärna.

Längre västerut finns detta hinder. Här har det borrats i månader men nu börjar man gnaga ner berget. Man har kommit en bit på vägen, notera klippkanten till höger. Också här använder man nog spräckmetoden. Jag ser också nere på spåret varför det inte kom några tåg när jag var här. Man höll väl på att jobba.

Man har skrapat ihop en ansenlig mängd maskiner. Här syns också klippkanten.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Hamnbanebygget.

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Dubbelspårsbygget fortsätter på Göteborgs Hamnbana. Här är en lägesrapport. Börjar vid Pölsebo och denna märkliga betongvägg. Det enda jag kan tänka mig är att man vill skydda bropelarna för uppfarten mot Älvsborsbron mot påkörning. Det känns lite overkill.

Den kommentaren hade nog känts helt rätt innan Eschede-olyckan. Vän av ordning invänder då naturligtvis att här inte är fråga om så stora hastigheter, och det är naturligtvis korrekt, men större laster kan göra lika stor skada i lägre hastighet.

- - -
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Den kommentaren hade nog känts helt rätt innan Eschede-olyckan. Vän av ordning invänder då naturligtvis att här inte är fråga om så stora hastigheter, och det är naturligtvis korrekt, men större laster kan göra lika stor skada i lägre hastighet.
    Visst, men man kan ta i måttligt. Fö finns det liknande pelare hitom spåren, en syns alldeles till höger, och de har klarat sig sen bron byggdes. De står dessutom närmare spåret. Visserligen skall det bli en växel nånstans på borte spåret men ändå.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Visst, men man kan ta i måttligt. Fö finns det liknande pelare hitom spåren, en syns alldeles till höger, och de har klarat sig sen bron byggdes. De står dessutom närmare spåret. Visserligen skall det bli en växel nånstans på borte spåret men ändå.
    Men det är inte relevant om de så klarat sig i etthundra år. Många konsekvensminskande åtgärder är sådana att bara en av hundra någonsin kommer att göra nytta under anläggningens hela livslängd.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Tack för reportaget!

Sidospår: Hörde nån på radio idag säga att ett vårtecken är när folk börjar vara ute och titta på pågående anläggningsarbeten och liknande :) :)

Angående skydden mot bropelarna så har väl brons konstruktion rätt stor betydelse. Jag har inte en aning om hur denna bro "fungerar", men det är väl inte otänkbart att en påkörning får riktigt katastrofala följder. Förutom just att riva en del av körbanan nära pelarna och att det blir allvarliga olyckor med fordon just där, vilket är illa nog, så kanske det påverkar hela brons totala stabilitet på något vis? Tror att för Västsveriges del så har väl påkörningen av Tjörnbron fyllt kvoten för påkörda broar så att säga...

Senast redigerat av MM den 2018-04-05 klockan 19:54:00.

- - -
    Medlem
    mar 2018

Den egentliga hängbron finns en bra bit bort.

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Tankbilar är kanske frekventa på denna bro?

- - -
    Medlem
    mar 2018

Förmodligen vet Trv varför muren byggdes och vilka avvägningar som låg bakom. Om någon är intresserad, jag är det inte.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Förmodligen vet Trv varför muren byggdes och vilka avvägningar som låg bakom. Om någon är intresserad, jag är det inte.
    Om jag minns rätt från ett samtal med en företrädare för TrV i ärendet för ett antal år sedan behöver en eller ett par brofundament förstärkas i samband med att spåren sänks något vid dubbelspårsbygget.

- - -
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    Om jag minns rätt från ett samtal med en företrädare för TrV i ärendet för ett antal år sedan behöver en eller ett par brofundament förstärkas i samband med att spåren sänks något vid dubbelspårsbygget.
    Så kan det vara men jag får hålla koll på vad som händer och sker i framtiden.

- - -
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    Jag har nu börjat rota i saken och pratat med en person högt upp i Trv. Jo, det är för att skydda bropelarna och det skall ev bli ännu mer konstruktioner. Vi får se. Jag var dock inte den förste som ansåg att det var överdimensionerat.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •