Hej!
Hur många Linjer har SJ? Vilka sträckor kör man på? SJ har ju en karta över sitt linjenät men den säger ju inte jättemycket om tillexempel start och slutstationer
Hej!
Hur många Linjer har SJ? Vilka sträckor kör man på? SJ har ju en karta över sitt linjenät men den säger ju inte jättemycket om tillexempel start och slutstationer
Om man struntar i att tåg kör olika vägar eller att de kanske inte kör hela vägen på en "linje" och enbart betraktar egentrafiken kan man börja med nedanstående:
Stockholm-Göteborg
Stockholm-Köpenhamn
Stockholm-Oslo
Stockholm-Uddevalla
Stockholm-Falun
Stockholm-Umeå
Stockholm-Åre
Göteborg-Malmö
Göteborg-Kalmar
Det finns inga linjer längre, utan trafiken optimeras numera efter efterfrågan av en allvetande applikation som heter IVF eller något sådant! Så tågen, i förekommande fall, kan gå vilka sträckor och tider som helst!
Duved ligger väster om Åre. Och SJ kör inte bara till Falun utan även till Mora.
Tåg som körs som SJ egentrafik (kommersiell eller upphandlat) - komplettering till ovanstående:
Göteborg-Karlstad
Mjölby-Örebro-Ludvika/Fagersta-Gävle
Ludvika-Västerås
Stockholm-Duved (inte Åre)
Göteborg-Umeå/Duved
Stockholm-Jönköping
Stockholm-Borås
Stockholm-Mora
Jag är beredd att hålla med om att SJ:s kommersiella trafik inte körs på linjer, inte på samma sätt som t.ex. Stockholms tunnelbana eller lokalbussarna i Norrtälje.
Däremot undrar jag över om SJ någonsin bedrivit trafik i ett system med tydliga linjer, och vad de linjerna i så fall skulle ha kallats.
Tyska DB beskriver ju sin fjärrtågstrafik som linjer (typ ICE-14 eller IC-29 och även lokaltågstrafik (typ S-25), men något liknande har SJ väl inte haft.
Att Sveriges Kommunikationer haft olika tidtabeller med nummer har väl bara varit ett sätt att presentera all trafik på olika sträckor.
Då justerar jag mitt inlägg så här:
Om man struntar i att tåg kör olika vägar eller att de kanske inte kör hela vägen på en "linje" och enbart betraktar kommersiell trafik kan man börja med nedanstående:
Stockholm-Göteborg (inkluderat omvägen om Västerås)
Stockholm-Köpenhamn
Stockholm-Oslo
Stockholm-Jönköping
Stockholm-Borås
Stockholm-Uddevalla
Stockholm-Falun (inkluderat Stockholm-Uppsala)
Stockholm-Mora
Stockholm-Umeå
Stockholm-Duved
Göteborg-Malmö
Göteborg-Kalmar
Göteborg-Umeå/Duved
Linköping-Stockholm-Gävle-Ljusdal
Linjer med endast upphandlad trafik (kommersiell trafik på andra linjer kan sammanfalla med delar av dessa):
Göteborg-Karlstad
Mjölby-Örebro-Ludvika/Fagersta-Gävle
Ludvika-Västerås
Senast redigerat av Göran Kannerby den 2022-01-18 klockan 11:39:37.
Sant, om nu inte någon vill påtala att på linjen Göteborg-Karlstad kör SJ även kommersiell trafik på delen Kil-Karlstad. Motsvarande gäller för Västerås-Ludvika på delen Västerås-Kolbäck. Blir lite klurigare att beskriva.
Jag justerade mitt föregående inlägg för att tydliggöra detta.