Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Regeringen tillstyrker projektansökningar till EU:s fond för ett sammanlänkat Europa

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Regeringen tillstyrker projektansökningar till EU:s fond för ett sammanlänkat Europa

Nyligen influtet meddelande från Rosenbadstrakten:

"Regeringen tillstyrker idag elva transportprojektansökningar till EU:s fond för ett sammanlänkat Europa (Connecting Europe Facility).
    I februari 2017 öppnade Europeiska kommissionen en utlysning inom transportområdet om totalt ca 135 miljard euro (2017 Transport Blending Call).
    Regeringen har beslutat att tillstyrka elva transportprojekt för ansökan om medfinansiering från EU:s fond för ett sammanlänkat Europa.
    – Det är positivt att vi kan tillstyrka så många ansökningar inom transportområdet. En väl fungerande infrastruktur är högt prioriterat för tillväxten, klimatomställningen och för att hela landet ska leva och utvecklas. Därför satsar vi 100 miljarder kronor mera än den förra regeringen på transportinfrastrukturen under den kommande planperioden 2018-2029. Det är såklart positivt om vi även kan dra nytta av medfinansiering från EU, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Följande projekt tillstyrks:
    • Malmö - Lund stage 1- Removal of a Major Railway Bottleneck in Sweden
    • First Phase for a Double Track Railway on the East Coast Line between Gävle and Sundsvall – Part of the Bothnian Corridor
    • The North Bothnia Line, a Part of the Bothnian Corridor - Removal of a Bottleneck on the Section between Umeå and Dåva
    • New Locks for a Sustainable Water Regulation to Secure Stockholm Inundation & Secure Inland Waterways in Central Sweden
    • Deployment of ERTMS On-board in Sweden 2018-2023 onboard installation
    • Örebro-Västmanland Public Transport Roll-Out of Biogas and Electric Buses
    • Cargo Capacity Upgrade and LNG Bunkering. Swinoujscie – Ystad Maritime Link
    • New Slussen – Intermodal Connection in Urban Node Stockholm
    • SESAR Deployment Programme Implementation – 2018
    • BioLNG EuroNet
    • PRISME (PBN Regional Implementation and Sustained Monitoring of EGNOS Performance)"

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Regeringen tillstyrker projektansökningar till EU:s fond för ett sammanlänkat Eur

Det är väl bara att tacka och ta emot!

Däremot kan man ju undra varför projekten inte namnges på svenska... som ju är ett av EU:s officiella språk.
    (Och dessutom det enda språk som regeringskansliet bör använda. Jag får nog snacka allvar med min namne på N/Infra!)

/TKO

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Regeringen tillstyrker projektansökningar till EU:s fond för ett sammanlänkat Eur

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Det är väl bara att tacka och ta emot!

Däremot kan man ju undra varför projekten inte namnges på svenska... som ju är ett av EU:s officiella språk.
    (Och dessutom det enda språk som regeringskansliet bör använda. Jag får nog snacka allvar med min namne på N/Infra!)

/TKO
    Kopiera och klistra in?

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Kopiera och klistra in?
    Kan di va så lata på regeringskansliet???

/TKO

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Då kan ju ingen bli beskylld för ändring av texten.

Dessutom. Medan andra EU-länder i möjligaste mån försöker översätta till och tolka från/till det egna språket, nöjer sig det svenska regeringskansliet ofta med den engelska texten eller dåligt anpassade översättningar* eftersom vi ju "kan" engelska.
    (* Vem använder annars t ex begreppet "Det förenade Konungadömet"?)

Senast redigerat av Jan Bengtsson den 2018-04-06 klockan 11:47:47.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

/TKO
    Otroligt att skicka ut sådana meddelande på främmande språk. Fy från mej till de ansvariga.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    (* Vem använder annars t ex begreppet "Det förenade Konungadömet"?)
    EU själv i texter på svenska. Så regeringskansliet är inte boven där.

Senast redigerat av SBB CFF FFS den 2018-04-06 klockan 12:22:04.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Måste för en gångs skull helt hålla med Bengtsson!

(Fast jag som månar om ett korrekt språk använder förstås begreppet "Det förenade kungariket" eftersom det är den officiella svenska benämningen...)

regards
    Mr Ohlsson

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Sääf Visa inlägg
    Otroligt att skicka ut sådana meddelande på främmande språk. Fy från mej till de ansvariga.
    En märkesdag på min ära!

Jag håller - till min förvåning - även helt med Sääf...

/TKO

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av SBB CFF FFS Visa inlägg
    EU själv i texter på svenska. Så regeringskansliet är inte boven där.
    Jo, man har i detta och flera andra fall inte anmärkt när översättningen blir 'fyrkantig' och avviker från gängse språkbruk. Andra länder är mer aktiva med det.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

(Fast jag som månar om ett korrekt språk använder förstås begreppet "Det förenade kungariket" eftersom det är den officiella svenska benämningen...)
    UK heter det väl ... ?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Måste för en gångs skull helt hålla med Bengtsson!

regards
    Mr Ohlsson
    Regeringen skriver, när den är riktigt officiell och högtidlig: Förenade konungariket Storbritannien och Nordirland.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Löfgren Visa inlägg
    Regeringen skriver, när den är riktigt officiell och högtidlig: Förenade konungariket Storbritannien och Nordirland.
    För att undvika sammanblandning med andra förenade kungariket, såsom bägge Sicilierna?

/TKO

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •