Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Nu ska tågen gå i rätt tid!

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    301

    Nu ska tågen gå i rätt tid!

    SJs nya åtgärdsprogram för att alla tåg ska gå i tid
    By Örebroguiden on 1 april, 2018
    SJ PRESENTERAR ETT NYTT ÅTGÄRDSPROGRAM FÖR ATT ALLA TÅG SKA GÅ I TID.
    Med nio av tio tåg i tid är SJ redan punktligare än världens punktligaste flygbolag, men SJ siktar högre och ska genom en rad åtgärder få alla tåg i tid. Den mest effektiva åtgärden blir att SJ helt enkelt slopar slutstationen på en rad sträckor.

    Huvudorsaken till att tåg försenas beror på brister i infrastrukturen. Det kan SJ inte göra så mycket åt utan har istället identifierat en rad andra åtgärder som dramatiskt kan öka punktligheten.

    – Vi behöver tänka nytt och brett, och det har vi gjort, säger Niclas Härenstam, presschef på SJ.

    För att öka förutsättningarna för att tågen kommer fram i tid kommer alla tåg att avgå fem minuter före annonserad tid. Detta gäller för sträckor upp till 30 mil, för längre sträckor gäller tio minuter före tidtabell. På mellanstationer kommer därmed antalet minuter före tidtabell att variera.

    Ett problem är att skyltsystemet fortfarande hämtar uppgifterna från tidtabellsdatabasen, och den kan inte ändras eftersom hela effekten av åtgärden då går förlorad, men det finns en lösning på det också.

    – Ställer man fram klockan i sin mobiltelefon med fem eller tio minuter, beroende på tågens reslängd, uppdateras vår prisbelönta app automatiskt med de nya tiderna och det blir enkelt att hålla koll på sitt tåg, fortsätter Härenstam.

    Eftersom punktligheten mäts vid slutstation kommer vissa tåg att köras endast till stationen före slutstation. Det betyder att till exempel vartannat tåg mot Malmö istället vänder i Lund, vartannat tåg mot Göteborg vänder i Alingsås och vartannat tåg mot Stockholm vänder i Södertälje. Därifrån blir det ersättningsbuss den sista biten som kör utan fastlagd tidtabell och som därför inte kan vara försenade.

    – Genom att helt enkelt strunta i slutstationen för flera tåg kommer ankomstpunktligheten till just slutstation att öka dramatiskt eftersom tåget aldrig kommer dit, detta är en av de åtgärder som vi tror kommer ha störst effekt, säger Niclas Härenstam.

    En nackdel med att tågen mer sällan når slutstation är att de heller inte kommer till underhållsverkstäderna. Därför kommer en del tåg att underhållas under färd. Om det sker mer omfattande underhållsarbeten i den vagn man reser, som rengöring av ventilation, målning, byte av väggpaneler eller mattomläggning så kommer platserna i de vagnarna att rabatteras eftersom den typen av underhållsarbeten kan upplevas som störande. För detta införs en ny biljettkategori ”underhållning”.

    – Vi tror att upplevelsen kan vara underhållande då det finns goda möjligheter att lära sig mer om hur man själv enkelt kan renovera hemma, säger Niclas Härenstam.

    Alla nya åtgärder ska införas under året och senast 1 april 2019.


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 464

    Sv: Nu ska tågen gå i rätt tid!

    Uppmärksammades här redan den dag programmet presenterades.


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    468

    Sv: Nu ska tågen gå i rätt tid!

    Citat Ursprungligen postat av Anders We Visa inlägg
    SJs nya åtgärdsprogram för att alla tåg ska gå i tid
    By Örebroguiden on 1 april, 2018
    SJ PRESENTERAR ETT NYTT ÅTGÄRDSPROGRAM FÖR ATT ALLA TÅG SKA GÅ I TID.
    Med nio av tio tåg i tid är SJ redan punktligare än världens punktligaste flygbolag, men SJ siktar högre och ska genom en rad åtgärder få alla tåg i tid. Den mest effektiva åtgärden blir att SJ helt enkelt slopar slutstationen på en rad sträckor.

    Huvudorsaken till att tåg försenas beror på brister i infrastrukturen. Det kan SJ inte göra så mycket åt utan har istället identifierat en rad andra åtgärder som dramatiskt kan öka punktligheten.

    – Vi behöver tänka nytt och brett, och det har vi gjort, säger Niclas Härenstam, presschef på SJ.

    För att öka förutsättningarna för att tågen kommer fram i tid kommer alla tåg att avgå fem minuter före annonserad tid. Detta gäller för sträckor upp till 30 mil, för längre sträckor gäller tio minuter före tidtabell. På mellanstationer kommer därmed antalet minuter före tidtabell att variera.

    Ett problem är att skyltsystemet fortfarande hämtar uppgifterna från tidtabellsdatabasen, och den kan inte ändras eftersom hela effekten av åtgärden då går förlorad, men det finns en lösning på det också.

    – Ställer man fram klockan i sin mobiltelefon med fem eller tio minuter, beroende på tågens reslängd, uppdateras vår prisbelönta app automatiskt med de nya tiderna och det blir enkelt att hålla koll på sitt tåg, fortsätter Härenstam.

    Eftersom punktligheten mäts vid slutstation kommer vissa tåg att köras endast till stationen före slutstation. Det betyder att till exempel vartannat tåg mot Malmö istället vänder i Lund, vartannat tåg mot Göteborg vänder i Alingsås och vartannat tåg mot Stockholm vänder i Södertälje. Därifrån blir det ersättningsbuss den sista biten som kör utan fastlagd tidtabell och som därför inte kan vara försenade.

    – Genom att helt enkelt strunta i slutstationen för flera tåg kommer ankomstpunktligheten till just slutstation att öka dramatiskt eftersom tåget aldrig kommer dit, detta är en av de åtgärder som vi tror kommer ha störst effekt, säger Niclas Härenstam.

    En nackdel med att tågen mer sällan når slutstation är att de heller inte kommer till underhållsverkstäderna. Därför kommer en del tåg att underhållas under färd. Om det sker mer omfattande underhållsarbeten i den vagn man reser, som rengöring av ventilation, målning, byte av väggpaneler eller mattomläggning så kommer platserna i de vagnarna att rabatteras eftersom den typen av underhållsarbeten kan upplevas som störande. För detta införs en ny biljettkategori ”underhållning”.

    – Vi tror att upplevelsen kan vara underhållande då det finns goda möjligheter att lära sig mer om hur man själv enkelt kan renovera hemma, säger Niclas Härenstam.

    Alla nya åtgärder ska införas under året och senast 1 april 2019.
    Visst är detta kul. Men det var det även 1/4 när man läste det på PV.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    513

    Sv: Nu ska tågen gå i rätt tid!

    Tråd från häromdagen:

    http://www.postvagnen.com/sjk-forum/...på-Postvagnen

    Men vem är "örebroguiden" som Anders uppger som källa?


  5. #5
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 878

    Sv: Nu ska tågen gå i rätt tid!

    Citat Ursprungligen postat av Fomalhaut Visa inlägg
    Tråd från häromdagen:

    http://www.postvagnen.com/sjk-forum/...på-Postvagnen

    Men vem är "örebroguiden" som Anders uppger som källa?
    Skulle väl gissa att "Örebroguiden" är något slags lokalt medium just i Örebro, som tydligen gick på detta Aprilskämt, som gick ut i SJ: s presskanaler. Så helt klart lyckades man lura någon i alla fall...


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    301

    Sv: Nu ska tågen gå i rätt tid!

    Men vem är "örebroguiden" som Anders uppger som källa?[/QUOTE]

    Örebroguiden är lokal nättidning om Örebro
    Här nedan är sidan som jag fick upp och där man kunde söka på SJ s nya program
    Jag sökte primärt på flygtorget/omvärlsdsbevakning en sida som automatiskt letar upp allt som har ord som flygplats etc , tydligen fanns det ngt om flyg på nå´t annat ställe....

    Örebroguiden DON'T MISS
    Junkstars & Doka -Turn Off The TV Tour 2018
    Lithells lanserar smal grillkorv och kycklingkorv för barnen
    Bergslagens Sparbank har Drömjobbet för unga
    Bildspecial – Örebro Volley vs Engelholm Volley
    ”Tid är att frukta” av Leia
    Günther aka The Pleasureman bjuder på show
    Invigning av ”Galleri Hörnan” på Örebro Teater
    Sommarvistelse för äldre på Hjälmargården i Läppe
    Ember island på Deed
    Högljutt och snabbt med Zeke på Frimis Salonger

    Sök
    Home > Resa > SJs nya åtgärdsprogram för att alla tåg ska gå i tid
    SJs nya åtgärdsprogram för att alla tåg ska gå i tid
    By Örebroguiden on 1 april, 2018
    Aktiviteter BoendeByggnaderCaféDagens lunchHistoriaKalenderKulturBildgallerierNattlivNat urRestaurangShoppingVideosÖrebronyheter
    Örebroguiden ansvarar ej för insänt beställt material och förbinder sig rätten att redigera. För eventuella fel i artiklar och reportage ansvaras ej. Kopiering är förbjudet utan tillstånd från Örebroguiden. Citera gärna men ange källan. Örebroguidens redaktionella material lagras elektroniskt och kan även komma att användas i tryck. Externa skribenter, fotografer och illustratörer måste därför meddela eventuellt förbehåll mot detta. I princip publiceras ej material med sådant förbehåll. Eventuell vinstskatt för priser i tävlingar står pristagaren för. Ansvarig utgivare Anders Olofsson. Copyright © 2016


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •