Har ibland funderat på lokförarens arbetsmiljö, och hur det bord där föraren kör tåget är utformat. I äldre lok ser det ut som att det sista man tänkte på var föraren. Någonstans i ett virrvarr av grejer skall det oxå sitta en människa. Värst är nog de amerikanska dieselloken. Men även Svenska äldre maskiner som Ma, RAPID mfl är ytterst primitiva. Miljön är inte heller sällan ganska smutsig och sliten. En hel del äldre maskiner är ju faktiskt fortfarande i drift, och förarmiljön har i TMY har kritiserats av haverikommisionen för bla bristande sikt- och ljudförhållanden.
Även lite modernare maskiner som Rc förefaller mycket industriella i sin utformning. Jag kanske missar något här, kanske är det så att miljön ska vara primitiv och robust, men det är ju samtidigt någons dagliga arbetsplats med långa arbetspass, så det vore naturligt att skapa en så bra och bekväm miljö som möjligt, tex ljudisolering, komfortvärme/kyla, toalett mm. Lok är inga billiga saker, så det känns väldigt konstigt att spara på just detta. Har även funderat på varför det inte finns någon "överlevnadscell" dvs ett utrymme där föraren kan ta skydd i samband med överhängande fara. I en farlig situation verkar det som att föraren skall kasta sig av i farten eller ta skydd i maskinrummet och sedan hoppas på det bästa.
Om man tittar på miljön i Vectron nedan så finns det mycket att fundera på. Färgsättning, reglageplacering, bordets form mm mm. Har även kikat på det grafiska gränssnittet för ERTMS och om det är det bästa man kan få fram 2020 för de pengar det kostar, så verkar det inte som att man kommit hela vägen. Jag inser såklart att lokförare är proffs med särskild utbildning som förstår systemet, men det skulle kunna göras så mycket snyggare.
Rd2 är nog det lok som enligt mig ser bäst ut i detta avseende, även om jag inte kan förstå varför ATC panelen inte integreras med bordet, utan ligger som en låda utanpå. Ser väldigt konstigt ut, med det kanske fyller någon funktion, möjligen att de skall kunna avlägsnas enkelt när ERTMS tar över ATC.
Är detta med förarmiljö något som öht diskuteras när nya fordon tas fram, eller är det mest ett nödvändigt ont? Moderna lastbilar har kommit mycket långt inom detta område, det är konstigt att lokförarens miljö inte är lika omtänksam.
Förarplats Rd2
https://www.jarnvag.net/images/bild/...082_2012FH.jpg
Förarplats i EMD DDA40X
Foto: wikipedia
Förarplats Vectron
Foto: Railcolornews