Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 345
Resultat 81 till 83 av 83

Ämne: Lokaförarens arbetsmiljö

SJK-medlem Anders.o93s avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Lokaförarens arbetsmiljö

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Vad menar du med "...autonomt shinkanen tåg"? (Se min blåmarkering i ditt textinlägg ovan)
    https://english.kyodonews.net/news/2...-to-media.html

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vad betyder "autonom"?

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Vad betyder ordet "autonom", och framför allt, är det rätt uttryck för ett fjärrstyrt tåg? Min vän Google: https://www.google.se/search?q=auton...client=gws-wiz

Tåget ifråga spakas ifrån en kontrollcentral på annan plats. "The E7-series train was piloted remotely from a control center."

Var fattas de sekundoperativa besluten om tågets framförande? Gör tåget det själv (autonomt) eller är det en operatör som fjärrstyr tåget?

Den länkade artikeln skriver: "The E7-series train was piloted remotely from a control center.", vilket jag tolkar som att tåget ifråga leds ifrån en kontrollcentral på annan plats.

Senast redigerat av Bobo L den 2022-01-23 klockan 13:05:15.

Administratör X1000s avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Vad betyder "autonom"?

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Vad betyder ordet "autonom", och framför allt, är det rätt uttryck för ett fjärrstyrt tåg? Tåget ifråga spakas ifrån en kontrollcentral på annan plats. "The E7-series train was piloted remotely from a control center."

Var fattas de sekundoperativa besluten om tågets framförande? Gör tåget det själv (autonomt) eller är det en operatör som fjärrstyr tåget?

Den länkade artikeln skriver: "The E7-series train was piloted remotely from a control center.", vilket jag tolkar som att tåget ifråga leds ifrån en kontrollcentral på annan plats.
    Man får nog se det som en utvecklingsfas, där målet är autonomi eller semiautonomi. Det har ju visat sig tidigare att passagerare inte är helt bekväma när det saknas förare. På bilden kan man se en tillfälligt monterad ”låda” som troligen är till för att föraren skall kunna ta över kontrollen om så skulle behövas.

I Sverige öppnar troligen införandet av ertms för liknande lösningar.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •