Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 83

Ämne: Lokaförarens arbetsmiljö

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Lokaförarens arbetsmiljö

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Vad anser du vara bristerna i Rc-loken?
    För min del kan jag knappast komma på någon och håller helt med Simon B! Vad jag skulle önska i Rc i så fall vore kylskåp och Micro i varje hytt. Finns i en del Rc som privatbolagen har men inte hos GC. Vad gäller AC så minns jag precis hur det var. ASEA och SJ påstod att det skulle vara otroligt dyrt och svårt att bygga in detta på loken. Men i Helsingborg fanns då en förare ned goda kontakter hos en firma som hette Termokyl. På något sätt fick man tillåtelse att göra en provinstallation på 1 lok i Helsingborg av en standard AC. Detta blev så bra och prisvärt att man fick utrusta alla lok!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Vad jag menar är att loket är utformat så, det finns inte plats för ATC-panelen. Att sätta dit en extra kåpa bara för ATC-panelens skull blir inte bra och om man hade ändrat hela panelen från början så hade det kostat ännu mer.

För övrigt undrar jag var ETCS-skärmen ska få plats på X2:an du visar bild på. Den är väl ungefär lika stor som skärmen till höger, så jag får det till att man då måste göra om dörrmanövreringen igen...
    Hmm, skrev inte någon att det finns en driv där man provar ut ETCS? I så fall finns kanske svaret på hur det ska se ut där, även om det är en begränsad mängd personer som sett det.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Om man kan lita på Tågexperternas bilder och om jag fattat rätt, så kan inte Mb haft ETCS när bilden togs, eftersom det på bilden har en ATC-panel. Och man kör inte både ATC och ETCS.

På samma sätt så måste väl ER1 redan ha ETCS, eftersom den saknar ATC-panel på bilden (men den har i gengäld flera stora bildskärmar och en av dem är väl ETCS).
    Från det otillförlitliga minnet: Mb 4007 och nyare avsågs levereras med ETCS, dock tog integrering av ETCS längre tid än planerat, varför de istället fick ATC och levererades tidigare än planerat. En gissning ar att 4011 och senare har ETCS, men jag vet inte statusen, ifall de är godkända och i trafik ännu, även den saken drog nämligen ut på tiden.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan Kardell Visa inlägg
    Från det otillförlitliga minnet: Mb 4007 och nyare avsågs levereras med ETCS, dock tog integrering av ETCS längre tid än planerat, varför de istället fick ATC och levererades tidigare än planerat. En gissning ar att 4011 och senare har ETCS, men jag vet inte statusen, ifall de är godkända och i trafik ännu, även den saken drog nämligen ut på tiden.
    Mb 4011-4016 går i trafik som andralok men får ännu inte användas som ensamt lok eller förstalok.

Administratör X1000s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Martin Långström Visa inlägg
    Nej, det är bara hastighetsmätare och dragkraftsmätare.
    Ja. Så är det. Hittade denna skrift där man kan läsa att:

[I"]ATC-ombordutrustning: Avser den del av ATC som finns monterad i fordon. Huvuddelarna är fordonsdator, förarpanel, och transmissionssystem. Även tachometer och registreringsutrustning ingår i ombordutrustningen. Den verkar genom fysiska och logiska gränssnitt mot föraren och fordonet." [/I]

ATC är alltså inte bara panelen, utan omfattar även "tachometer". På både Mb och X2 sitter en analog hastighetsmätare, och det förefaller logiskt att detta är den avsedda tachometern i ATC.

Det står även i skriften att:

"Att föraren kan uppfatta ATC-panelens information är viktigt. Det gäller både syn och hörselinformation. Det är uppenbart att föraren måste kunna se panelens indikeringar tydligt när han sitter i sin stol. Indikeringar för hastighet och larm ska sitta i förarens siktfält. Inmatningsfunktionerna kan dock placeras ”friare” i hytten."

Har ju funderat på varför ATC sitter placerad som den gör i vissa fordon, och det skulle kunna förklaras av att ATC skall sitta "i förarens siktfält", och det gör den ju verkligen i Rd2 och Mb.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av X1000 Visa inlägg
    Ja. Så är det. Hittade denna skrift där man kan läsa att:

[I"]ATC-ombordutrustning: Avser den del av ATC som finns monterad i fordon. Huvuddelarna är fordonsdator, förarpanel, och transmissionssystem. Även tachometer och registreringsutrustning ingår i ombordutrustningen. Den verkar genom fysiska och logiska gränssnitt mot föraren och fordonet." [/I]

ATC är alltså inte bara panelen, utan omfattar även "tachometer". På både Mb och X2 sitter en analog hastighetsmätare, och det förefaller logiskt att detta är den avsedda tachometern i ATC.
    Nej, tachometern är hastighetsgivaren som vanligtvis sitter på en lagerbox eller i en växellåda.

Medlem
    mar 2018

Nej, tachometern är hastighetsgivaren som vanligtvis sitter på en lagerbox eller i en växellåda.
    Och den kan vara antingen digital eller analog?

Edit: Verkar så. "54§ Ett fordon med förarhytt ska vara utrustat med hastighetsmätare."

Senast redigerat av X1000 den 2022-01-18 klockan 10:27:43.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Analog. Takometern är i princip en liten generator som ger ifrån sig en signal som man mäter spänning, ström eller frekvens på. Numera är nog det vanligaste att det är en trefasmojäng vars frekvens och fasföljd sedan översätts till hastighet och körriktning.

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Edit: Verkar så. "54§ Ett fordon med förarhytt ska vara utrustat med hastighetsmätare."
    Veckans kuggfråga: Vad gör man om hastighetsmätaren säger upp sig då ? GPS är fusk.

En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Veckans kuggfråga: Vad gör man om hastighetsmätaren säger upp sig då ? GPS är fusk.
    Då rattar man väl in lite fina siffror och avläser hastigheten på ATC-panelen i stället

Medlem
    feb 2018

Då rattar man väl in lite fina siffror och avläser hastigheten på ATC-panelen i stället
    Ja, den glömde jag. Men det är ju sant. 98 på tumhjulen.

Det jag tänkte på var det gamla sättet att klocka tiden mellan två kilometerstolpar och avläsa hastigheten i en tabell som förarna hade med sig. Stenålder med dagens mått mätt men det anbefallna alternativet då det begav sig.

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Ja, den glömde jag. Men det är ju sant. 98 på tumhjulen.

Det jag tänkte på var det gamla sättet att klocka tiden mellan två kilometerstolpar och avläsa hastigheten i en tabell som förarna hade med sig. Stenålder med dagens mått mätt men det anbefallna alternativet då det begav sig.
    Kanske en dum fråga, men kan man lita på att avståndet mellan två kilometerstolpar alltid är 1000 m? Jag har lärt mig att vid linjeomläggningar etc behåller man de gamla avståndsberäkningarna så att det finns kilometer som är "kortare" och "längre" än just 1000 m. Men det kanske är något annat än vad som visas på kilometerstolparna...?

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Andreas S Visa inlägg
    Kanske en dum fråga, men kan man lita på att avståndet mellan två kilometerstolpar alltid är 1000 m? Jag har lärt mig att vid linjeomläggningar etc behåller man de gamla avståndsberäkningarna så att det finns kilometer som är "kortare" och "längre" än just 1000 m. Men det kanske är något annat än vad som visas på kilometerstolparna...?
    Avvikelse över 50 m framgår av linjeboken. Avvikelse under 50 m ligger nog inom felmarginalen/mätosäkerheten med angiven metod.

Medlem
    mar 2018

På denna bild

https://www.lokman.se/SJ_lokf/SJ_Rc6...S_090923_1.JPG

visas Rc6-E 1396 med en ETCS installation från 2009. Har denna behållits sedan dess, och har några andra Rc byggts om på motsvarande sätt?

Förarmiljö i Rc 6, ATC.

https://fråga.tågexperterna.nu/wp-co...8929-kopia.jpg

Om man jämför biderna så har mycket av den ursprungliga panelen behållits i ETCS versionen. Det som inte sitter på samma plats har möblerats om.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    Mb 4011-4016 går i trafik som andralok men får ännu inte användas som ensamt lok eller förstalok.
    framgår bland annat av denna artikel.
    https://jarnvagar.nu/green-cargo-koper-tva-lok/

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2020

Något som fortfarande är under all kritik är de grafiska gränssnitten på skärmarna och inte minst kvaliteten på skärmarna.
    Grå bakgrund och vit text blandat med fula skrikiga färger. Det märks att mycket är gjort i gamla versioner av Windows.
    För att inte tala om backspegel-kamerorna som oftast mer påminner om en tidig mobilkamera.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Cica Visa inlägg
    För att inte tala om backspegel-kamerorna som oftast mer påminner om en tidig mobilkamera.
    Backkamerorna är knepiga, det är en sak vad du har för upplösning på kameran och skärmen (de är antagligen bra i sig), men sen är det också en fråga om överföringens hastighet och uppdateringsfrekvens. Skulle tro att tillverkarna lätt gör misstaget att lägga dem på ett för klent nätverk och då blir det inte bra, då får man dra ner på antalet bilder per sekund tills man får det stabilt och då blir det sämre än en gammal stumfilm.

Frågar du mig så är traditionella backspeglar att föredra så länge det inte förstör hållfastheten eller konstruktionsprofilen.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Cica Visa inlägg
    Något som fortfarande är under all kritik är de grafiska gränssnitten på skärmarna och inte minst kvaliteten på skärmarna.
    Grå bakgrund och vit text blandat med fula skrikiga färger. Det märks att mycket är gjort i gamla versioner av Windows.
    På denna sida finns specifikationerna. Position 06 anger i detalj hur bildskärmen skall utformas. Även de ljudsignaler som skall avges finns som ljudfiler. Håller med om att gränssnittet hade kunnat göras betydligt tydligare.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Backkamerorna är knepiga, det är en sak vad du har för upplösning på kameran och skärmen (de är antagligen bra i sig), men sen är det också en fråga om överföringens hastighet och uppdateringsfrekvens. Skulle tro att tillverkarna lätt gör misstaget att lägga dem på ett för klent nätverk och då blir det inte bra, då får man dra ner på antalet bilder per sekund tills man får det stabilt och då blir det sämre än en gammal stumfilm.

Frågar du mig så är traditionella backspeglar att föredra så länge det inte förstör hållfastheten eller konstruktionsprofilen.
    Det har nog VR insett, eftersom dom har backspeglar (med tillhörande extra fönster) på sina Vectron!

Medlem
    feb 2018

Jag har bara sett en kamera man kan anse vara godkänd. Och det är den svartvita klassiska tv-kameran på tidiga Reginor. Allt annat som har med nätverk eller moderniteter att göra får utan vidare stryk av vilken backspegel som helst.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •