Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 83

Ämne: Lokaförarens arbetsmiljö

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Sv: Lokaförarens arbetsmiljö

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Ett par närliggande undringar om ATC, som jag hoppas någon kan ha svar på:

1. ATC-panelen/lådan, den har väl alltid sett ut så där (även innan ATC-2)? Exteriört alltså.
    2. Har innehållet i ATC-panelen ändrats märkbart genom åren (nya kretsar, nya kort och sånt) eller är det samma prylar och kretskortsdesign inuti som tidigare?
    3. När tillverkades den sista/senaste nya ATC-panelen?
    4. När installerades den sista/senaste ATC-panelen? Dvs, det lok som senast fått en ATC-panel, var den panelen nytillverkad eller övertog man en befintlig från något skrotat fordon?
    5. Behöver ATC-panelen stå luftigt (pga värmeutveckling) och det är därför den oftast (eller alltid?) står ovanpå allt annat framför föraren? Eller står den överst bara för att den lagts till i efterhand (eller bara för fordon för Sverige (och Norge))?
    1. Korrekt. Endast mjukvaran ändrades till ATC2.

2. Utan att vara helt säker måste det ha nytillverkats ATC ganska långt fram. Både ATSS och ABB. X40:s ATSS ser nya ut pga bland annat tumhjulens typsnitt. ABB:s sitter ju i Regina.

3. Pass.

4. En ren gissning. Gravita-loken torde ligga ganska bra till. Om de nu inte har ETCS.

5. Troligen inte särskilt luftigt. Det finns varianter som är inbyggda i förarbordet som t.ex. Y2. Y2 har för övrigt en delad ATC-panel där det sitter en del på var sidopanel på förarbordet.

En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av X1000 Visa inlägg
    Jag tycker att det är konstigt att man inte anpassat panelen så att all utrustning får plats.

Är medveten om att mina synpunkter bygger på det man kan se, men samtidigt nämner du själv vissa ergonomiska problem. Jag tycker att det är konstigt att inte miljön är bättre än vad den faktiskt är. Som du säger, ETCS installationen kostar stora pengar, då kan knappast en kåpa över instrumenten vara en så stor sak.
    Vad jag menar är att loket är utformat så, det finns inte plats för ATC-panelen. Att sätta dit en extra kåpa bara för ATC-panelens skull blir inte bra och om man hade ändrat hela panelen från början så hade det kostat ännu mer.

För övrigt undrar jag var ETCS-skärmen ska få plats på X2:an du visar bild på. Den är väl ungefär lika stor som skärmen till höger, så jag får det till att man då måste göra om dörrmanövreringen igen...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    2. Utan att vara helt säker måste det ha nytillverkats ATC ganska långt fram. Både ATSS och ABB. X40:s ATSS ser nya ut pga bland annat tumhjulens typsnitt. ABB:s sitter ju i Regina.
    Att panelen ser nytillverkad ut betyder ju i och för sig inte att ATC-utrustningen är det. Såna där tumhjul blir lite söndersnurrade med åren och så länge de tillverka(de)s är det ju billigt att göra nya paneler. Sen är det ju möjligt att hela utrustningen är ny på X40 ändå men ett snabbt överslag över skrotade fordon säger mig att det är fullt möjligt att de är begagnade.

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Att panelen ser nytillverkad ut betyder ju i och för sig inte att ATC-utrustningen är det. Såna där tumhjul blir lite söndersnurrade med åren och så länge de tillverka(de)s är det ju billigt att göra nya paneler. Sen är det ju möjligt att hela utrustningen är ny på X40 ändå men ett snabbt överslag över skrotade fordon säger mig att det är fullt möjligt att de är begagnade.
    De har sett likadana ut rakt över sedan X40:s leverans. Dessutom skiljer de en aning i håltagningen för displayerna.

En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Administratör X1000s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Vad jag menar är att loket är utformat så, det finns inte plats för ATC-panelen. Att sätta dit en extra kåpa bara för ATC-panelens skull blir inte bra och om man hade ändrat hela panelen från början så hade det kostat ännu mer.

För övrigt undrar jag var ETCS-skärmen ska få plats på X2:an du visar bild på. Den är väl ungefär lika stor som skärmen till höger, så jag får det till att man då måste göra om dörrmanövreringen igen...
    Svaret är väll att hela förarbordet byggs om vid installationen. Mitt tips är att det kommer att se snarlikt ut som i Mb och ER1, dvs analog hastighetsmätare behålls till vänster, ETCS skärmen i mitten, fordonskontrollskärmen till höger och ATC som en lös låda ovanpå.

Vi får väll se när det är klart!

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Svaret är väll att hela förarbordet byggs om vid installationen. Mitt tips är att det kommer att se snarlikt ut som i Mb och ER1, dvs analog hastighetsmätare behålls till vänster, ETCS skärmen i mitten, fordonskontrollskärmen till höger och ATC som en lös låda ovanpå.

Tvivlar starkt på att man kommer att ha både ETCS och ATC-panel. När man bygger in ETCS gör man det tillsammans med en STM-enhet som hanterar ATC-signaler. Informationen förmedlas därför via ETCS.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

När ETCS sätts in behövs inte ATC-panelen längre. Det logiska hade varit att förbereda förarbordet för ETCS när man ändå bygger om hela vagnen. Men det hann man väl inte med på den knappa tiden

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Precis. Och det är därför det är så konstigt att det inte är integrerat på nyare fordon. Får mig att tro på en medveten idé om att den skall kunna demonteras enkelt när atc avvecklas, även om det inte kommer att ske snart.
    Det är nog ett mycket bra skäl.
    Ett annat som jag såg när jag tittade igenom alla loktyperna är ju att en hel del moderna lok har ingen ATC, utan levereras till Sverige med ETCS och svensk STM. Men, en del andra moderna lok som Traxx är ju byggda för trafik i många länder, och det är säkert inte värt pengarna att specialanpassa inredningen i ett fåtal lok som behöver svensk ATC, utan då ställer man ATC-panelen ovanpå. Det som möjligen förvånar mig är att när man byggde (om) Rd2 så skulle ju alla Rd2 få ATC, så varför byggde man inte in ATC-panelen. Men, det kanske är skäl 1 (övergående), eller så övertog man en befintlig design av förarhyttsinrednng från annat fordon, vad vet jag.

Medlem
    mar 2018

Har Mb ETCS från början?

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    feb 2018

Som svar på grundinlägget:
    Jag måste säga att tidiga Rc var långt före sin tid när det kommer till arbetsmiljö. Bullernivån är låg och man sitter bra, har stora avläggningsytor och reglage är lättåtkomliga. Jag håller dem fortfarande högt på den punkten. Jämfört med samtida lok från andra länder är Rc helt överlägset, om de nu ens kan anses spela i samma liga.
    På Rd2 har man dessvärre gjort flera försämringar. Ljusnivån i bildskärmarna går inte att dimma ned tillräckligt mycket när man kör i mörker, klimatanläggningen är lynnig, allt är mycket trängre och ljudnivån upplevs som högre än i Rc. Körglädjen och känslan är också som bortblåst utan att för den skull ha blivit bekvämare. Det enda som jag upplever som en förbättring är slirskyddet. Att ATC-panelen ligger ovanpå instrumentpanelen har förstås att göra med att loken är tänkta att få ETCS, så det är inga konstigheter alls.
    Jag blev alltid glad när det var en klassisk Rc4 som rullade in.

Senast redigerat av Simon B den 2022-01-17 klockan 20:50:38.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Jag måste säga att tidiga Rc var långt före sin tid när det kommer till arbetsmiljö. Bullernivån är låg och man sitter bra, har stora avläggningsytor och reglage är lättåtkomliga. Jag håller dem fortfarande högt på den punkten. Jämfört med samtida lok från andra länder är Rc helt överlägset, om de nu ens kan anses spela i samma liga.
    På Rd2 har man dessvärre gjort flera försämringar. Ljusnivån i bildskärmarna går inte att dimma ned tillräckligt mycket när man kör i mörker, klimatanläggningen är lynnig, allt är mycket trängre och ljudnivån upplevs som högre än i Rc. Körglädjen och känslan är också som bortblåst utan att för den skull ha blivit bekvämare. Det enda som jag upplever som en förbättring är slirskyddet. Att ATC-panelen ligger ovanpå instrumentpanelen har förstås att göra med att loken är tänkta att få ETCS, så det är inga konstigheter alls.
    Jag blev alltid glad när det var en klassisk Rc4 som rullade in.
    Igen: Det är konstigt att förarmiljön inte är bättre. Verkar inte vara prioriterat.

ATC panelens placering kan man förstå. Den skall enkelt kunna demonteras när fordonet får ETCS.

Senast redigerat av X1000 den 2022-01-17 klockan 21:07:03.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

in.
    Men var det inte ett problem att Rc från början saknade AC och det kunde bli otrevligt hett varma sommardagar.
    Minns att det kom mycket klagomål til SJ som förstod problemet och begärde in offert från ASEA som lämnade ett anbud på ombyggnad med AC som var svindlande dyrt. Arga förargrupper replikerade då att kunde man få AC i en vanlig personbil till en bråkdel av ASEA:s pris så borde det väl gå att bygga in i en lokhytt till ett rimligt pris.
    Så småningom fick dom sin luftkonditionering.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Men var det inte ett problem att Rc från början saknade AC och det kunde bli otrevligt hett varma sommardagar.
    Minns att det kom mycket klagomål til SJ som förstod problemet och begärde in offert från ASEA som lämnade ett anbud på ombyggnad med AC som var svindlande dyrt. Arga förargrupper replikerade då att kunde man få AC i en vanlig personbil till en bråkdel av ASEA:s pris så borde det väl gå att bygga in i en lokhytt till ett rimligt pris.
    Så småningom fick dom sin luftkonditionering.
    Alla klassiska Rc-lok jag känner till har någon form av AC. Det är oftast en till synes helt vanlig kontors-AC som fungerar utmärkt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Alla klassiska Rc-lok jag känner till har någon form av AC. Det är oftast en till synes helt vanlig kontors-AC som fungerar utmärkt.
    Rc1-Rc4 fick den eftermonterad. Tror det var någon vanlig kylmek-firma som fick jobbet och inte ASEA.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Rc1-Rc4 fick den eftermonterad. Tror det var någon vanlig kylmek-firma som fick jobbet och inte ASEA.
    Än så länge är det ju fullt möjligt att eftermontera det mesta i egen regi så länge man väntar tills garantin gått ut. I framtiden vill EU försöka försvåra det där genom att göra marknaden för järnvägsfordon mer som den för flygplan, med livslångt tillverkaransvar mm. Vi får väl se hur det går, och vad det blir kvar av järnvägen när EU (under tung lobbying av pengasugna industri- och konsultföretag som inser var det finns pengar att hämta) krånglar till allting...

Senast redigerat av JDS den 2022-01-17 klockan 22:38:14.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Har Mb ETCS från början?
    Om man kan lita på Tågexperternas bilder och om jag fattat rätt, så kan inte Mb haft ETCS när bilden togs, eftersom det på bilden har en ATC-panel. Och man kör inte både ATC och ETCS.

På samma sätt så måste väl ER1 redan ha ETCS, eftersom den saknar ATC-panel på bilden (men den har i gengäld flera stora bildskärmar och en av dem är väl ETCS).

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Jo men dom hade inte det från början . I vart fall inte de första versionerna av Rc.
    Tror mig minnas att ASEA offert var på 100tkr per lok och det var ruggigt mycket på den tiden (70-tal?)

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Om man kan lita på Tågexperternas bilder och om jag fattat rätt, så kan inte Mb haft ETCS när bilden togs, eftersom det på bilden har en ATC-panel. Och man kör inte både ATC och ETCS.

På samma sätt så måste väl ER1 redan ha ETCS, eftersom den saknar ATC-panel på bilden (men den har i gengäld flera stora bildskärmar och en av dem är väl ETCS).
    Ja. Men visst är väll den högra skärmen på Mb bilden ETCS?

Passagerare Martin Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018

Ja. Men visst är väll den högra skärmen på Mb bilden ETCS?
    Nej, det är bara hastighetsmätare och dragkraftsmätare.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Igen: Det är konstigt att förarmiljön inte är bättre. Verkar inte vara prioriterat.
    Vad anser du vara bristerna i Rc-loken?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •