Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Fristående försignal utan vita fält

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Fristående försignal utan vita fält

Dessa försignaler noterade jag i dag vid Antuna när jag promenerade mellan Rotebro och Upplands Väsby. Den vänstra signalen har bakgrundsskärm med stora vita fält, något som använts ända sedan ljusförsignaler infördes på 1920-talet (undantagandes de försignaler som fram till 1959 kunde visa rött sken). Signalen till höger saknar de stora vita fälten (men har de vanliga vita reflexmarkeringarna i kanten av bakgrundsskärmen).

Detaljbild:

Känner någon till om det ovanliga utförandet av bakgrundsskärm är något som kommer att införas generellt för att förbilliga? Eller är tanken att den helsvarta bakgrundsskärmen i detta fall gör signalens vita eller gröna sken mer synliga - särskilt med tanke på att signalens höga placering gör att den observeras med himlen som bakgrund? Kanske är det i så fall ett prov - annars borde även den vänstra försignalen ha försetts med svart skärm. Min personliga bedömning var att den högra signalen syntes tydligare; den stack i ögonen så snart jag svängt in på den lilla grusväg som här går parallellt med den fyrspåriga banan, men från förarplats i ett framrusande tåg har man förstås ett annat perspektiv.

Senast redigerat av Gunnar Ekeving den 2022-01-15 klockan 22:16:36.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •