Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Mitt bildarkiv, diabilder järnväg [12]

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Mitt bildarkiv, diabilder järnväg [12]

Idag blir det några vårbilder från Norrköping C...

Påskjutsloket har stannat på spår 5, efter plattformsövergången. Efter att ha gjort ett påskjut, så kanske föraren tyckte han ville ha en kopp kaffe, vilket han troligen är inne hos Töv:en (Trafikövervakaren) och får, innan det är dax för nästa påskjut...
    Töv var en funktion som fanns i Norrköping fram till runt 1992-93, då plattformsbommarna automatiserades. Innan dess så var Töv:ens uppgift att fälla och höja plattformsbommarna efter behov, samt skylta på plattformarna och sköta utropen.

Norrköping C - Dg 137. Foto Leif D

En Hg2 som drog runt ett utställningståg i landet den våren. Loket är här uppställt på spår 4a. CAT var väl då mest entrepenadmaskiner...
    Spår 4a och 4b är f.ö. rena uppställningsspår, som inte ens har spårledning mellan spårspärrarna/dvärgarna i ändarna.

Norrköping C - Hg2 675. Foto Leif D

Vi kan komplettera med en enstaka bild från Göteborg C också...
    Ett tågsätt bestående av en X7 och en UB7X påväg in mot plattformarna vid Göteborg C. Signalen mitt i bilden är avsedd för Angeredsbanan, vars spår ses i förgrunden.

Göteborg C - X7+UB7X. Foto Leif D

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Mitt bildarkiv, diabilder järnväg [12]

Töv Nr anterade väl också förekommande ordergivning till tågen?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Idag blir det några vårbilder från Norrköping C...

Påskjutsloket har stannat på spår 5, efter plattformsövergången. Efter att ha gjort ett påskjut, så kanske föraren tyckte han ville ha en kopp kaffe, vilket han troligen är inne hos Töv:en (Trafikövervakaren) och får, innan det är dax för nästa påskjut...
    Töv var en funktion som fanns i Norrköping fram till runt 1992-93, då plattformsbommarna automatiserades. Innan dess så var Töv:ens uppgift att fälla och höja plattformsbommarna efter behov, samt skylta på plattformarna och sköta utropen.

Norrköping C - Dg 137. Foto Leif D

En Hg2 som drog runt ett utställningståg i landet den våren. Loket är här uppställt på spår 4a. CAT var väl då mest entrepenadmaskiner...
    Spår 4a och 4b är f.ö. rena uppställningsspår, som inte ens har spårledning mellan spårspärrarna/dvärgarna i ändarna.

Norrköping C - Hg2 675. Foto Leif D
    I din första serie bilder hade RC-loket den gamla framändesmarkeringen "slickepinne", om än fult målad. Nu har loken fått A och B-ände. Här fortfarande fullt synliga bredvid smutsen på D-loket..
    Hg:n bara ett A, men det räcker ju.

Senast redigerat av Ville den 2022-01-14 klockan 17:01:11.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Töv Nr hanterade väl också förekommande ordergivning till tågen?
    Det stämmer, Töv skötte nog rätt mycket olika saker av servicekaraktär, men också de Tkl-uppgifter som inte Tkl Nr kunde hantera, då denne var placerad i ställverket på Ståthöga. För kommunikation användes, något för det så ovanligt som bärbar radio.
    På Ståthöga, hjälpte växlingen till med ordergivningen för de tåg som avgick därifrån (godståg).

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    I din första serie bilder hade RC-loket den gamla framändesmarkeringen "slickepinne", om än fult målad. Nu har loken fått A och B-ände. Här fortfarande fullt synliga bredvid smutsen på D-loket..
    Hg:n bara ett A, men det räcker ju.
    Fast A-ände och framände är inte samma sak. Slickepinnarna ersattes av tända strålkastare.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •