Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Spårviddshinder

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Spårviddshinder

Vet inte ifall den hör hemma här men ganska kul var det iaf

https://www.svtplay.se/video/17480166/sparviddshinder

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Spårviddshinder

Citat Ursprungligen postat av boggi Visa inlägg
    Vet inte ifall den hör hemma här men ganska kul var det iaf

https://www.svtplay.se/video/17480166/sparviddshinder
    Ha! Jag såg att den skulle sändas, varpå jag spelade in den för att se i efterhand. Att den inte hade ett dugg med järnvägar att göra, kunde jag inte ana så lite besviken blev jag allt. (Även om den var riktigt rolig att se ändå.)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kul film.

Jag skulle dock önskat att de visade lite bättre hur det faktiskt var skyltat. Nu fick man nästan intrycket att den anonyma skylten "Spårviddshinder" var den enda varningen, precis innan hindret. På slutet pratas det om "motortrafik förbjuden", men det kunde gott tryckts lite mer på det i filmen.

Och ja, folk är idioter. Inget nytt under solen där inte.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
    Kul film.

Jag skulle dock önskat att de visade lite bättre hur det faktiskt var skyltat. Nu fick man nästan intrycket att den anonyma skylten "Spårviddshinder" var den enda varningen, precis innan hindret. På slutet pratas det om "motortrafik förbjuden", men det kunde gott tryckts lite mer på det i filmen.

Och ja, folk är idioter. Inget nytt under solen där inte.
    I början var det inte mer än "korrekt" skyltning, men den hade sina brister, det fanns t.ex ingen skylt "förbjuden högersväng" för de bilister som kom från Slussen och skulle svänga höger mot Skeppsbron och en del andra brister. Efter några månader hade man gödslat skyltar, markeringar i gatan och portaler och då blev det bättre. Sen lärde ju sig folk den hårda vägen att det inte fungerade.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Om någon enstaka bilist kör fel beror det oftast på denne, om många kör fel är det oftast fel på skyltningen. Trafiksituationen i en stad är många gånger så rörig att man måste vara övertydlig med skyltning, särskilt om det är en gata där man förut kunnat köra.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Txp Visa inlägg
    I början var det inte mer än "korrekt" skyltning, men den hade sina brister, det fanns t.ex ingen skylt "förbjuden högersväng" för de bilister som kom från Slussen och skulle svänga höger mot Skeppsbron och en del andra brister. Efter några månader hade man gödslat skyltar, markeringar i gatan och portaler och då blev det bättre. Sen lärde ju sig folk den hårda vägen att det inte fungerade.
    Jag har en bild från andra änden av Skeppsbron (vid Kungl. slottet), som nog är från innan hindret, men efter avstängningen för vanlig trafik mot Slussen. Det satt enbart skyltar för återvändsgränd där, två stycken, varav den ena på en stolpe med parkeringsbestämmelser. Detta på varje sida om något som är ca tre filer brett. Att folk missar det kan man helt och hållet räkna med. Den sortens skyltar är ju utformade för upplysning och inte förbud. Problemet blev ju att när bilarna väl kommit fram till änden så var de ju tvungna att köra eller vända, där inget alternativ bidrog till väl flytande trafik... I sig en korrekt skyltning som inte skulle göra något på en vanlig gata som är återvändsgränd, men givet förutsättningarna så illa genomtänkt att man kan börja undra över både det ena och det andra. Och varför ens försöka åtgärda skyltningen, när man kan beställa "bilfällor"?

Varför har jag bilden? Jo, om jag minns rätt så gick jag längs sträckan för att se hur uselt skyltat det var i och med rapporteringen som var om det ständiga "kaoset"...

Att folk sedan försöker köra kan ju bero på att man inte riktigt föreställer sig att man avsiktligt ställer ut sådant som mer eller mindre aktivt förstör fordon, samtidigt som det inte alltid är ett särskilt myckt bättre alternativ att vända. Ska sådant här fungera bra så ska bilarna aldrig komma fram till hindren, alternativt så ska det finnas en bra väg ut. Vid Nybroplan finns det ett fast spårviddshinder åt ena hållet på Sibyllegatan, även om jag är osäker på om det är så brett. Där kan man dock bara svänga vänster istället och köra ut på rätt ställe. En möjlighet som inte finns vid Slussen. Det var ju främst från Skeppsbron som bilarna försökte ta sig förbi hindret, inte från andra hållet.

Senast redigerat av ztenlund den 2018-04-05 klockan 14:33:11. Anledning: skrev fel gatunamn

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Txp Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Jag har en bild från andra änden av Skeppsbron (vid Kungl. slottet), som nog är från innan hindret, men efter avstängningen för vanlig trafik mot Slussen. Det satt enbart skyltar för återvändsgränd där, två stycken, varav den ena på en stolpe med parkeringsbestämmelser. Detta på varje sida om något som är ca tre filer brett. Att folk missar det kan man helt och hållet räkna med. Den sortens skyltar är ju utformade för upplysning och inte förbud. Problemet blev ju att när bilarna väl kommit fram till änden så var de ju tvungna att köra eller vända, där inget alternativ bidrog till väl flytande trafik... I sig en korrekt skyltning som inte skulle göra något på en vanlig gata som är återvändsgränd, men givet förutsättningarna så illa genomtänkt att man kan börja undra över både det ena och det andra. Och varför ens försöka åtgärda skyltningen, när man kan beställa "bilfällor"?

Varför har jag bilden? Jo, om jag minns rätt så gick jag längs sträckan för att se hur uselt skyltat det var i och med rapporteringen som var om det ständiga "kaoset"...

Att folk sedan försöker köra kan ju bero på att man inte riktigt föreställer sig att man avsiktligt ställer ut sådant som mer eller mindre aktivt förstör fordon, samtidigt som det inte alltid är ett särskilt myckt bättre alternativ att vända. Ska sådant här fungera bra så ska bilarna aldrig komma fram till hindren, alternativt så ska det finnas en bra väg ut. Vid Nybroplan finns det ett fast spårviddshinder åt ena hållet på Sibyllegatan, även om jag är osäker på om det är så brett. Där kan man dock bara svänga vänster istället och köra ut på rätt ställe. En möjlighet som inte finns vid Slussen. Det var ju främst från Skeppsbron som bilarna försökte ta sig förbi hindret, inte från andra hållet.
    Nu är det väl ingen som fastnar i fällan längre? Eller är där en korvgubbe på plats för åskådare?

Från Skeppsbron
    Slussplan

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Om någon enstaka bilist kör fel beror det oftast på denne, om många kör fel är det oftast fel på skyltningen. Trafiksituationen i en stad är många gånger så rörig att man måste vara övertydlig med skyltning, särskilt om det är en gata där man förut kunnat köra.
    Även om man missat skyltarna borde spårviddshindret i sig vara tydligt nog.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Att personbilar inte ska köra där är rätt uppenbart. Både baserat på den rätt omfattande skyltningen och på att det är ett stort hål i gatan som folk borde fatta att de inte kommer förbi.

Men.

Jag tycker inte att det är så uppenbart vilka som kan köra där. Spårviddshinder är såvitt jag vet inget som tas upp i körkortsutbildningen, och inte heller i YKB för buss/lastbil. De flesta spårviddshinder som finns runtom i Stockholmsområdet är skyltade med bussfilsskylt men denna är skyltad "motorfordonstrafik förbjuden, gäller ej fordon över 3,5 ton". Detta för att både släppa förbi alla bussar (inte bara SL) och alla lastbilar, inkl byggtrafik. Men det betyder också att kommer man med en privat husbil 4,2 ton så är det lagligt att köra över. Vems fel är det då om man fastnar? Pickupen i filmen skulle kunna reggas om till totalvikt över 3,5 om man tex ska köra lite tyngre laster, det förekommer att folk gör det. Då blir den också laglig att köra där. Jag kör ibland en Mercedes Sprinter på 5,5 ton, reggad som buss. Den är också tillåten, men lär inte komma över. Dessutom: även med bussfilsskylt (=endast fordon i linjetrafik) är det tveksamt vad som gäller. För även om detta oftast betyder bussar, och det är ett buss-piktogram på skylten, så omfattas formellt även mindre fordon som kör på en fast linje. Egentligen borde man skylta med just minsta möjliga spårvidd, eller på något annat sätt låta detta vara känt. Men spårvidden brukar inte vara något som anges på fordonen? Står det ens i registreingsbeviset?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg

Jag har sett mängder med bilar från bägge hållen, från Skeppsbrohållet hade man i nästan en månad vakter vid sista "rondellen" Räntmästartrappan innan busshpl som dirigerade bort fordon som tänkte köra fel, dessutom om man körde efter högra trottoaren så tog gatan slut tydligt och klart.

Kom man från Slussenhållet blev det betydligt svårare eftersom det inte fanns/finns någonstans att vända.

Sedan är det många som chansar, vet att det är avstängt etc, en del kör även på cykelbanan söder om hindret.

Själva hindret är väldigt effektivt, mkt mer än vad en bomanläggning som bara skulle fungera i några dagar innan nån kört sönder bommarna, eftersom inte bara SL bussar tillåts kan man heller inte använda sig av transpondersystem som sänker ner en stolpe etc

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lars Ödlund Visa inlägg
    Själva hindret är väldigt effektivt, mkt mer än vad en bomanläggning som bara skulle fungera i några dagar innan nån kört sönder bommarna, eftersom inte bara SL bussar tillåts kan man heller inte använda sig av transpondersystem som sänker ner en stolpe etc
    Inte transponder, men däremot en fotocell på tex 3 meters höjd skulle gå.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

I det här blogginlägget har jag beskrivit hur man kan bygga farthinder där bara högre fordon som lastbilar kan ta sig fram.

http://savenfjord.blogspot.se/2014/0...-avstangd.html

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av AndersH Visa inlägg
    De flesta spårviddshinder som finns runtom i Stockholmsområdet är skyltade med bussfilsskylt men denna är skyltad "motorfordonstrafik förbjuden, gäller ej fordon över 3,5 ton". Detta för att både släppa förbi alla bussar (inte bara SL) och alla lastbilar, inkl byggtrafik. Men det betyder också att kommer man med en privat husbil 4,2 ton så är det lagligt att köra över. Vems fel är det då om man fastnar?
    Även om det är lagligt att köra på ett visst ställe har man som förare ett eget ansvar att veta vad det fordon man framför klarar av samt vad man själv klarar av. Jämför med en hastighetsskylt. Bara för att det står 120 på skylten betyder det inte att det är någon annars fel om du kör av vägen på grund av väglaget inte tillät 120.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Även om det är lagligt att köra på ett visst ställe har man som förare ett eget ansvar att veta vad det fordon man framför klarar av samt vad man själv klarar av.
    Jo, det förstås. Men man kan ju önska en vägledning från skyltning och utbildning. Är det extra smalt, extra lågt etc så står det. Men var gränserna går för en sån här grej är svårare att ta reda på. Jaja, jag kör där med fullstora bussar och låter bli med andra fordon, och har hittills klarat mig. Men undrar ändå kring principerna.

Senast redigerat av AndersH den 2018-04-06 klockan 18:24:21.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    I det här blogginlägget har jag beskrivit hur man kan bygga farthinder där bara högre fordon som lastbilar kan ta sig fram.

http://savenfjord.blogspot.se/2014/0...-avstangd.html
    Smart! Det enkla är ofta det bästa.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Även om det är lagligt att köra på ett visst ställe har man som förare ett eget ansvar att veta vad det fordon man framför klarar av samt vad man själv klarar av. Jämför med en hastighetsskylt. Bara för att det står 120 på skylten betyder det inte att det är någon annars fel om du kör av vägen på grund av väglaget inte tillät 120.
    När det gäller hastigheten anges det uttryckligen att du som förare är skyldig att anpassa den. Däremot kan jag inte hitta någon lagparagraf som anger att bilföraren är skyldig att ta reda på om vägen är framkomlig för det egna fordonet, undantaget då att man naturligtvis måste åtlyda skyltningen, är tillåten höjd lägre än det egna fordonets får det inte framföras.

Generellt är detta en komplikation eftersom fordon kan utformas inom mycket vida gränser.

För att återvända till järnvägen är detta mer genomreglerat och det är mig veterligt aldrig förarens ansvar där.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av AndersH Visa inlägg
    Jo, det förstås. Men man kan ju önska en vägledning från skyltning och utbildning. Är det extra smalt, extra lågt etc så står det. Men var gränserna går för en sån här grej är svårare att ta reda på. Jaja, jag kör där med fullstora bussar och låter bli med andra fordon, och har hittills klarat mig. Men undrar ändå kring principerna.
    Att kunna bedöma om det fordonet man kör kommer klara av att köra över ett hinder eller om fordonet är tillräckligt ser jag som baskunskaper. Visst, verkligheten är en annan men det förändrar inte vad man bör kunna som förare av ett fordon.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    När det gäller hastigheten anges det uttryckligen att du som förare är skyldig att anpassa den. Däremot kan jag inte hitta någon lagparagraf som anger att bilföraren är skyldig att ta reda på om vägen är framkomlig för det egna fordonet, undantaget då att man naturligtvis måste åtlyda skyltningen, är tillåten höjd lägre än det egna fordonets får det inte framföras.
    Du då tillhör skaran på forumet som alltid tycks behöva en hänvisning till en viss lagparagraf kommer jag inte lägga ner någon tid på denna diskussion med dig mer än detta inlägg.

Ett generellt tips är även att lagen är mer än det som står i "lagboken", exempelvis lagstiftningens ambitioner, förarbeten och eventuella domar.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Du då tillhör skaran på forumet som alltid tycks behöva en hänvisning till en viss lagparagraf kommer jag inte lägga ner någon tid på denna diskussion med dig mer än detta inlägg.

Ett generellt tips är även att lagen är mer än det som står i "lagboken", exempelvis lagstiftningens ambitioner, förarbeten och eventuella domar.
    Jodå, jag känner till det. Min invändning gällde främst din parallell till anpassning av hastigheten, där finns det en uttrycklig föreskrift, men eftersom motsvarande föreskrift mig veterligt inte finns avseende fordons framkomlighet var parallellen illa vald. Det var således du själv som började med en hänvisning till lagens uttryckliga innehåll, låt vara att du kanske var omedveten om det.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Smart! Det enkla är ofta det bästa.
    Ja, och dessutom fungerade lösningen alldeles utmärkt. Det var en och annan bilförare som försökte tränga sig genom när bussen öppnat men dessa fick besöka en bilplåtslagare efteråt. Och så en och annan som körde ända fram till hindret innan de förstod att de inte skulle komma igen och fick backa.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •