Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Hur många sittande resenärer är max i Sverige?

Passagerare
    Medlem
    nov 2018

Hur många sittande resenärer är max i Sverige?

Hur skulle det tåg som kan ta flest resenärer i dag i Sverige vara sammansatt?

Trevagnars reginor med 3-sittning tar upp emot 300 resenärer och jag tror man kan koppla ihop tre sätt. Det torde bli ca 900 resenärer.

Eller måste man titta på loktågen med sina B7 eller B-vad-de-nu-heter som jag tror tar 78 sittande resenärer?

Jag räknar inte reginans eller X40s "fällesäten" eller andra utrymmen som serveringsvagnen et.c. Utan riktiga sittplatser.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: Hur många sittande resenärer är max i Sverige?

Citat Ursprungligen postat av järnvägsanställd Visa inlägg

Trevagnars reginor med 3-sittning tar upp emot 300 resenärer och jag tror man kan koppla ihop tre sätt. Det torde bli ca 900 resenärer.

Eller måste man titta på loktågen med sina B7 eller B-vad-de-nu-heter som jag tror tar 78 sittande resenärer?

Jag räknar inte reginans eller X40s "fällesäten" eller andra utrymmen som serveringsvagnen et.c. Utan riktiga sittplatser.
    Förmodligen Flixtrain med 14 vagnar. Bör rymma 1 362 sittande passagerare.

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Det är svårt att ge ett bra svar på den frågan. Enkelt uttryckt är det väl hur mycket man hänger i kroken. Spänner man för två lok är det väl inga problem att köra 25 vagnar om man så vill. Det är bara en fråga om vilja.

Har kört 4 multade ER1 i tester och det blir 420 meter och 1332 platser. Nyströms förslag på lok och 14 vagnar landar på knappa 390 meter

Bägge förslagen är dock för opraktiska att köra i reguljär trafik pga längden.

Det ska dock påpekas att det väl förr kördes upp till 68 axlar (17 vagnar) på Norrland.

Senast redigerat av Ohlzzon den 2022-01-14 klockan 17:14:50.
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Det är svårt att ge ett bra svar på den frågan. Enkelt uttryckt är det väl hur mycket man hänger i kroken. Spänner man för två lok är det väl inga problem att köra 25 vagnar om man så vill. Det är bara en fråga om vilja.

Har kört 4 multade ER1 i tester och det blir 420 meter och 1332 platser. Nyströms förslag på lok och 14 vagnar landar på knappa 390 meter

Bägge förslagen är dock för opraktiska att köra i reguljär trafik pga längden.

Det ska dock påpekas att det väl förr kördes upp till 68 axlar (17 vagnar) på Norrland.
    Jag har upplevt 18 vagnar - och det var norr om Boden! Tåget, som var norrgående, hade delats i Boden: en del mot Luleå och en del fortsatt norrut. Ändå blev det tre vagnar längre norr om Boden. Jag vill minnas det var ett sprillans nytt Rc5 som drog.
    Berra

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bertil Bengtsson Visa inlägg
    Jag har upplevt 18 vagnar - och det var norr om Boden! Tåget, som var norrgående, hade delats i Boden: en del mot Luleå och en del fortsatt norrut. Ändå blev det tre vagnar längre norr om Boden. Jag vill minnas det var ett sprillans nytt Rc5 som drog.
    Berra
    Och jag har varit med om 18 vagnar från Långsele och norrut med Lappen. Jag satt i sista vagn och cafévagnen kopplades till längst fram så det blev lite dörrar att forcera...
    Men loktåg med 18vagnarn så... och om man lånar in t.ex DB dubbeldäckare med ca 120platser så blir det lite över 2000 platser.

Medlem
    feb 2018

Berra
    18 vagnar med en singel 5:a. Det gäller att man inte har bråttom då. Rc är pålitliga arbetshästar men även de har sina begränsningar. Går åt några nerförsbacke för att få fart.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

18 vagnar med en singel 5:a. Det gäller att man inte har bråttom då. Rc är pålitliga arbetshästar men även de har sina begränsningar. Går åt några nerförsbacke för att få fart.
    Jodå - det gick rätt makligt till! Jag är inte och har inte varit lokförare - men min far var - så jag kunde läsa beskrivningar, t.ex. om "strömbegränsningsdon" på Rc5 och Rc6, så jag tänkte att "ja, ja".
    Men nu spårar vi ur, tror jag!
    Berra

Medlem
    feb 2018

Jodå - det gick rätt makligt till! Jag är inte och har inte varit lokförare - men min far var - så jag kunde läsa beskrivningar, t.ex. om "strömbegränsningsdon" på Rc5 och Rc6, så jag tänkte att "ja, ja".
    Men nu spårar vi ur, tror jag!
    Berra
    Det tycker jag väl inte. Stora tåg behöver ju adekvat dragkraft. I alla fall förr var max för Rc3 och 5/6 1300 ton. Andra versioner klarar 1600 ton de är lägre växlade.

Har kört Rc några mil under 20 år och det skulle minst sagt vara intressant att få testa med 17 vagnar i kroken. Detta då man ju ska dra allt med hjälp av 4 axlar. Jag skulle nog i alla fall lasta på minst 10 korvar med sand innan jag åkte. Men säkert en kul upplevelse.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Trevagnars reginor är 80,5 meter långa.
    Dubbla X2 är 328 meter långa.
    Om man tillåter att ha fyra regionor, blir de 322 meter långa, och får plats på stambanornas fjärrtågsstationer där mult-X2 får plats.
    Enligt jarnvag.net så har de bara upp till 267 platser för trevagnars, och då 801 för trådstartarens förslag och 1068 för fyravagnars.

X60 har också 2+3 i bredd och med 3 st blir de 321 meter långa och får 1122 platser.

3 st ER1 är 315 meter långa och har då 999 platser. Märkligt att dubbeldäckarna inte har så många platser.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tågvikten är väl inget problem med en Rc och 18 vagnar. 46 ton * 18 = 828 ton
    En ensam Rc drog väl mera än så i godståg. Pappa drog 20 vagnar Ånge-Långsele (Men om det var ett lok eller 2 vet inte)
    Men accelerationen var nog inte så bra men tåget kom fram.

Senast redigerat av jorgen3 den 2022-01-14 klockan 23:30:12.

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Är det inte mer intressant att köra med ett modernt lok och inte Rc som rent objektivt är väldigt daterat, omodernt och klent jämfört med ett modernt lok? Finns ju flera att välja på men Vectron och Hector 242 är två exempel.

Är det inte dags för många postvagnsskribenter och Tåg-läsare att faktiskt kliva på tåget i stället för att hänga kvar bland brunloken?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av leoarietis Visa inlägg
    Är det inte mer intressant att köra med ett modernt lok och inte Rc som rent objektivt är väldigt daterat, omodernt och klent jämfört med ett modernt lok? Finns ju flera att välja på men Vectron och Hector 242 är två exempel.
    Är det inte dags för många postvagnsskribenter och Tåg-läsare att faktiskt kliva på tåget i stället för att hänga kvar bland brunloken?
    Jo visst är det så. Men det vi verifierar är just att det gick tåg på 80-90 talet med normalt 15-17 vagnar (ibland 18-20 vagnar) i Nattågen till Norrland
    Vad är det nu, 13 vagnar max tror jag. Så tågen har blivit kortare nu. Det kan hända vid speciella tillfällen även nu att det kortare sträckor blir mycket längre tåg
    tex vid lokfel. Tror David Larsson var med en sådan sak vid Iggesund med 25 vagnar (kanske) får kanske 5-10 år sedan Länk

Men med nyare lok så klart man kan dra mera vagnar med (om man vill men det vill man inte)

Senast redigerat av jorgen3 den 2022-01-14 klockan 23:55:46.

1. Klass
    Medlem
    feb 2020

Citat Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
    Jo visst är det så. Men det vi verifierar är just att det gick tåg på 80-90 talet med normalt 15-17 vagnar (ibland 18-20 vagnar) i Nattågen till Norrland
    Vad är det nu, 13 vagnar max tror jag. Så tågen har blivit kortare nu. Det kan hända vid speciella tillfällen även nu att det kortare sträckor blir mycket längre tåg
    tex vid lokfel. Tror David Larsson var med en sådan sak vid Iggesund med 25 vagnar (kanske) får kanske 5-10 år sedan Länk

Men med nyare lok så klart man kan dra mera vagnar med (om man vill men det vill man inte)
    I natt ska jag köra Snälltåget med 15 vagnar till Östersund. Som mest kör vi med 17 vagnar på tågen 3900/3901 Malmö-Stockholm-Östersund-Duved. Men så har vi ju starka Vectronlok. Fast det innebär vissa problem vid några stationer där plattformarna inte helt räcker till.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Cica Visa inlägg
    I natt ska jag köra Snälltåget med 15 vagnar till Östersund. Som mest kör vi med 17 vagnar på tågen 3900/3901 Malmö-Stockholm-Östersund-Duved. Men så har vi ju starka Vectronlok. Fast det innebär vissa problem vid några stationer där plattformarna inte helt räcker till.
    Okej intressant. 13 vagnar är nog då mer SJ/Vy. Då kör ni samma längder nu som SJ körde förut.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Och jag har varit med om 18 vagnar från Långsele och norrut med Lappen. Jag satt i sista vagn och cafévagnen kopplades till längst fram så det blev lite dörrar att forcera...
    Men loktåg med 18vagnarn så... och om man lånar in t.ex DB dubbeldäckare med ca 120platser så blir det lite över 2000 platser.
    Jag åkte från Mellansel med 18 vagnar och upptäckte när det vart en paus i Långsele att det var 2 Rc som drog tåget, jag tror att det var 2007-2008?

1. Klass
    Medlem
    feb 2020

Citat Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
    Okej intressant. 13 vagnar är nog då mer SJ/Vy. Då kör ni samma längder nu som SJ körde förut.
    Ja. Men med ett betydligt starkare lok. Fast den här turen blev det 14 vagnar (345 m 708 ton) då en vagn var trasig redan i Malmö.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •