Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: TTJ-fråga till Ulf P.

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

TTJ-fråga till Ulf P.

Det dök upp en frågeställning på annat håll som är lite intressant.

Begår man en Ospa A om man går ut några meter på linjen när man ska vända bakom en signal ? Utfartsblock ställd till Kör, men min körplan gäller inte för linjen jag "nosar" på ? Frågan var kort om man begår en OSPA A om man passerar utfartsblocken i Kör som tåg vid vändning på en driftplats ?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: TTJ-fråga till Ulf P.

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg

Begår man en Ospa A om man går ut några meter på linjen när man ska vända bakom en signal ? Utfartsblock ställd till Kör, men min körplan gäller inte för linjen jag "nosar" på ? Frågan var kort om man begår en OSPA A om man passerar utfartsblocken i Kör som tåg vid vändning på en driftplats ?
    Är inte definitionen av OSPA att en signal passeras i "stopp"?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Är inte definitionen av OSPA att en signal passeras i "stopp"?
    Enligt Trafikverket:
    Obehörig stoppsignalpassage (OSPA) definieras, i trafikeringssystem H och M, av att
    • man vid tågfärd, spärrfärd eller växling utan medgivande passerar en huvudsignal, signalpunktstavla, slutpunktsstopplykta, dvärgsignal eller skyddsstopplykta som visar "stopp"
    • en S-tavla som vid tillfället är tågfärdvägens slutpunkt passeras.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Du är väl ändå växling om du vänder på det sättet och då gäller det ju att du har medgivande att växla förbi utfartsblocksignalen. Har du inte det så är det en OSPA.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Peter Flink Visa inlägg
    Du är väl ändå växling om du vänder på det sättet och då gäller det ju att du har medgivande att växla förbi utfartsblocksignalen. Har du inte det så är det en OSPA.
    Men enligt Trafikverkets definition ska signalen visa 'Stopp' för att OSPA ska uppkomma.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Enligt Trafikverket:
    Obehörig stoppsignalpassage (OSPA) definieras, i trafikeringssystem H och M, av att
    • man vid tågfärd, spärrfärd eller växling utan medgivande passerar en huvudsignal, signalpunktstavla, slutpunktsstopplykta, dvärgsignal eller skyddsstopplykta som visar "stopp"
    • en S-tavla som vid tillfället är tågfärdvägens slutpunkt passeras.
    Felaktig signalbild som innebär stopp är en orsak till OSPA och som gäller i det fallet.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Felaktig signalbild som innebär stopp är en orsak till OSPA och som gäller i det fallet.
    Trafikverket säger: Med "stopp" jämställs sådan släckt signal eller felaktig signalbild som innebär "stopp".

Varvid uppkommer frågan om 'Kör' i signalen i detta fall är ett exempel på en 'felaktig signalbild'. Kan en korrekt körsignal, som dock inte gäller för den i frågan aktuella rörelsen vara en 'felaktig signalbild'? Dags för professor P att ingripa!

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sant, men den av trådskaparen beskrivna situationen faller inte inom definitionen av OSPA, däremot är det förmodligen ett regelbrott av annan karaktär, under förutsättning att passagen sker i form av tågrörelse. Är det däremot fråga om växling kan den genomföras ut på linjen på en sträcka som inte omfattas av tågets körplan (som ju saknar relevans för växlingsrörelsen).

Medlem
    feb 2018

Inte nödvändigtvis. Återkommer.

Senast redigerat av Ohlzzon den 2018-04-05 klockan 14:19:32. Anledning: Stavfel

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Inte nödvändigtvis. Återkommer.
    Hade du citerat hade jag sluppit leta reda på vilket inlägg du besvarade.

"Enligt Trafikverket:
    •man vid tågfärd, spärrfärd eller växling utan medgivande passerar en huvudsignal, signalpunktstavla, slutpunktsstopplykta, dvärgsignal eller skyddsstopplykta som visar "stopp"
    •en S-tavla som vid tillfället är tågfärdvägens slutpunkt passeras."

Vidare: "Med "stopp" jämställs sådan släckt signal eller felaktig signalbild som innebär "stopp"."

Men av ditt start-inlägg framgick: "Utfartsblock ställd till Kör"

Jag kan inte få ihop det att en "Utfartsblock ställd till Kör" skulle kunna anses visa "stopp".

Däremot menar jag fortfarande att det kan vara fråga om ett regelbrott utan att det fördenskull är en OSPA.

Medlem
    feb 2018

För det första syns det tydligt i tråden att jag svarade Bengtsson.

För det andra har du en tydligen självpåtagen roll att analysera precis allt som skrivs här och jämföra med regelverken samt i förekommande fall dänga det i ansiktet på skribenterna. Dessutom verkar du tycka att uppgiften är jobbig. Du får ursäkta, men du får nog rikta det stånkandet åt annat håll.

För det tredje misslyckas du med dito ambition eftersom det är en viss skillnad på att så gott som dagligen arbeta med stöd av dessa regelverk och att sitta på läktaren och göra sina egna analyser. OCH sedan felaktigt drämma dem i ansiktet på folk. Det samlar inte direkt några
    pluspoäng. Hade tänkt att utveckla mitt svar till Jan. Men ikväll kommer jobb i första hand och efter ditt stånkande över självpåtaget arbete har jag lixom ingen lust längre.

Senast redigerat av Ohlzzon den 2018-04-05 klockan 17:25:08.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Sant, men den av trådskaparen beskrivna situationen faller inte inom definitionen av OSPA, däremot är det förmodligen ett regelbrott av annan karaktär, under förutsättning att passagen sker i form av tågrörelse. Är det däremot fråga om växling kan den genomföras ut på linjen på en sträcka som inte omfattas av tågets körplan (som ju saknar relevans för växlingsrörelsen).
    Nu kan det inte bli tåg i trådstartarens exempel, det får vi först vara eniga i och därmed kan just det scenariet inte fortsätta. Växling eller spärrfärd är några möjligheter och eftersom detta handlar om att vända ett tågsätt så blir det växling och vad gäller växling så betyder kör i huvudsignal utan medgivandedvärgsignal faktiskt stopp för växlingsrörelsen om inte medgivande att "växla på grönt" föreligger och därmed OSPA.

Senast redigerat av Peter Flink den 2018-04-05 klockan 17:45:45.

Medlem
    feb 2018

Det är det som det handlar om. Körsignal är inte ( längre ) starttillstånd för växling. Dessutom krävs då en överenskommelse med tkl. Signalen får därmed inte passeras. Ospa eller inte är därmed en teknisk eller filosofisk fråga.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Det är det som det handlar om. Körsignal är inte ( längre ) starttillstånd för växling. Dessutom krävs då en överenskommelse med tkl. Signalen får därmed inte passeras. Ospa eller inte är därmed en teknisk eller filosofisk fråga.
    Jag har som instruktör varit med och hanterat såna här händelser direkt vid passerandet och i efterhand i form av uppföljning och det har hanterats som OSP-A.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

För det första syns det tydligt i tråden att jag svarade Bengtsson.

För det andra har du en tydligen självpåtagen roll att analysera precis allt som skrivs här och jämföra med regelverken samt i förekommande fall dänga det i ansiktet på skribenterna. Dessutom verkar du tycka att uppgiften är jobbig. Du får ursäkta, men du får nog rikta det stånkandet åt annat håll.

För det tredje misslyckas du med dito ambition eftersom det är en viss skillnad på att så gott som dagligen arbeta med stöd av dessa regelverk och att sitta på läktaren och göra sina egna analyser. OCH sedan felaktigt drämma dem i ansiktet på folk. Det samlar inte direkt några
    pluspoäng. Hade tänkt att utveckla mitt svar till Jan. Men ikväll kommer jobb i första hand och efter ditt stånkande över självpåtaget arbete har jag lixom ingen lust längre.
    Trevlig attityd du har mot den som fick igång svarandet i tråden.

Jag förstår dessutom att du utgår från att ingen använder linjär visning.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Nu kan det inte bli tåg i trådstartarens exempel, det får vi först vara eniga i och därmed kan just det scenariet inte fortsätta. Växling eller spärrfärd är några möjligheter och eftersom detta handlar om att vända ett tågsätt så blir det växling och vad gäller växling så betyder kör i huvudsignal utan medgivandedvärgsignal faktiskt stopp för växlingsrörelsen om inte medgivande att "växla på grönt" föreligger och därmed OSPA.
    Fast nu gällde frågan uttryckligen "om man passerar utfartsblocken i Kör som tåg", även om jag av ditt svar kan ana att frågan på den punkten förmodligen var felformulerad. Tyvärr får man kanske finna sig att det är den ställda frågan som besvaras och inte den tänkta.

Medlem
    feb 2018

Jag anade det. Även om det självfallet är förarens ansvar att hålla reda på detta kan man ju lite stillsamt fundera på varför en tkl lägger tågväg ut på linjen framför ett ankommande tåg som ska vända bakom en viss signal. Känns ändå lite som 1-1 i fel och att man kanske hellre ska fria än fälla. Det är ju synnerligen lätt att gå i fällan. Eller handlar det om lite extra skydd i all välmening ?

Medlem
    feb 2018

Det var ju ett enkelt och intetsägande svar. För övrigt ser jag inget behov av att citera i tid och otid. Hade du även tagit dig besväret att kolla i trådträdet hade du snabbt sett vem svaret var avsett för. Linjär visning verkar uppenbart inte vara det mest optimala för dig.

Medlem
    feb 2018

Dessutom är din teoretiska analys enligt Peter Flinks svar ovan praktiskt felaktig. Vilket oxå var vad frågan handlade om. Förstår du nu min tanke om att inte dänga diverse regelverk i nyllet på folk ?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Dessutom är din teoretiska analys enligt Peter Flinks svar ovan praktiskt felaktig. Vilket oxå var vad frågan handlade om. Förstår du nu min tanke om att inte dänga diverse regelverk i nyllet på folk ?
    Jag uppskattar snarare om man kan ha en dialog än att dänga kritik i huvudet på folk.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •