Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Z69 169

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Z69 169

Z69 166. Ursprungligen levererad till SWB (Stockholm -- Västerås Bergslagernas Järnväg) i nådens år 1940. Övertogs av SJ och hamnade till slut i Östersund. Den slopades formellt redan 1972, men skrotades inte förrän 1983. Lokomotorn hade två Scania Vabis 1664-motorer. Raka bensin-sexor på knappt åtta liter. Hydraulisk kraftöverföring. Bensinhydraulisk drift är ju lite udda... 19 juli 1978, då jag tog den här bilden, ser den fortfarande komplett och driftduglig ut.
    Användes den till något efter den blivit slopad?
    Någon som vet?

(1978 var lokomotorn 38 år. Finns ganska få diesellok i Sverige i dag som är så unga...)

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Z69 169

Vad jag vet har det bara funnits en enda lokomotor som hetat just Z69 och det är den här. Hur valet av littera kom till i det här fallet verkar svårt att komma på. Detta var ju långt innan det fanns Z67 eller Z68.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

SJK-medlem Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Vad jag vet har det bara funnits en enda lokomotor som hetat just Z69 och det är den här. Hur valet av littera kom till i det här fallet verkar svårt att komma på. Detta var ju långt innan det fanns Z67 eller Z68.
    Men om man kollar på Svenska-lok.se så ser man att det funnits 7 varianter av Z69 med 11 st individer totalt.
    Kollar man på Z69 (IV) så ser man det fanns två av den varianten, 166 och 167.

man kan väl gissa att Z69 var ett slags samlingslittera för diverse udda varianter av lokomotor.

Senast redigerat av Leif D den 2022-01-13 klockan 20:12:13.
    Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare
    Medlem
    jan 2020

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg

man kan väl gissa att Z69 var ett slags samlingslittera för diverse udda varianter av lokomotor.
    Såväl Z49 som Z69 var samlingslittera.

SJK-medlem Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av körsbär Visa inlägg
    Såväl Z49 som Z69 var samlingslittera.
    Kan inte motsägas... Z49 fanns i 11 varianter, totalt 96 individer.

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •