Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: Väntar på vagnar förgäves

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Väntar på vagnar förgäves

Upplagda i Norra hamnen i Helsingborg. Svea gick till skrot men Helsingør fick ytterligare drygt tio år, först i Norge och sedan på Malta. Sänktes sedan för att bli ett objekt för sportdykare där. I bakgrunden andra sysslolösa långliggare från Johnson-linjen.

Namn:  Heg_Svea.jpg
Visningar: 2846
Storlek:  101,7 KB

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Väntar på vagnar förgäves

Fast Helsingør fick ta en del järnvägsvagnar även efter denna bild togs. Jag vet ju inte när bilden är tagen men Svea lades upp 1976 och såldes för skrot 1979 medan Helsingør seglade Helsingborg-Helsingør till 1987.

/Måns

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Måns Johannesson Visa inlägg
    Fast Helsingør fick ta en del järnvägsvagnar även efter denna bild togs. Jag vet ju inte när bilden är tagen men Svea lades upp 1976 och såldes för skrot 1979 medan Helsingør seglade Helsingborg-Helsingør till 1987.

/Måns
    Sedan Holger Danske 1976 som den sista i serien om fyra färjor med passagerarutrymmet ovan vagndäck kom var Helsingør reservfärja. Hälsingborg fanns ju också kvar i trafik. Kapaciteten ökade med de nya färjorna i och med att lastbilar kunde lastas på sidorna utan att inkräkta på spårutrymmet.

I och med efterhand betydligt utökad kapacitet Trelleborg-Sassnitz minskade trycket på HH-leden.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av /jes Visa inlägg
    Upplagda i Norra hamnen i Helsingborg. Svea gick till skrot men Helsingør fick ytterligare drygt tio år, först i Norge och sedan på Malta. Sänktes sedan för att bli ett objekt för sportdykare där. I bakgrunden andra sysslolösa långliggare från Johnson-linjen.

Ja Helsingør sänktes vid Mgarr vid Malta för att bli dykobjekt. Folk som sett färjan strax före detta öde har berättat att spåren hela tiden funnits kvar. Så dessa spår finns alltså kvar även än idag på havsbotten utanför Mgarr.

Jag kan inte låta bli att tycka att det är ett väldigt makabert öde för en en gång i tiden stolt tågfärja från HH-leden.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Jag kan väl tillägga att eftersom Najaden blev en stor succé direkt ville man från DSB:s sida snabbt få fram en likadan färja snabbt och blickarna föll då på Helsingør som skulle genomgå en genomgripande ombyggnad. Man gjorde till och med vissa stabilitetsprov ute på Öresund men det blev inget av med det. Färjan Helsingør var känd för sina skakningar, inte enda färjan med liknande syndrom från varvet i Helsingör. Kongen (Kong Frederik IX) också om jag inte minns fel.

Istället kom nummer nybygge #2 Kärnan 1970 och ersatte gamla Kärnan (under sista månaderna i livet omdöpt till Senior) som var DSB:s sista ångfärja, oljeeldad. Undrar om man behövde putsa radarskärmarna men bilderna gick att läsa ändå? . Jag har ett tidningsklipp som visar hur Senior bogseras norrut genom Öresund på väg mot skärbrännarna. Av DSB i Köpenhamn fick jag som gåva en gammal fotogenlampa som man hittat i maskinrummet i samband med avrustningen. Den fanns att avhämta en viss dag på gamla bilfärjan Kronborg som snart skulle gå samma öde till mötes.

Namn:  DF_Karnan.jpg
Visningar: 2533
Storlek:  135,0 KB

Medlem
    sep 2017

När vi nu ändå nämner dessa gamla fina och på sin tid så stolta tågfärjor från HH-leden:

En av dem hette Dan. Hon blev tyvärr en pråm. Enligt officiella uppgifter blev hon en pråm 1974. Denna pråm ska ha skrotats i Finland 1984. Men det märkliga är att det har gått rykten om att hon existerat som pråm även i modern tid. Det kan vara rykten och feltolkningar.

Du nämnde den yngre Kärnan. Det var ju fyra tågfärjor som byggdes av 1960-1970-talsmodellen. Najaden, Kärnan, Kronborg och Holger Danske. Av dessa har Holger Danske levt ända tills nyligen. Men nu är även hon skrotad.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Jag kan väl tillägga att eftersom Najaden blev en stor succé direkt ville man från DSB:s sida snabbt få fram en likadan färja snabbt och blickarna föll då på Helsingør som skulle genomgå en genomgripande ombyggnad. Man gjorde till och med vissa stabilitetsprov ute på Öresund men det blev inget av med det. Färjan Helsingør var känd för sina skakningar, inte enda färjan med liknande syndrom från varvet i Helsingör. Kongen (Kong Frederik IX) också om jag inte minns fel.

Istället kom nummer nybygge #2 Kärnan 1970 och ersatte gamla Kärnan (under sista månaderna i livet omdöpt till Senior) som var DSB:s sista ångfärja, oljeeldad. Undrar om man behövde putsa radarskärmarna men bilderna gick att läsa ändå? . Jag har ett tidningsklipp som visar hur Senior bogseras norrut genom Öresund på väg mot skärbrännarna. Av DSB i Köpenhamn fick jag som gåva en gammal fotogenlampa som man hittat i maskinrummet i samband med avrustningen. Den fanns att avhämta en viss dag på gamla bilfärjan Kronborg som snart skulle gå samma öde till mötes.
    Personligt minne: jag befann strax norr om Helsingborg (Hittarp, närmare bestämt) och råkade se när Senior bogserades bort, norrut genom sundet. Tror jag tog en bild, men där blev hon och bogserbåten bara ett par prickar.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Ja Helsingør sänktes vid Mgarr vid Malta för att bli dykobjekt. Folk som sett färjan strax före detta öde har berättat att spåren hela tiden funnits kvar. Så dessa spår finns alltså kvar även än idag på havsbotten utanför Mgarr.

Jag kan inte låta bli att tycka att det är ett väldigt makabert öde för en en gång i tiden stolt tågfärja från HH-leden.
    Jag såg den 1996 i Valettas hamn och den gick då med gods till grannön Gouzo .
    På stora huvudförbindelsen till Gouzo, Cirkewwa-Mgarr gick det då större färjor från Korsør-Nyborg förbindelsen.
    De hade då allt intakt från dansktiden med spår och skyltar som ”Udgang” ”Rygning forbudt” m.m men det var väl inte så många som förstod dem.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

När vi nu ändå nämner dessa gamla fina och på sin tid så stolta tågfärjor från HH-leden:

En av dem hette Dan. Hon blev tyvärr en pråm. Enligt officiella uppgifter blev hon en pråm 1974. Denna pråm ska ha skrotats i Finland 1984. Men det märkliga är att det har gått rykten om att hon existerat som pråm även i modern tid. Det kan vara rykten och feltolkningar.

Du nämnde den yngre Kärnan. Det var ju fyra tågfärjor som byggdes av 1960-1970-talsmodellen. Najaden, Kärnan, Kronborg och Holger Danske. Av dessa har Holger Danske levt ända tills nyligen. Men nu är även hon skrotad.
    Jag visar en bild på en av dessa - Najaden. Den generationens färjor var verkligen ett stort lyft med serveringarna en trappa upp istället för nere i källaren.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Jag visar en bild på en av dessa - Najaden. Den generationens färjor var verkligen ett stort lyft med serveringarna en trappa upp istället för nere i källaren.

Ibland kallades visst de äldre tågfärjorna för "Ubåtar" just för detta att man gick ner i "källaren" om man ville nå serveringen

Roligt förresten att just Najaden visas! Det finns en sak som skiljer Najaden från de andra tre systrarna av snarlik typ. Najaden hade lite smäckrare skorstenar. De andra tre hade lite kantigare och klumpigare skorstenar. För min del tyckte jag alltid att Najadens skorstenar var elegantare. Det såg smäckrare och finare ut tyckte jag.

Varför de andra tre hade dessa lite klumpigare skorstenar har jag aldrig fått ett svar på. Kanske var de bättre på något sätt? Kanske renade de utsläppen bättre eller så?

Men hur som helst så minns jag att Najaden blev lätt att känna igen på håll tack vare de smäckra och eleganta skorstenarna

Jag har sagt det förut, men jag säger det igen. Detta var stolta tågfärjor och HH-leden var en stolt tågfärjeled

Men tiden hann dock ikapp så Öresundsbron ersatte detta. Troligen var det nödvändigt också, men det är en annan sak.

Никлас Быгдестам

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ibland kallades visst de äldre tågfärjorna för "Ubåtar" just för detta att man gick ner i "källaren" om man ville nå serveringen

Roligt förresten att just Najaden visas! Det finns en sak som skiljer Najaden från de andra tre systrarna av snarlik typ. Najaden hade lite smäckrare skorstenar. De andra tre hade lite kantigare och klumpigare skorstenar. För min del tyckte jag alltid att Najadens skorstenar var elegantare. Det såg smäckrare och finare ut tyckte jag.

Varför de andra tre hade dessa lite klumpigare skorstenar har jag aldrig fått ett svar på. Kanske var de bättre på något sätt? Kanske renade de utsläppen bättre eller så?

Men hur som helst så minns jag att Najaden blev lätt att känna igen på håll tack vare de smäckra och eleganta skorstenarna

Jag har sagt det förut, men jag säger det igen. Detta var stolta tågfärjor och HH-leden var en stolt tågfärjeled

Men tiden hann dock ikapp så Öresundsbron ersatte detta. Troligen var det nödvändigt också, men det är en annan sak.
    Svaret är enkelt Najaden hade separat trapphus mitt på soldäck.
    de andra fick trappor i skorstenarna.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

En dålig bild på Dan som jag troligen tog sommaren 1980.

Namn:  Helsingör.jpg
Visningar: 1695
Storlek:  74,5 KB

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av /ib Visa inlägg
    Svaret är enkelt Najaden hade separat trapphus mitt på soldäck.
    de andra fick trappor i skorstenarna.
    En annan skillnad mellan å ena sidan Najaden och å andra sidan Kärnan, Kronborg och Holger Danske var att de hade olika drivutrustning. Jag vill minnas att det handlade om "diesel"-elektrisk resp "diesel"-hydraulisk. Vilka som hade vad minns jag inte.
    Jim

Världens meste Rapidloksförare. Förste svensk att köra Krokodilen i Sverige.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jim Hansson Visa inlägg
    En annan skillnad mellan å ena sidan Najaden och å andra sidan Kärnan, Kronborg och Holger Danske var att de hade olika drivutrustning. Jag vill minnas att det handlade om "diesel"-elektrisk resp "diesel"-hydraulisk. Vilka som hade vad minns jag inte.
    Jim
    Hej.
    Här kan du forska lite bland DSBs färjor:
    https://www.faktaomfartyg.se/dsb_f.htm
    /Ulf

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Hej.
    Här kan du forska lite bland DSBs färjor:
    https://www.faktaomfartyg.se/dsb_f.htm
    /Ulf
    Jo, men där står inget om det jag skrev.
    jim

Världens meste Rapidloksförare. Förste svensk att köra Krokodilen i Sverige.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jim Hansson Visa inlägg
    Jo, men där står inget om det jag skrev.
    jim
    Då får du söka vidare på sidor som handlar om motorerna som finns beskrivna i texterna för de länkade fartygen/Ulf

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Nu är jag ute på djupt vatten men om jag inte minns helt fel hade Helsingør och Hälsingborg dieselelektriskt maskineri, eventuellt också Najaden.

Medlem
    mar 2018

Nu är jag ute på djupt vatten men om jag inte minns helt fel hade Helsingør och Hälsingborg dieselelektriskt maskineri, eventuellt också Najaden.
    Ånga: Kronprinsesse Louise, Thyra, Kronpring Fredrik, Helsingborg
    Diesel-elektrisk: Helsingør, Hälsingborg, Najaden, Tycho Brahe, Aurora af Helsingborg
    Diesel, övrig: Kärnan (nya), Kronborg (tågfärjan), Holger Danske
    enligt Steve Barron: Train Ferries of Europe and the World Fleet List

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Ånga: Kronprinsesse Louise, Thyra, Kronpring Fredrik, Helsingborg
    Diesel-elektrisk: Helsingør, Hälsingborg, Najaden, Tycho Brahe, Aurora af Helsingborg
    Diesel, övrig: Kärnan (nya), Kronborg (tågfärjan), Holger Danske
    enligt Steve Barron: Train Ferries of Europe and the World Fleet List

Dan nämns inte här. Men hon hade ju ånga.

Никлас Быгдестам

Medlem
    mar 2018

Dan nämns inte här. Men hon hade ju ånga.
    Det har du rätt i! Vilket gör mig skeptisk till även denna del av Barrons verk (historiedelarna har många irriterande småfel inom de geografisk områden jag känner till, och verkar helt enkelt slarviga)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •