Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Kortvarig SJ-logga Rc

Passagerare
    Medlem
    jan 2019

Kortvarig SJ-logga Rc

SJ tog fram en ny logga på prov efter "frimärket" som tydligen liknade Opels logga
    Rc 1033, 1037, 1048 1065, 1325,1327 och 1422 lär ha haft denna logga ett kort tag innan SJ blev stämda av Opel...

Det skulle vara intressant om någon har en bild på denna logga.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Kortvarig SJ-logga Rc

Citat Ursprungligen postat av Macadam Visa inlägg
    SJ tog fram en ny logga på prov efter "frimärket" som tydligen liknade Opels logga
    Rc 1033, 1037, 1048 1065, 1325,1327 och 1422 lär ha haft denna logga ett kort tag innan SJ blev stämda av Opel...

Nej, det stämmer faktiskt inte alls! Den loggan fick de problem med. Det finns bilder där denna sitter uppsatt på Rc6 1422. Troligen sattes den upp på loket i samband med att det blev blått. Men loggan togs bort innan loket fick visas för pressen. Så när den blå designen presenterades saknades logga på alla fordon. SJ trodde då ännu att denna logga efter en rid skulle gå igenom, men så blev det aldrig.

De lok som sedan målades blå därefter saknade logga.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Medlem
    sep 2017

Namn:  travel-222tfl275.jpg
Visningar: 1630
Storlek:  20,1 KB

Loggan är numera väldigt bortglömd. Men här visar jag bild på den. Det är den högra loggan som avses. Det var den som SJ försökte införa men misslyckades. Den vänstra är London Transports logga. Jag visar här med detta hur lika de var. Det lär visst vara så att inte bara Opel protesterade utan att även London Transport efter en tid fick höra om SJ:s tänkta logga och ogillade att den var alldeles för lik London Transports logga. Och likheterna finns ju helt klart.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    sep 2021

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Namn:  travel-222tfl275.jpg
Visningar: 1630
Storlek:  20,1 KB

Loggan är numera väldigt bortglömd. Men här visar jag bild på den. Det är den högra loggan som avses. Det var den som SJ försökte införa men misslyckades. Den vänstra är London Transports logga. Jag visar här med detta hur lika de var. Det lär visst vara så att inte bara Opel protesterade utan att även London Transport efter en tid fick höra om SJ:s tänkta logga och ogillade att den var alldeles för lik London Transports logga. Och likheterna finns ju helt klart.
    Svårt att förstå vad denna logga skulle syfta på m.a.p. SJ? Liknar snarare Gränges logga som fanns på alla TGOJ-fordon. Kanske blev SJ inspirerade av den?

Hur som hlest blev ju 90-talsloggan, det bevingade hjulet, utan hjul, dock riktigt bra!

SJK-medlem
    Medlem
    maj 2019

Citat Ursprungligen postat av Råkan Visa inlägg
    Svårt att förstå vad denna logga skulle syfta på m.a.p. SJ? Liknar snarare Gränges logga som fanns på alla TGOJ-fordon. Kanske blev SJ inspirerade av den?

Hur som hlest blev ju 90-talsloggan, det bevingade hjulet, utan hjul, dock riktigt bra!
    Ja absolut. ”Falukorven” SJ fick på 90-talet blev riktigt bra. Pinhjulet (loggan på bilden) som först föreslogs är jag glad över inte gick igenom. Den känns inte som ”SJ” riktigt. Och var enligt mig för simplifierad för att faktiskt tydligt symbolisera något.

Passagerare Oskar OHs avatar
    Medlem
    mar 2018

Det finns bilder där denna sitter uppsatt på Rc6 1422.
    Enda bilden jag sett på ett lok med denna logga är på en modell, men var jag såg den kommer jag inte ihåg, så det vore väldigt intressant att se bilderna du nämner, Niklas.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nej, det stämmer faktiskt inte alls! Den loggan fick de problem med. Det finns bilder där denna sitter uppsatt på Rc6 1422. Troligen sattes den upp på loket i samband med att det blev blått. Men loggan togs bort innan loket fick visas för pressen. Så när den blå designen presenterades saknades logga på alla fordon. SJ trodde då ännu att denna logga efter en rid skulle gå igenom, men så blev det aldrig.

De lok som sedan målades blå därefter saknade logga.
    Vår vän Google hittade inte heller någon bild. Fast målningen på det blåa, dock helt utan logga.
    https://www.google.se/search?q=Rc6+1...fDE4jgSZEf9Q2M

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Adqam Visa inlägg
    Ja absolut. ”Falukorven” SJ fick på 90-talet blev riktigt bra. Pinhjulet (loggan på bilden) som först föreslogs är jag glad över inte gick igenom. Den känns inte som ”SJ” riktigt. Och var enligt mig för simplifierad för att faktiskt tydligt symbolisera något.
    Citat Ursprungligen postat av Oskar OH Visa inlägg
    Enda bilden jag sett på ett lok med denna logga är på en modell, men var jag såg den kommer jag inte ihåg, så det vore väldigt intressant att se bilderna du nämner, Niklas.
    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Vår vän Google hittade inte heller någon bild. Fast målningen på det blåa, dock helt utan logga.
    https://www.google.se/search?q=Rc6+1...fDE4jgSZEf9Q2M

Jag ska nu försöka svara på alla frågorna bit för bit:

På första frågan om vad SJ ville syfta på med den loggan:

Jag tror inte att TGOJ:s fordon hade med detta att göra. Det inringade "G" som ni här åsyftar på försvann redan i slutet på 1970-talet. Tänk på att Bt- och Ma-loken hos TGOJ hade dekorränder som var anpassade för ett märke i fronten, men det märket var borta sedan länge, vilket var orsak till att det såg konstigt ut på TGOJ-loken. Men jag fick på den tiden kontakt med en från SJ-stab-information som hette Kurt Troell och han menade på att just London Transports logotyp delvis stod som förebild. Han hänvisade till att London Transports och även SJ:s tänkta logotyp var ett extremt stiliserat vinghjul. Så det var tydligen London Transport som inspirerade. SJ var visst också i början helt inställda på att verkligen införa den. De blev visst stoppade lite i sista stund har man förstått. Men hela SJ:s dåvarande ledning var en gång i tiden inne på att det var den här som verkligen skulle införas. Att det sedan aldrig blev så är en annan sak.

På andra frågan om logotypen känns som SJ? Jag tycker själv att loggan var ful. Det har jag tyckt ända sedan jag såg den första gången. Och alla jag pratat med utom Kurt Troell och Gunnel Sundbom har sagt at de tyckte den var ful. Till och med Stig Larsson har antytt att han tyckte den var ful. Men SJ var helt inne på att införa den. Och hade de infört den hade vi nog idag tyckt att den var typisk SJ, för vi hade varit vana vid den idag. Men hur typisk eller otypisk SJ var den under den berörda tiden? Jag vill nog påstå att det fanns nog inte typisk SJ-logga på den tiden. Det fanns flera loggor på den tiden. Det var vinghjul, SJ-frimärke, den runda ringen, gula pilar för IC-tåg med fler. Och en del udda varianter fanns också, som t ex en lutande text SJ fanns kvar på några Z65 med mera. Men det jag minns var att det efterfrågades ett bevingat märke som skulle passa på fronten på loken. Rc-loken hade gult vinghjul i början och sedan efter 1973 ett "frimärke" kompletterat med vingar i fronten. De ville ha något som fyllde det utrymmet. Det gjorde det märke som sedan togs fram 1990 som blev SJ:s logga.

Och hur typisk känns en logga? Titta på den här länken:
    https://bildix.mmcloud.se/bildix/api...op&w=880&h=495

Det är Swebus logga. Den får väl sägas gå i samma stil som den logga SJ tänkte införa. Lika intetsägande. För vad visar en buss i loggan? Den sägs föreställa ett hjul, vilket ju även SJ:s tänkta logga gör. Men den levde kvar länge. På senare år gjordes en uppdaterad version av den. Det är först 2018 då namnet Sebus skrotades som också loggan skrotades, då det som återstod av Swebus blev FlixBus. Så hade SJ infört den tänkta loggan hade vi nog sett den än idag men i uppdaterad version.

Bild på loggan frågas om. Nej, det är inte bilder på modeller jag talar om. Roco hade avbildat blå Rc-lok i katalogen med ett snarlikt märke i fronten. Men det var inte identiskt med SJ:s förslag. Det var istället en "fri tolkning" av Roco. Inga modeller med loggan lär ha sålts, utan bara visats just i katalogen. Men det var inte modeller jag menade. Nej, det HAR publicerats en bild i minst en tidning på Rc6 1422 mede denna logga i fronten. Om jag inte minns fel var det i ett nummer av SJ-Nytt. Där visade man också Opels logga. Det är alltså extremt få bilder som tagots med ett lok med loggan på fronten, men enstaka bilder finns.

Det verkar som om Rc6 1422 faktiskt fick loggan i fronten från början när loket målades upp i blått, eftersom SJ ännu trodde att loggan verkligen skulle införas på riktigt. Det verkar som om de sedan tog bort loggan lite i sista minuten innan loket sedan skulle visas upp för pressen.

Men se länk:
    https://www.jarnvag.net/images/bild/...2Malmo1989.jpg

Loket såg alltså ut som på bilden, men med loggan mitt på.

Någon bild på nätet finns troligen inte upplagd. Men om någon har gamla SJ-nytt, leta upp alla nummer från våren 1989 och fram till hösten 1990. På en av dessa finns alltså en bild på Rc6 1422 med loggan i fronten.

Никлас Быгдестам

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Någon bild på nätet finns troligen inte upplagd. Men om någon har gamla SJ-nytt, leta upp alla nummer från våren 1989 och fram till hösten 1990. På en av dessa finns alltså en bild på Rc6 1422 med loggan i fronten.
    Hittade följande på gamlagamla Postvagnen. Nummer 10 av 1989 ska det vara.

https://www.tydal.nu/postvagnen/343293.htm

Passagerare Oskar OHs avatar
    Medlem
    mar 2018

Bild på loggan frågas om. Nej, det är inte bilder på modeller jag talar om. Roco hade avbildat blå Rc-lok i katalogen med ett snarlikt märke i fronten. Men det var inte identiskt med SJ:s förslag. Det var istället en "fri tolkning" av Roco. Inga modeller med loggan lär ha sålts, utan bara visats just i katalogen. Men det var inte modeller jag menade. Nej, det HAR publicerats en bild i minst en tidning på Rc6 1422 mede denna logga i fronten. Om jag inte minns fel var det i ett nummer av SJ-Nytt. Där visade man också Opels logga. Det är alltså extremt få bilder som tagots med ett lok med loggan på fronten, men enstaka bilder finns.
    Nej, nej, nej. Det kanske inte var bilder på modeller du menade, men det är det enda JAG personligen sett. En bild, på en Roco modell av en blå Rc5/Rc6, ståendes på en hylla tillsammans med en A7 eller B7 som var målad i rött för att föreställa en R4. Om modellerna var sålda i de färgerna, eller ommålade av ägaren, det vet jag inte. Och jag kan inte kolla upp det heller eftersom jag inte minns var jag såg bilden. Men den modellen hade den tidigare visade loggan på sidan. Väldigt liten, men den fanns där. Om den hade någon logga i fronten minns jag inte.

Edit: Hittade den!

http://www.lokman.se/Tagbilder/Svenska_tag/Rc_lok.htm

Senast redigerat av Oskar OH den 2022-01-11 klockan 07:14:10.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Om den hade någon logga i fronten minns jag inte.
    Verkligen svårt att se. Men jag tycker mig faktiskt ana loggan även i fronten på din bild. Men jag kan ha fel.

Oavsett så känns det bra att denna logga, som jag hade glömt bort helt, aldrig realiserades. Snygg är den inte.

Medlem
    sep 2017

Nej, nej, nej. Det kanske inte var bilder på modeller du menade, men det är det enda JAG personligen sett. En bild, på en Roco modell av en blå Rc5/Rc6, ståendes på en hylla tillsammans med en A7 eller B7 som var målad i rött för att föreställa en R4. Om modellerna var sålda i de färgerna, eller ommålade av ägaren, det vet jag inte. Och jag kan inte kolla upp det heller eftersom jag inte minns var jag såg bilden. Men den modellen hade den tidigare visade loggan på sidan. Väldigt liten, men den fanns där. Om den hade någon logga i fronten minns jag inte.

Edit: Hittade den!

http://www.lokman.se/Tagbilder/Svenska_tag/Rc_lok.htm

Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Verkligen svårt att se. Men jag tycker mig faktiskt ana loggan även i fronten på din bild. Men jag kan ha fel.

Oavsett så känns det bra att denna logga, som jag hade glömt bort helt, aldrig realiserades. Snygg är den inte.

Modelltåget på bilden är visst ett par arbetsmodeller från de som jobbade med att ta fram SJ:s design. Inga officiella modeller från Roco alltså. Det är troligen ett Rc-lok i orange och en brun personvagn som de målat om i studiesyfte. Jag vet att när SJ skulle ta fram sin blå design så använde designgruppen mycket modeller som de målade om i sina tänkta färger. Där satte de upp logotyper och de testade färgfälten om dessa skulle flyttas med mera. Jag vet att de också köpte modeller från Märklin, Fleischmann, Lima, Roco med fler som föreställde vanliga lok och vagnar i då modern design från andra länder och hade dessa som jämförelseobjekt. På detta sätt skulle de få inspiration att komma på något som skulle ses som lämpligt för SJ. Detta kan vara förklaringen till att märkningen på personvagnar i form av märkning för första klass, andra klass med siffrorna inramade på det vis som det var och med grön rand på andraklassvagnar var så pass lika franska Corailvagnar. Och det kan även förklara varför man valde röda restaurangvagnar på ett sätt som liknade schweiziska IC-tåg från den tiden. De hade köpt modeller av detta och fått ett intryck och sedan skapat snarlika lösningar själva åt SJ

Men tittar man mycket noga på bilden och förstorar upp bilden, så ser ni att det sitter en logga även i fronten på modelloket.

Men Roco visade i sin katalog en version med någon eget tolkad version av loggan. Men den loggan ser inte ut som SJ tänkte sig den. Jag tror den såg mer ut som London Transports logga, se mitt inlägg längre upp där SJ:s tänkta logga jämförs med London Transports logga.

Bilden som jag talar om däremot var i SJ-Nytt. Och det nämns ju nu att man kommit fram till att det var i SJ-Nytt nummer 10 1989 som loggan visas upp på bild och jämförs med Opels logga. Jag minns att det var på baksidan av tidningen som detta syntes. Bilden visar alltså just Rc6 1422 med loggan i fronten.

Det kan påpekas att Rc6 1422 borde vara det enda lok som i verkligheten har haft loggan i fronten, även om det alltså blev kortvarigt och togs bort innan loket visades för pressen. Kort efter att det loket hade visats upp började de måla upp Rc2-lok i exakt samma design som Rc6 1422 hade visats upp i. Men då alltså utan logga.

Никлас Быгдестам

Passagerare
    Medlem
    jan 2019

Tack för alla svar, ska kolla med farsgubben om han har SJ-nytt 10/89.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Den högra ja, gjorde samma association.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •