Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: Bevara klaffbron i Vänersborg

Sv: Bevara klaffbron i Vänersborg

Innebär det ett nytt triangelspår för tåg norrifrån mot Vänersborg?

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Lilienberg Visa inlägg
    Innebär det ett nytt triangelspår för tåg norrifrån mot Vänersborg?
    Det hanteras nog oberoende av klaffbron. Jag har för mig att banan vidare mot Mellerud har uppförbacke från Öxnered så både topografi och bebyggelse talar mot en anslutning nära bron, troligare än nog närmare Öxnered än Vänersborg, eller så bli radien för liten där.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det hanteras nog oberoende av klaffbron. Jag har för mig att banan vidare mot Mellerud har uppförbacke från Öxnered så både topografi och bebyggelse talar mot en anslutning nära bron, troligare än nog närmare Öxnered än Vänersborg, eller så bli radien för liten där.
    Det blir nog inget triangelspår eller någon bana norrifrån till en station på västra sidan av kanalen i Vänersborg.
    Det lär har föreslagits och kanske studerats att bygga en bana mellan en station på västra sidan av kanalen i Vänersborg och norrut.
    Men det är bebyggelse och inget spårreservat, och brant närmast kanalen så det skulle nog bli en tunnel.
    Man kan också bygga ett triangelspår så tåg kan gå mellan Mellerud och Vänersborg C utan vändning, men det skulle kräva en öppningsbar bro till.

Gymnasieungdomar som bor i Mellerud brukar gå i Vänersborg, men gymnasieskolan ligger i södra delen av tätorten, så buss gäller.
    Annars tror jag inte det är stort underlag för en sådan bana.

Vänersborg var en betydande stad i mitten på 1800-talet, residensstad och ledande stad i området.
    Bergslagsbanan byggdes med godsfokus och drogs ett stycke utanför flera städer, Vänersborg, Karlstad och Filipstad, delvis pga kostnader.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2022-01-10 klockan 19:45:27.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Att jag förde in Danviksbron i tråden var föt att visa att andra (Stockholms kommun, Region Stockholm) kunnat räkna på en reparation/renovering av en bro liknande Vänersborgsbron. Trafikverkets ÅVS från 2016 jämför " nybyggd bro" med "ingen bro" och kommer fram till viss lönsamhet med "nybyggd bro". Med tanke på de investeringar som gjorts på Öxnered-Herrljunga enligt Henke borde valet vara enkelt. Banan har gjort stor nytta som omledningssträcka vid byggandet av Västlänken i Göteborg under senaste året. Alternativet "ingen bro" i ÅVS borde därför vara inaktuellt, ändå har det inte hänt något.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Sune Göthe Visa inlägg
    Att jag förde in Danviksbron i tråden var föt att visa att andra (Stockholms kommun, Region Stockholm) kunnat räkna på en reparation/renovering av en bro liknande Vänersborgsbron. Trafikverkets ÅVS från 2016 jämför " nybyggd bro" med "ingen bro" och kommer fram till viss lönsamhet med "nybyggd bro". Med tanke på de investeringar som gjorts på Öxnered-Herrljunga enligt Henke borde valet vara enkelt. Banan har gjort stor nytta som omledningssträcka vid byggandet av Västlänken i Göteborg under senaste året. Alternativet "ingen bro" i ÅVS borde därför vara inaktuellt, ändå har det inte hänt något.
    Ett mer rimligt alternativ att jämföra med är att göra ingenting och bibehålla bentlig bro (inkl. ev. underhållsskuld) och bekosta alla nödinsatser för att brons funktion skal bibehållas.

Hälsningar
    Axel L

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag håller med Axel L om att detta hade varit ett rimligt alternativ. Men i utredningen 2016 konstateras: "Då standarden är så pass dålig och inte går att fortsatt laga krävs en ny bro för att undvika stora konsekvenser för sjö- och tågtrafiken". Så enkelt avfärdade man inte reparation/ombyggnad av Danviksbron.

SJK-medlem Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

En liknande klaffbro fast mindre är Saltsjöbanans över Hammarbykanalen vid Danvikstull. Den behöver förnyas då banan ska återgå till att trafikera Slussen. Då den
    har ett stort historiskt värde har det nu bestämts att en kopia av bron ska byggas.
    Jag håller med Axel L om att detta hade varit ett rimligt alternativ. Men i utredningen 2016 konstateras: "Då standarden är så pass dålig och inte går att fortsatt laga krävs en ny bro för att undvika stora konsekvenser för sjö- och tågtrafiken". Så enkelt avfärdade man inte reparation/ombyggnad av Danviksbron.
    Och om jag förstår ditt första inlägg rätt så blev SL:s beslut inte att reparera Danviksbron, utan i stället att ersätta den gamla bron med en ny kopia.

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Det blir nog inget triangelspår eller någon bana norrifrån till en station på västra sidan av kanalen i Vänersborg.
    Det lär har föreslagits och kanske studerats att bygga en bana mellan en station på västra sidan av kanalen i Vänersborg och norrut.
    Men det är bebyggelse och inget spårreservat, och brant närmast kanalen så det skulle nog bli en tunnel.
    Man kan också bygga ett triangelspår så tåg kan gå mellan Mellerud och Vänersborg C utan vändning, men det skulle kräva en öppningsbar bro till.

Gymnasieungdomar som bor i Mellerud brukar gå i Vänersborg, men gymnasieskolan ligger i södra delen av tätorten, så buss gäller.
    Annars tror jag inte det är stort underlag för en sådan bana.

Vänersborg var en betydande stad i mitten på 1800-talet, residensstad och ledande stad i området.
    Bergslagsbanan byggdes med godsfokus och drogs ett stycke utanför flera städer, Vänersborg, Karlstad och Filipstad, delvis pga kostnader.
    Min fråga ställdes efter inlägget om ombyggnader i Herrljunga. Det var således Herrljunga som min fråga gällde.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Och om jag förstår ditt första inlägg rätt så blev SL:s beslut inte att reparera Danviksbron, utan i stället att ersätta den gamla bron med en ny kopia.
    Projektet kallas "totalrenovering", exakt vad som ska nybyggas/tillverkas framgår inte av dokumenten. Viktigt är: "Bevarande av brons kulturmiljövärden i fråga om funktion och gestaltning". Verkställighetsbeslut taget 2021-09-06

SJK-medlem Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Lilienberg Visa inlägg
    Min fråga ställdes efter inlägget om ombyggnader i Herrljunga. Det var således Herrljunga som min fråga gällde.
    Men det gick inte att se för de många postvagnsläsare som har valt "linjär visning", en visningsform som har andra fördelar. Därför är det så bra om vi i Postvagnen normalt använder funktionen "Svara med citat", i varje fall när vi besvarar något annat än trådens startinlägg.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •