Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: När som tåget inväntade Evert Taube en kvart i Båstad

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

När som tåget inväntade Evert Taube en kvart i Båstad

SJK-medlem
    Medlem
    aug 2019

Sv: När som tåget inväntade Evert Taube en kvart i Båstad

Följde länken, och såväl Povel Ramels formuleringskonst som hans imitation av Evert Taube är mästerliga. Men jag undrar ändå om inte berättelsen förbättrats i efterhand. Jag tolkade ordvalet och beskrivningen som att det var ett ångtåg som avsågs. Men hur rimligt är det. Ängelholm - Halmstad elektrifierades (enligt Järnvägsdata) klart under 1935 och hela sträckan till Göteborg året efter.
    Om tåget var ett fjärrtåg från Malmö eller Helsingborg till Göteborg utan byte, så borde det (i alla fall planenligt) dragits av ett D-lok.

Är det någon som vet något om reguljär användning av ånglok i fjärrtåg på Västkustbanan 1945?

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Sv: När som tåget inväntade Evert Taube en kvart i Båstad

Citat Ursprungligen postat av YC05p 794 Visa inlägg
    Följde länken, och såväl Povel Ramels formuleringskonst som hans imitation av Evert Taube är mästerliga. Men jag undrar ändå om inte berättelsen förbättrats i efterhand. Jag tolkade ordvalet och beskrivningen som att det var ett ångtåg som avsågs. Men hur rimligt är det. Ängelholm - Halmstad elektrifierades (enligt Järnvägsdata) klart under 1935 och hela sträckan till Göteborg året efter.
    Om tåget var ett fjärrtåg från Malmö eller Helsingborg till Göteborg utan byte, så borde det (i alla fall planenligt) dragits av ett D-lok.
    Är det någon som vet något om reguljär användning av ånglok i fjärrtåg på Västkustbanan 1945?
    Det är nog osannolikt att det var ångtåg, och Povel nämnder bara att tåget stod ”pustande” och väntade.
    Det kan väl lika gärna avse luftpumpen som går igång. Eller fläktar från motorerna, gamla ellok hade en hel del ljud för sig.
    1945 rådde fortfarande kolbrist så man strävade efter att köra så mycket el som möjligt och elektrifieringen forcerades under kriget av samma skäl.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •