I början av oktober var jag tidigt ute och bokade 404 Uddevalla-Stockholm på luciadagen. Jag fick då lust att kolla om det gick att boka biljett bara Uddevalla-Göteborg f.v.b. till Västkustbanan. Men uppehållen i Trollhättan och Göteborg var ju bara till för påstigande...
Men - jag fick förslag på en biljett från Uddevalla till Göteborg via Stockholm 21 december. Från Stockholm med 429. Så restiden Uddevalla-Göteborg i 2 kl lugn skulle bli 7 timmar och 46 minuter! Som tågnörd kan man ju inte motstå en sådan resa för 251:- - inte jag i alla fall
Nåväl, nu blev ju 404 inställt Uddevalla-Göteborg efter knappt en veckas körning, så jag fick möjlighet att boka om eller få pengarna tillbaka. Men jag ville ju åka denna resa, så det var ombokning som gällde. Nu får man inte boka om längre än två veckor framåt i tiden. Dessutom gick det inte att hitta resan Uddevalla-Göteborg via Stockholm i bokningsdialogen längre.

Vad göra?
Det blev att kontakta kundtjänst via Messenger och erkänna min böjelse

De var vänliga och fixade resan till på tisdag 11/1. Så om det inte blir någon ny trafikstörning är det bara att tuta och köra, och att äta beställd glutenfri frukost i en UA2 (om det inte blir ändrat tågsätt) samt ta en lunch i 429!
Så blir det förstås 105:- för en västtrafiksbiljett för 73 minuters tågresa Göteborg-Uddevalla. Inte fullt så prisvärt, så kanske jag går av i Herrljunga och betalar 35:- i stället för Herrljunga-Uddevalla
Jag kanske återkommer med någon liten rapport från resan.