Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36

Ämne: Frågor om X2

SJK-medlem Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Frågor om X2

- - -

Senast redigerat av Hans Broman den 2022-01-08 klockan 20:30:44.

SJK-medlem Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Var står det
    Den fick traditionell ATC efter "uppgrade" och användes i många provkörningar innan man monterat ETCS som i praktiken innebär att den går att köra på både E bana och traditionellt utrustad ATC bana!
    För att ge hela bilden kan jag tillägga att ETCS-utrustningen inte klarar på egen hand att fungera på en ATC-bana utan ERTMS. Utrustningen behöver då kompletteras med s k STM för svensk ATC, och det gör SJ förstås.

Senast redigerat av Hans Broman den 2022-01-08 klockan 20:59:33. Anledning: Rättat STP till STM förstås.

SJK-medlem Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    För att ge hela bilden kan jag tillägga att ETCS-utrustningen inte klarar på egen hand att fungera på en ATC-bana utan ERTMS. Utrustningen behöver då kompletteras med s k STP för svensk ATC, och det gör SJ förstås.
    STM, annars var det rätt och en STM för varje nationellt tågskyddssystem krävs.

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2020

Citat Ursprungligen postat av Fyrgeit Visa inlägg
    Hej! Detta är mitt första inlägg på forumet och jag börjar med ett gäng frågor om X2.

Tre vagnar har även varit på turné i Australien:
    -Bistrovagn URA2/URB2 2620
    -Manövervagn UA2X/UB2X 2520
    -Sittvagn UA2 2819

1: Vet någon om de fortfarande är i trafik i Sverige?
    Om man tittar i driven 2520 i luckan för utrop hittar man ett klistermärke som minne av att den varit i Autstralien.
    Namn:  2520 - 1.jpg
Visningar: 994
Storlek:  86,1 KB

Passagerare
    Medlem
    jan 2022

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Nej nej, nu har du fått det om bakfoten...
    Ojoj, jo där var jag lite snurrig. Tack för förtydlingen.

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Cica Visa inlägg
    Om man tittar i driven 2520 i luckan för utrop hittar man ett klistermärke som minne av att den varit i Autstralien.
    Namn:  2520 - 1.jpg
Visningar: 994
Storlek:  86,1 KB
    Ska man vara petig är 2520 ingen driv.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2020

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Ska man vara petig är 2520 ingen driv.
    Såklart. Manövern menade jag ju.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Så här med facit i handen var det nog bra att SJ faktiskt tvingades köpa ändvagnarna med. Driven kommer ju bevisligen till nytta och ska sättas i trafik. Men manövervagnen har inte varit helt onyttig den heller. De har provat moduler för inredning inför ombyggnaden i denna, sedan har de provmålat den utvändigt. De har provmålat nosen för att testa hur det blir osv.
    I tillägg läste jag idag på Järnvägsmuseets Facebook-sida följande:
    "Vi har glädjen att meddela att vi från SJAB övertagit (...) CUB2X 2545, och det är alltså manövervagnen från det tåg som såldes som nytt till Kina. SJ köpte dey då avställda tåget för snart 10 år sedan och har renoverat och driftsatt alla enheterna utom just denna, och nu kommer den istället bli en del av vår nya utställning i Gävle när den öppnar 2023.
    ...
    Hur ska vagnen se ut? Det hoppas vi förblir en hemlighet tills museet öppnar!
    "

Så, SJ verkar haft nytta av alla delar av Kina-tåget (även om Järnvägsmuseet kanske fick manövervagnen till ett bra pris).

Passagerare
    Medlem
    jul 2019

CUB2X 2545?

Nu kommer jag nog bli utskrattad för min brist av kunskap i, enligt mig, Sveriges mest överskattade plastraket. Men varför heter manövervagnen xx45? Byggdes det fler manövervagnar än drivar?

SJK-medlem Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av UR SPÅR! Visa inlägg
    CUB2X 2545?

Nu kommer jag nog bli utskrattad för min brist av kunskap i, enligt mig, Sveriges mest överskattade plastraket. Men varför heter manövervagnen xx45? Byggdes det fler manövervagnar än drivar?
    Kan ju bero på att den som skulle bli 2505 aldrig levererades. Den skadades vid tillverkningen och levererades aldrig.
    Se eftersom SJ beställde totalt 43 tågsätt, så fick dessa 2501-2504 och 2506-2544. Detta gör att kinatågsättets manövervagn blev 2545.

Tramtrain - Bildgalleri

Passagerare
    Medlem
    jul 2019

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Kan ju bero på att den som skulle bli 2505 aldrig levererades. Den skadades vid tillverkningen och levererades aldrig.
    Se eftersom SJ beställde totalt 43 tågsätt, så fick dessa 2501-2504 och 2506-2544. Detta gör att kinatågsättets manövervagn blev 2545.
    Tack för informativt svar. Mer vet du vad som hände med den? Jag gissar att det inte var någon smärre lackskada efter att någon ätit för mycket chili.

Passagerare
    Medlem
    jul 2019

En annan fråga ang X2

43 drivar.
    43 manövervagnar.
    ?? Första klass
    ?? Andra klass
    ?? Bistrovagn

När X2 byggdes var väll alla/en del manövervagnar 1:a klass? När blev flottan uniform? Hur många Bistro finns idag? Hur många kompletta tågsätt finns ihopsatta? Det måste väll finnas ett visst överskott av drivar/manövrar ( Bistro ) ?

Tyvärr har man ju bestämt att antalet 1:a klass skall minskas. Är jag rätt informerad att ”nya” X2 får vagnsordning

Driv
    1:a klass
    2:a klass lugn
    Bistro
    2:a klass
    2:a klass
    2:a klass manöver.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Tack för informativt svar. Mer vet du vad som hände med den? Jag gissar att det inte var någon smärre lackskada efter att någon ätit för mycket chili.
    Med Google kan man hitta saker i Postvagnen: https://www.tydal.nu/postvagnen/449840.htm
    Så, du verkar ha helt rätt, ingen lackskada.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Med Google kan man hitta saker i Postvagnen: https://www.tydal.nu/postvagnen/449840.htm
    Tappades från traversen enligt länken där.

https://www.tydal.nu/postvagnen/406681.htm

Passagerare
    Medlem
    jul 2019

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg

Fick inget vettigt svar av Fröken Google. Jag fick däremot riktad reklam från MTRx

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Tappad från taktravers.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •