- - -
- - -
Senast redigerat av Hans Broman den 2022-01-08 klockan 20:30:44.
För att ge hela bilden kan jag tillägga att ETCS-utrustningen inte klarar på egen hand att fungera på en ATC-bana utan ERTMS. Utrustningen behöver då kompletteras med s k STM för svensk ATC, och det gör SJ förstås.Ursprungligen postat av Var står det
Senast redigerat av Hans Broman den 2022-01-08 klockan 20:59:33. Anledning: Rättat STP till STM förstås.
Tramtrain - Bildgalleri
En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...
I tillägg läste jag idag på Järnvägsmuseets Facebook-sida följande:
"Vi har glädjen att meddela att vi från SJAB övertagit (...) CUB2X 2545, och det är alltså manövervagnen från det tåg som såldes som nytt till Kina. SJ köpte dey då avställda tåget för snart 10 år sedan och har renoverat och driftsatt alla enheterna utom just denna, och nu kommer den istället bli en del av vår nya utställning i Gävle när den öppnar 2023.
...
Hur ska vagnen se ut? Det hoppas vi förblir en hemlighet tills museet öppnar!"
Så, SJ verkar haft nytta av alla delar av Kina-tåget (även om Järnvägsmuseet kanske fick manövervagnen till ett bra pris).
CUB2X 2545?
Nu kommer jag nog bli utskrattad för min brist av kunskap i, enligt mig, Sveriges mest överskattade plastraket. Men varför heter manövervagnen xx45? Byggdes det fler manövervagnar än drivar?
Tramtrain - Bildgalleri
En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...
En annan fråga ang X2
43 drivar.
43 manövervagnar.
?? Första klass
?? Andra klass
?? Bistrovagn
När X2 byggdes var väll alla/en del manövervagnar 1:a klass? När blev flottan uniform? Hur många Bistro finns idag? Hur många kompletta tågsätt finns ihopsatta? Det måste väll finnas ett visst överskott av drivar/manövrar ( Bistro ) ?
Tyvärr har man ju bestämt att antalet 1:a klass skall minskas. Är jag rätt informerad att ”nya” X2 får vagnsordning
Driv
1:a klass
2:a klass lugn
Bistro
2:a klass
2:a klass
2:a klass manöver.
Med Google kan man hitta saker i Postvagnen: https://www.tydal.nu/postvagnen/449840.htm
Så, du verkar ha helt rätt, ingen lackskada.
Tappades från traversen enligt länken där.
https://www.tydal.nu/postvagnen/406681.htm