Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: Frågor om X2

Passagerare
    Medlem
    jan 2022

Frågor om X2

Hej! Detta är mitt första inlägg på forumet och jag börjar med ett gäng frågor om X2.

Av vad vad jag har förstått byggdes det 43 drivenheter (2001-2043). 2013 har varit i USA med ett par andra vagnar, kommit tillbaka och går fortfarande i trafik idag.

Tre vagnar har även varit på turné i Australien:
    -Bistrovagn URA2/URB2 2620
    -Manövervagn UA2X/UB2X 2520
    -Sittvagn UA2 2819

1: Vet någon om de fortfarande är i trafik i Sverige?

Sen har ett tågset/tågsätt varit i Kina och kört i några år. Drivenheten byggdes som vagn 2044, men eftersom att det är en oturssiffra i kinesisk kultur bytte den till 2088. SJ köpte tillbaka tåget år 2012.

2: Går den fortfarande i trafik?

3: Byggdes den samtidigt som alla andra drivenheter?

Ett par drivenheter har även skadats i olyckor. Vagn 2014 i Malmö och 2043 i Kimstad.

4: Är båda dessa skrotade?

Jag är tacksam om någon av frågorna blir besvarade :)

SJK-medlem Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Frågor om X2

Citat Ursprungligen postat av Fyrgeit Visa inlägg
    Hej! Detta är mitt första inlägg på forumet och jag börjar med ett gäng frågor om X2.

Av vad vad jag har förstått byggdes det 43 drivenheter (2001-2043). 2013 har varit i USA med ett par andra vagnar, kommit tillbaka och går fortfarande i trafik idag.

-Sittvagn UA2 2819

Sen har ett tågset/tågsätt varit i Kina och kört i några år. Drivenheten byggdes som vagn 2044, men eftersom att det är en oturssiffra i kinesisk kultur bytte den till 2088. SJ köpte tillbaka tåget år 2012.

Ett par drivenheter har även skadats i olyckor. Vagn 2014 i Malmö och 2043 i Kimstad.

1 - 2620 Ja, 2520 Ja, 2819 Nej
    2 - 2088 är idag X2C 2088 och går i provtåg än sålänge.
    3 - Ja
    4 - 2014 skrotad, 2043 i trafik, reparerad med delar från bl.a 2014

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

-Sittvagn UA2 2819

1. Antages eftersom jag inte har sett annat.
    2. 2088 används för prov, ETCS enligt uppgift nyligen. Mellanvagnarna i daglig trafik sedan många år. Manövervagnen gör ingenting.
    3. -
    4. 2043 reparerad och i trafik sedan flera år.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    1. Antages eftersom jag inte har sett annat.
    Tyvärr fel, 2819 finns inte ens med i SLMP:s lista.

Tramtrain - Bildgalleri

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Tyvärr fel, 2819 finns inte ens med i SLMP:s lista.
    Man kan inte komma ihåg allt ... och boken är 15 mil bort.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Man kan inte komma ihåg allt ... och boken är 15 mil bort.
    Tänkte väl ungefär så. Men köper du den alltid har du kanske flera.
    Den försvann mellan 2012 och 2015 upplagorna.

Tramtrain - Bildgalleri

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Tänkte väl ungefär så. Men köper du den alltid har du kanske flera.
    Den försvann mellan 2012 och 2015 upplagorna.
    Alla är 15 mil bort. Bör kanske ändras på.

Passagerare Oskar OHs avatar
    Medlem
    mar 2018

2819 Nej
    Vad hände med den?

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Oskar OH Visa inlägg
    Vad hände med den?
    Den och driv 2014 hade skadlig närkontakt med en stoppbock i Malmö 1 januari 2011.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Tillhör 2019 ett av de fordon som provkörts utomlands? Eller har den bara använts som vanligt fordon i vanlig trafik?

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det brann väl en driv i Väring för några år sen ? Den blev väl aldrig åtgärdad ?

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bonzo Visa inlägg
    Det brann väl en driv i Väring för några år sen ? Den blev väl aldrig åtgärdad ?
    2026 hamnade på den yttersta bangården efter en beklaglig pyroteknisk fadäs i Väring. När den brunnit några timmar tröttnade brandkåren och fyllde den med skum.

Tyvärr hade vid det här laget både drivens hållfasthet och dess framtid som driv försvunnit all världens väg.

Passagerare Oskar OHs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Den och driv 2014 hade skadlig närkontakt med en stoppbock i Malmö 1 januari 2011.
    Ah, var det en av de vagnarna? Det hade jag missat.

Passagerare
    Medlem
    jan 2022

Tack för alla svar!

Intressant att 2819, ett år efter att den köpts tillbaka från kina, var med i Malmökrocken.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Tack för alla svar!

Intressant att 2819, ett år efter att den köpts tillbaka från kina, var med i Malmökrocken.
    I sann kinesisk anda skulle man kunna hänvisa till fyrans förbannelse, den var ju en del av det 44:e tågsättet.

Medlem
    mar 2018

Tack för alla svar!

Nej nej, nu har du fått det om bakfoten...

UA2 2819 kollisionsskadades i Malmö 2011-01-01, skrotbeslutades av SJ 2011-12-14.
    Kinatågsättet köptes av SJ 2012-03-21, levererades senare till Sverige.

I ditt startinlägg skriver du dessutom att 2819 var en av de vagnar som varit i Australien, så förstår inte hur hur du fick den till att vara en Kinavagn.

Kinatågsättets enheter har idag följande nummer 2088+2883+2884+2885+2886+2922+2545

Tramtrain - Bildgalleri

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

-Sittvagn UA2 2819

2. 2088 kom in ganska tidigt i processen med renoveringen. Från början skulle 2088 inte användas efter hemkomsten till Sverige. Dels var det bara vagnarna man var intresserade av och dels hade 2088 en trafo för annan spänning. Men efter att 2014 och 2026 förolyckats ändrades läget och 2088 gick in för ombyggnad. Det är i nuläget bara 2088 som har fått en ETCS från Hitachi / Ansaldo. Övriga är förberedda för ETCS men har vanlig ATC. Den kan dock snabbt rivas ur till förmån för ETCS den dagen då det blir aktuellt. ( Förhoppningsvis aldrig.)

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    2. 2088 kom in ganska tidigt i processen med renoveringen. Från början skulle 2088 inte användas efter hemkomsten till Sverige. Dels var det bara vagnarna man var intresserade av och dels hade 2088 en trafo för annan spänning. Men efter att 2014 och 2026 förolyckats ändrades läget och 2088 gick in för ombyggnad. Det är i nuläget bara 2088 som har fått en ETCS från Hitachi / Ansaldo. Övriga är förberedda för ETCS men har vanlig ATC. Den kan dock snabbt rivas ur till förmån för ETCS den dagen då det blir aktuellt. ( Förhoppningsvis aldrig.)

Det är ju logiskt att just 2088, alltså Kinadriven blir den som först får ETCS. Den har ju aldrig någonsin haft ATC.

SJ var från början totalt ointresserade av både driven och manövervagnen när de skulle köpa Kinatåget. Fick de bestämma så skulle bara mellanvagnarna skickas till Sverige medan de båda ändvagnarna hade fått stanna kvar. Men kineserna bestämde att antingen så måste SJ köpa hela tåget, eller ingen ting alls. Så SJ gick med på hela tåget. Man kan förstå kineserna här. Tack vare SJ:s köp så slapp de tänka på ett för dem mer och mer oanvändbart tåg som de sista åren bara stod avställt och började förfaras. De skulle på sikt tvingas skrota det. Om SJ bara hade köpt mellanvagnarna hade det egentligen inte löst problemet. Dessa separata utan mellanvagnar blir ännu mer oanvändbara och vid skrotning får de mindre skrotvärde också. Har de hela tågsättet kan de antingen få mer skrotvärde, eller faktiskt renovera det och använda till något, även om bi inte kommer på till vad just nu. Men genom att sälja allting, även ändvagnarna spå blev de av med hela problemet.

Så här med facit i handen var det nog bra att SJ faktiskt tvingades köpa ändvagnarna med. Driven kommer ju bevisligen till nytta och ska sättas i trafik. Men manövervagnen har inte varit helt onyttig den heller. De har provat moduler för inredning inför ombyggnaden i denna, sedan har de provmålat den utvändigt. De har provmålat nosen för att testa hur det blir osv.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    aug 2020

[QUOTE=Niklas Bygdestam;197648]Det är ju logiskt att just 2088, alltså Kinadriven blir den som först får ETCS. Den har ju aldrig någonsin haft ATC.

Den fick traditionell ATC efter "uppgrade" och användes i många provkörningar innan man monterat ETCS som i praktiken innebär att den går att köra på både E bana och traditionellt utrustad ATC bana!

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

En liten tanke som slog mig om X2000. Vore det inte idé att ge ut en supplementbok till X2000-boken.
    Det har hänt så mycket under åren och det finns så mycket att berätta.
    Användning med linjesträckor, fordonens öden. Ombyggnader och inredning, det är dåligt med interiörbilder.
    Lämpligt nu när de ombyggda tågen börjar tas i bruk, vi får väl anta att det blir sista större ombyggnad.
    Förutom då att ERTMS måste installeras nån gång.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •