Jag har lite funderingar kring hur skyddssträckor, frontskyddsområden och skyddsavstånd ser ut i exemplet nedan. Figuren är någorlunda skalenlig. De två undre spåren är normalhuvudspår, de två övre är avvikande huvudspår. Alltihop ligger inne på samma driftplats.
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨/-<E---
¨¨¨¨¨¨¨/--<A---/--<G---
--SP>--/---<C--------------------------------B>----\/----<K-----
------------------------------------------------D>----/\----<M----
Vi låtsas att ett tåg får signalbeskedet "Kör 80, vänta stopp" mot tågvägens SP. Precis bortom SP ligger en motväxel som leder in till några andra spår. 100 meter bortom tågvägens slutpunkt finns signalerna A/C som skyddar tidigare nämnd växel från fordon i medväxelriktningen. Spåret grenar sig i ytterligare en växel som skyddas av E/G som ligger ytterligare 100 meter bortom A/C. Längre bort finns en kryssväxel som skyddas av signalerna B/D och K/M.
Har jag förstått det hela rätt så är skyddssträckan för "Kör 80" antingen 100 eller 50 meter, beroende på om rörelsevägen går "Mot fordon" respektive "Mot fast hinder och övriga fall". Men vad menas exakt med "Mot fordon"? Låsta rörelsevägar och/eller spårledningar som inte är fria? Jag ställer mig ytterst skeptisk till att skyddssträckans längd varierar vid låsning av rörelsevägen beroende på om det finns fordon bortom den. Hur som helst så borde det i det här fallet räcka att reservera spårledningen mellan tågvägens SP och signalerna A/C eftersom det avståndet är 100 meter. Detta oavsett hur växeln ligger. Jag tolkar det också som att växlar i rörelsevägens skyddssträcka inte behöver låsas, men att skyddssträckan ändå går längs spåret så som växlarna ligger.
Nästa huvudvärk är skyddsavståndet och frontskyddsområdet. För "Kör 80" så ska skyddsavståndet vara 200 meter för motriktad eller korsande tågväg. Jag tolkar detta som att frontskyddsområdet måste sträcka sig minst 200 meter vidare från tågvägens SP. Frontskyddsområdet måste vara kontrollerat fritt från fordon och det är inte tillåtet att låsa rörelsevägar genom ett frontskyddsområde. Växeln mellan SP och A/C ligger i högerläge. Frågan är om signal A, trots att den står inom 200-metersgränsen, ändå kan tillåtas vara skyddande objekt för frontskyddsområdet eftersom den bara utgör "sidoskydd för skyddssträckan". Annars lär det väl rimligen vara både E och G som utgör skyddande objekt. Om det hade funnits en skyddsväxel efter signal A som kunde vara skyddande objekt, hade det förändrat något?
Vidare undrar jag hur man löser den högra delen av frontskyddsområdet. Växeln ligger fortfarande i högerläge. Om det nu måste vara minst 200 meter mellan SP och skyddande objekt så sitter signal C sitter på tok för kort avstånd för att få vara skyddande objekt. Alternativet blir att fortsätta i flera hundra meter till kryssväxeln och K/M. Visserligen hamnar man då lååångt förbi 200-metersgränsen, men det kan knappast vara tillåtet att säga "det är tillräckligt långt bort" och hävda att det är säkert. Då verkar den enda rimliga lösningen vara att man låser kryssväxeln så att det blir omöjligt för fordon att ens rulla mot C. Att enbart förhindra rörelsevägar med C som slutpunkt hade nog inte hjälpt om K/M kan visa "Snett höger". Det som verkar konstigt att man i så fall skulle ta uppemot en halv driftplats i anspråk för att etablera ett frontskyddsområde för en tågväg.
Förklaringar och förtydliganden kring hur det faktiskt är mottages tacksamt.
Mvh, förvirrad