Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Olof Orloffs tågäventyr.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Olof Orloffs tågäventyr.

Trettondagshelgen brukar innebära att SVT visar en inspelad föreställning från Fredriksdalsteatern i Helsingborg. En gång i en forntid var det Nils Poppe som skötte teatern och under några år var en av hans skådespelare Olof Lundström Orloff. Namnet är ju ett känt ryskt adelsnamn. Olof antog det som artistnamn och lite på skoj utan stora förhoppningar sökte han att få anta namnet och till egen överraskning fick han ja så nu heter han Orloff. Numera bosatt i Paris som konstnär.
    Men i berättelsen som han återgav i en TV-intervju spelade han på Fredriksdal som är en utomhusscen rätt centralt i Helsingborg.
    Eftersom han bodde i Köpenhamn så pendlade han med tåg och färja över Helsingör.
    Vilket fungerade utmärkt tills han en dag kom ner till Hovedbanegården och fann att det rådde kaos.
    Men kaoset var inte värre än att han hittade ”det vanliga tåget” ”på det vanliga spåret” och satte sig väl tillrätta i en vagn. Tåget ryckte i gång, tyvärr åt helt fel håll nämligen söderut. Han hastade iväg och fick fatt i en konduktör som kunde berätta att han var på tåget till Hamburg ! !
    Men lugn bara fortsatte denne: redan i Høje Taastrup kunde han byta och åka tillbaks.
    Det fungerade som tänkt och så var han tillbaks till ruta 1. Och fick nu reda på att kaoset berodde på att det var stopp på hela Kystbanen av någon anledning. Nu var det lite bråttom , så bråttom att det fick bli taxi till Helsingör. Den gick ju snabba vägen på motorväg över Hillerød och snart var han i Helsingör och färjan som straks lade ut. Det såg rätt hoppfullt ut att han skulle klara scenentré.
    Väl i land i Helsingborg befanns att den enda taxin redan var upptagen av ett äldre par.
    Olof hoppar in ändå och använder all sin skådespelartalang för att övertyga om hur mycket bättre just han behövde taxi. Ett förskräckt par lämnar över taxin och den gör fart mot teatern och sceningången.
    Där möts han av Poppe som slår ut med armarna och säger: ”det är inställt”.
    I dag hade det varit så mycket enklare med mobil och SMS men då hade det å andra sidan inte blivit någon historia.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Olof Orloffs tågäventyr.

Olof Orloff kommer jag ihåg från Nils Poppes föreställningar i Helsingborg. Han var en av de som brukade vara med varje år. Bland annat hade han ett par gånger en roll med ett komiskt namn. Han spelade nämligen en figur som hette Mille Mögel som påstods vara bokhandlare från Teckomatorp. Just namnet Mille Mögel tyckte jag var så komiskt

Hela berättelsen visar tidsandan. Inte bara att man inte hade mobiltelefoner. För i modern tid hade de ju givetvis skickat SMS och om det strulat så pass som det gjorde här, ja då hade de säkert ringt varandra och sagt hur det var.

Men inte bara detta med telefoner visar vilken tid det var. Det märks att detta var före Öresundsbrons existens. Visst, det är möjligt att en bosatt i Köpenhamn skulle kunna åka upp via Helsingör och ta färjan till Helsingborg ändå om denne har god tid osv. Men när det blev bråttom sedan så hade nog denne stressade resenär troligen sett sig om möjligheter att åka via Öresundsbron och via Malmö. Sedan har vi om motorvägarna. Redan då gick det mer eller mindre parallellt var sin motorväg på vardera sidan om Öresund. En motorväg på den svenska sidan och en på den danska. När Öresundsbron blev klar blev dessa två motorvägar ihopbundna så de hänger samman. Det har blivit som ett U där det går varsin motorväg på vardera kusten längs med Öresund som längst ner hänger ihop med bron. Hade man då i nutid haft så bråttom som Olof Orloff hade så hade taxin inte åkt på den danska sidan utan istället kört över Öresundsbron och kört upp på den svenska sidan till Helsingborg, så hade han sluppit färjan och därmed tjänat väldigt mycket tid på det

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Olof Orloff kommer jag ihåg från Nils Poppes föreställningar i Helsingborg. Han var en av de som brukade vara med varje år. Bland annat hade han ett par gånger en roll med ett komiskt namn. Han spelade nämligen en figur som hette Mille Mögel som påstods vara bokhandlare från Teckomatorp. Just namnet Mille Mögel tyckte jag var så komiskt

Hela berättelsen visar tidsandan. Inte bara att man inte hade mobiltelefoner. För i modern tid hade de ju givetvis skickat SMS och om det strulat så pass som det gjorde här, ja då hade de säkert ringt varandra och sagt hur det var.

Men inte bara detta med telefoner visar vilken tid det var. Det märks att detta var före Öresundsbrons existens. Visst, det är möjligt att en bosatt i Köpenhamn skulle kunna åka upp via Helsingör och ta färjan till Helsingborg ändå om denne har god tid osv. Men när det blev bråttom sedan så hade nog denne stressade resenär troligen sett sig om möjligheter att åka via Öresundsbron och via Malmö. Sedan har vi om motorvägarna. Redan då gick det mer eller mindre parallellt var sin motorväg på vardera sidan om Öresund. En motorväg på den svenska sidan och en på den danska. När Öresundsbron blev klar blev dessa två motorvägar ihopbundna så de hänger samman. Det har blivit som ett U där det går varsin motorväg på vardera kusten längs med Öresund som längst ner hänger ihop med bron. Hade man då i nutid haft så bråttom som Olof Orloff hade så hade taxin inte åkt på den danska sidan utan istället kört över Öresundsbron och kört upp på den svenska sidan till Helsingborg, så hade han sluppit färjan och därmed tjänat väldigt mycket tid på det
    Det är inte så stor skillnad på resväg som man skulle tro, brovägen är ju trots allt en längre väg.
    Öresundståg Köpenhamn-Helsingborg tar 1:22
    Köpenhamn-Helsingborg tar 0:45 och sedan beror det på hur man tajmar in färjan. Enligt tidtabell tar färjan 20min men i verkligheten 15min. Så det kan vara hugget som stucket mellan färja och bro.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det är inte så stor skillnad på resväg som man skulle tro, brovägen är ju trots allt en längre väg.
    Köpenhamn-Helsingborg tar 0:45 och sedan beror det på hur man tajmar in färjan. Enligt tidtabell tar färjan 20min men i verkligheten 15min. Så det kan vara hugget som stucket mellan färja och bro.
    Antar att du avsåg Helsingör.

SJK-medlem /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Och på Öresundstågen finns inga förfriskningar!

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Antar att du avsåg Helsingör.
    Ja Köpenhamn-Helsingör över Kystbanen tar 45min.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •