Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 65

Ämne: Apropå Lysekilsbanan igen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Apropå Lysekilsbanan igen

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    En bil.. ja då är det ju bara att räkna på 40000m3
    Det beror ju förstås på vilka krav man har, tänker de sig köra upp 40.000m³ till Kiruna behövs det lite fler bilar. Men poängen är, att inte bara jag utan betydligt fler kan fixa fram en bil rätt snabbt. Många åkare ställer bilarna nu, för att de inte får tillräckligt betalt. Inser du hur många bilar man kan skramla fram om man bara betalar? Att få bort det där virket är helt enkelt inget problem, om man vill betala. Problemet är just att det vill man inte, utan det är bekvämare att skylla på chaufförsbrist när de giriga chaufförerna inte ställer upp på pisslöner...
    För ungefär tio år sedan drabbades kopparpendeln, det där tåget som rullar från Skelleftehamn till Helsingborg, av ett akut körförbud. Plötsligt skulle allt ner med lastbil istället. Och det ordnade upp sig. Speditörerna i norr tog betalt och skramlade fram en herrejösses-massa bilar och kopparämnena kom ner till Helsingborg utan några större problem.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    Vill minnas att svenska marinen hade ett strategiskt finger med i spelet längre tillbaka i tiden, att bevara hamnens funktionalitet.
    F n ligger väl bollen hos försvarsmakten,som ska yttra sig om ev bevarande av banan.

Passagerare
    Medlem
    maj 2019

Lysekilsbanan- en elektrisk järnväg till en hamn- och turistort som avrustades och aldrig gavs en chans . Vem som helst kan ju räkna ut att ingen exempelvis vill åka med persontrafik i 40km/h till exempel) Sen läggs den ner pga ingen trafik finns. Ett moment 22. Grav kapitalförstöring i klimattider. När banan väl är borta är det en lång process att få byggt en ny om så önskas i framtiden. Hindrar något förresten banan från att ligga för fäfot likt södra Inlandsbanan?

Senast redigerat av Jonas G den 2022-01-09 klockan 12:48:31.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Varför skulle vi vilja ha hit utländskt pansar?? Lever mycket hellre under vilken regering som helst än att låta mitt land bli skövlat och mina kära dödade i onödiga krig bara för att den ena eller andra gubben i öst eller väst ska få din vilja igenom!
    Vad gäller Lysekilsbanan är nog tiden ute åtminstonde vad gäller persontrafik då landsväg i kombination med färja är så mycket genare och därmed snabbare även om banan rustas till max. Den som åkt eller kört sträckan inser också att några högre hastighetheter inte kan uppnås ned alla skarpa kurvor!
    Så många skarpa kurvor är det inte.
    Det finns rätt långa sträckor med bara svagare kurvor.
    Den kanske värsta kurvan söder om Brastad som också är cirka 90° mäter jag till cirka 400 meters radie och med en formel ger det max 90 km/h,
    om man bygger in 160 mm rälsförhöjning.

I övrigt kan en personmotorvagn säkert mestadels hålla 120, kanske mer, även om det är några långsammare kurvor, om man bytt spår och lagt in makadam och bygger bomkorsningar.
    Det behövs en hyfsad acceleration för att de långsamma kurvorna inte ska påverka för mycket.
    Godståg får lägre fart.
    Sträckan Munkedal-Uddevalla borde rustas också för att få bättre fart.
    Tyvärr tjänar man nog inte mycket tid jämfört med buss via färjan så att det är värt att göra upprustningen.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2022-01-09 klockan 14:53:24.

Passagerare
    Medlem
    okt 2020

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Så många skarpa kurvor är det inte.
    Det finns rätt långa sträckor med bara svagare kurvor.
    Den kanske värsta kurvan söder om Brastad som också är cirka 90° mäter jag till cirka 400 meters radie och med en formel ger det max 90 km/h,
    om man bygger in 160 mm rälsförhöjning.

I övrigt kan en personmotorvagn säkert mestadels hålla 120, kanske mer, även om det är några långsammare kurvor, om man bytt spår och lagt in makadam och bygger bomkorsningar.
    Det behövs en hyfsad acceleration för att de långsamma kurvorna inte ska påverka för mycket.
    Godståg får lägre fart.
    Sträckan Munkedal-Uddevalla borde rustas också för att få bättre fart.
    Tyvärr tjänar man nog inte mycket tid jämfört med buss via färjan så att det är värt att göra upprustningen.
    Jag har tidigare läst i detta forum att persontrafik på järnvägen skulle kunna få kortare restider mellan Uddevalla och Lysekil, trots en betydligt längre resväg än bussen med en tidsödande färjeförbindelse. Det enda som krävs är att tågen kan hålla 60 km/h på Lysekilsbanan. Banan har flera korta backar. En söder om Brodalen som om jag minns rätt är på 25 promille. Är det problem att köra långa godståg där en del av tåget är i uppförsbacke medan en annan del rullar utför?
    Någon som vet!

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av JVM Visa inlägg
    Jag har tidigare läst i detta forum att persontrafik på järnvägen skulle kunna få kortare restider mellan Uddevalla och Lysekil, trots en betydligt längre resväg än bussen med en tidsödande färjeförbindelse. Det enda som krävs är att tågen kan hålla 60 km/h på Lysekilsbanan. Banan har flera korta backar. En söder om Brodalen som om jag minns rätt är på 25 promille. Är det problem att köra långa godståg där en del av tåget är i uppförsbacke medan en annan del rullar utför?
    Någon som vet!
    Backen inne i Lysekil är knappt 1 km lång och 20 meter hög ser jag på kartan.
    Så långa är inga godståg i Sverige, särskilt inte på Lysekilsbanan.
    Då blir en tid hela tåget in backen.
    Den är dessutom kort efter avgång, låg fart.

Passagerare
    Medlem
    nov 2021

Citat Ursprungligen postat av JVM Visa inlägg
    Någon som vet!
    Det skulle kunna bli cirka 10 minuter kortare restid Lysekil-Uddevalla, och i princip samma restid Lysekil-Göteborg. Plus att man skulle få med Brastad (närmare 2000 invånare) och lokalpendlingen Lysekil-Munkedal på samma gång. Dock så missar man ju Torp köpcentrum som bussen trafikerar.

Man skulle kunna ha ett upplägg där tåg från Lysekil och Strömstad multas i Uddevalla. Skulle öka kapaciteten, vilket kan behövas särskilt sommartid.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Backen inne i Lysekil är knappt 1 km lång och 20 meter hög ser jag på kartan.
    Så långa är inga godståg i Sverige, särskilt inte på Lysekilsbanan.
    Då blir en tid hela tåget in backen.
    Den är dessutom kort efter avgång, låg fart.
    Dessutom är det bitivs kurva i backen, lägger man till kurvmotståndet lär det motsvara 33 promille på rakspår.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Dessutom är det bitivs kurva i backen, lägger man till kurvmotståndet lär det motsvara 33 promille på rakspår.
    Jag noterar på streetview som har en bild från oktober 2019 på korsningen med väg 161 (den som går via färjan), att bommarna och signalerna är borttagna, fast det är fortfarande varningsskylt med grind för järnvägskorsning med bommar.
    Vid det laget hade väl Trafikverket beslutat upphöra med underhåll.
    https://www.google.se/maps/@58.30338...7i16384!8i8192

På en streetview bild från juli 2018 är bommarna kvar.
    https://www.google.se/maps/@58.30338...7i13312!8i6656

Man kan ju inte ha persontrafik om det inte är signaler mot åtminstone viktigare allmänna vägar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag noterar på streetview som har en bild från oktober 2019 på korsningen med väg 161 (den som går via färjan), att bommarna och signalerna är borttagna, fast det är fortfarande varningsskylt med grind för järnvägskorsning med bommar.
    Vid det laget hade väl Trafikverket beslutat upphöra med underhåll.
    https://www.google.se/maps/@58.30338...7i16384!8i8192

På en streetview bild från juli 2018 är bommarna kvar.
    https://www.google.se/maps/@58.30338...7i13312!8i6656

Man kan ju inte ha persontrafik om det inte är signaler mot åtminstone viktigare allmänna vägar.
    Trafikverket har sågat ner bommarna (https://www.lysekilsposten.se/artike...lysekilsbanan/) och även plockat ner kontaktledningen. Så det går nog inte börja med persontrafik imorgon.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av jonas72 Visa inlägg
    Trafikverket har sågat ner bommarna (https://www.lysekilsposten.se/artike...lysekilsbanan/) och även plockat ner kontaktledningen. Så det går nog inte börja med persontrafik imorgon.
    Med sådana tåg som beställts för Krösatåg skulle Västtrafik kunna köra både till Lysekil och på Kinnekullebanan med endast direktförbindelser till Göteborg.

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Diskussioner kring NATO är inte järnvägsrelaterade. Inte heller stormaktspolitik, försvarspolitik osv. Det klassiska ”Vi ger aldrig upp” verkar ha tagits på allvar även när det gäller inlägg som inte hör hemma här. Gäller även allmänt oändligt trams.

Senast redigerat av Ola Zackrisson den 2022-01-12 klockan 15:35:50.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av jonas72 Visa inlägg
    Det står "Vi gör det för att förtydliga för trafikanterna att det inte går några tåg på banan längre, säger Jörgen Ryding, enhetschef Utredning Väst vid Trafikverket."

Eftersom de väl inte planerar att sätta tillbaka bommar om det skulle gå några tåg,
    så måste man ju tolka det som att banan redan 2019 är nedlagd för alltid.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Det står "Vi gör det för att förtydliga för trafikanterna att det inte går några tåg på banan längre, säger Jörgen Ryding, enhetschef Utredning Väst vid Trafikverket."

Eftersom de väl inte planerar att sätta tillbaka bommar om det skulle gå några tåg,
    så måste man ju tolka det som att banan redan 2019 är nedlagd för alltid.
    Fast så kan de väl inte tänka. De måste väl ha i bakhuvudet att OM trafiken skall återupptas så behöver de sätta tillbaka bommarna (och kontaktledningen och kanske en del annat), men de finner det osannolikt och att det tar sån tid så de hinner fixa nya bommar.
    Planen är väl att lägga ner, men planer kan ändras i framtiden.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Då har jag en sidofråga - blev BJs extratåg i oktober 2018 det sista som trafikerade banan? Jag tänker alla tågrörelser.

Mvh mormax

Passagerare
    Medlem
    jul 2019

Citat Ursprungligen postat av mormax Visa inlägg
    Då har jag en sidofråga - blev BJs extratåg i oktober 2018 det sista som trafikerade banan? Jag tänker alla tågrörelser.
    Innan någon på något spydigt sätt påtalar det så meddelar jag vänligt. ”Tåg” har inte rullat på banan på länge. ”Tåg” kan endast framföras på banor i system H M E R ej i S. Formellt så sker de rörelser som sker på Lysekilsbanan som rörelseformen ”Spärrfärd”. Man kan enkelt säga att Spärrfärd är ett sätt som vi som jobbar i spåret ofta använder för att kunna åka ut från en ”Station” ut på linjen och tillbaka till samma ”Station”.

SJK-medlem Johan Siiraks avatar
    Medlem
    mar 2018

Det senaste (som optimisten säger) Tåget passerade Lysekilsbanans växel ut mot Bohusbanan den 3 december 2017 lite efter halv sex på kvällen. Och visst var det Bergslagernas Järnvägssällskap som stod för tågrörelsen. Tåget drogs av ånglok BJ 130 och sist gick Ma 403 som då kan sägas ha varit det senaste (sista?) loket på banan. Efter det har banan använts av olika arbetsfordon och då som senast sommaren 2021. För den som vill förkovra sej i de språkliga definitioner på begreppet ”Tåg” så är genomgången gjord av Tydal en bra början: https://www.tydal.nu/postvagnen/283028.htm

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Johan Siirak Visa inlägg
    Det senaste (som optimisten säger) Tåget passerade Lysekilsbanans växel ut mot Bohusbanan den 3 december 2017 lite efter halv sex på kvällen. Och visst var det Bergslagernas Järnvägssällskap som stod för tågrörelsen. Tåget drogs av ånglok BJ 130 och sist gick Ma 403 som då kan sägas ha varit det senaste (sista?) loket på banan.
    Denna uppgiften stämmer inte så bra, 27 oktober 2018 åkte jag ombord BJs tåg efter Ma 403
    Ett fint reportage finns att hitta i detta inlägg.
    Efter det har banan använts av olika arbetsfordon och då som senast sommaren 2021.
    Tackar!

Mvh mormax

SJK-medlem Johan Siiraks avatar
    Medlem
    mar 2018

Hjärnsläpp! Du har helt rätt! Borde veta bättre då jag skrev en artikel om Lysekilsbanan.

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Brofjorden, ett av Sveriges större raffinaderier, varför behövdes det aldrig någon järnväg dit?

(Eller har det funnits?)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •