Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 54 av 54

Ämne: Söderåsbanans tidtabell en katastrof för många pendlare

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Söderåsbanans tidtabell en katastrof för många pendlare

Citat Ursprungligen postat av körsbär Visa inlägg
    Om jag minns rätt, fanns det för några år sedan två mellanplattformar i Teckomatorp.
    Om trafikverket inte tagit bort den ena, hade problemet varit löst eller....
    Det var nog ett tag sedan skulle jag gissa. Till och med så långt tag sedan att det inte ens fanns något Trafikverket när det gjordes..

Men nej, det hade inte löst problemet för en stor del av kostnaden var en planskildhet för resenärerna.

Teckomatorp från ovan
    https://youtu.be/DB6QWayQQqk

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Hur mycket är "för några år sedan" för dig?
    För mig är det mer än ett par och mindre än "ett tiotal", så runt 5-6 år sedan, omkring år 2016.
    Varför skulle man i så fall samma år tackat nej till att bygga något?
    Den fanns i vart fall kvar 1975.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Det var nog ett tag sedan skulle jag gissa. Till och med så långt tag sedan att det inte ens fanns något Trafikverket när det gjordes..

Men nej, det hade inte löst problemet för en stor del av kostnaden var en planskildhet för resenärerna.

Teckomatorp från ovan
    https://youtu.be/DB6QWayQQqk
    Menar du att det hade krävts planskildhet för återuppbyggd mellanplattform?

För jag tror inte att det byggts någon planskildhet i Teckomatorp.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg

När jag var där i söndags fanns ingen planskildhet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg

Utredningsgruppen på Trafikverket ansåg inte att det var tillrådligt med en korsning i plan om 4 Pågatåg från 4 olika håll skulle ankomma lite omlott. Det var inte möjligt att få till en äkta Schweizisk taktknut där alla tåg stod still 8 min på stationen utan bytena skulle bli betydligt tightare och när mötande tåg inkommit på den "egna linjen" behövde det avgå vilket skulle ske samtidigt om vissa passagerare skulle byta plattform via plankorsningar med spring under bommarna som följd. Alltså fanns det inte acceptans av säkerhetsskäl för att bygga en lösning som medgav 4 tågsmöte med en korsning i plan.

/Magnus

Passagerare
    Medlem
    jan 2020

LÖSNINGEN PÅ PROBLEMET I TECKOMATORP är naturligtvis att på förmiddagen möts tågen på söderåsbanan 10 minuter innan tågen på rååbanan möts, och på eftermiddagen möts tågen på rååbanan 10 minuter innan tågen på söderåsbanan möts.

Medlem
    mar 2018

LÖSNINGEN PÅ PROBLEMET I TECKOMATORP är naturligtvis att på förmiddagen möts tågen på söderåsbanan 10 minuter innan tågen på rååbanan möts, och på eftermiddagen möts tågen på rååbanan 10 minuter innan tågen på söderåsbanan möts.
    Och hur ska du lyckas matcha den här lösningen med resten av järnvägssystemet? Tänk bara på alla tåg som ska ändra tidtabell på tex Ystadbanan, Malmö C eller Södra stambanan.

SJK-medlem Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Och hur ska du lyckas matcha den här lösningen med resten av järnvägssystemet? Tänk bara på alla tåg som ska ändra tidtabell på tex Ystadbanan, Malmö C eller Södra stambanan.
    Ett typiskt fall av "Tänkte inte på det"-syndromet...

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Nå, genom att planera halvtimmestrafik på t ex Söderåsbanan och köra i ena kanalen på förmiddagen och i den andra på eftermiddagen kommer man ner till 15 min väntetid i Teckomatorp, om jag tänker rätt. Det bör inte vara så många som ska vidare mot Trelleborg/Ystad. Ledig kanaltid kan kanske vara gott att ha i reserv. Man får ju se till att det inte blir direkt fyrtågsmöte i Teckomatorp.

Efter att Söderåsbanan lagts om till vidaresträckning Kävlinge-Lund- Malmö i T23 ? blir det ju i Teckomatorp bingo med halvtimmestrafik även till Lund. Ett hett exploateringsområde nu när saneringsarbetena avslutats?

Senast redigerat av janc den 2022-01-07 klockan 16:02:51. Anledning: tillägg

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av janc Visa inlägg
    Nå, genom att planera halvtimmestrafik på t ex Söderåsbanan och köra i ena kanalen på förmiddagen och i den andra på eftermiddagen kommer man ner till 15 min väntetid i Teckomatorp, om jag tänker rätt. Det bör inte vara så många som ska vidare mot Trelleborg/Ystad. Ledig kanaltid kan kanske vara gott att ha i reserv. Man får ju se till att det inte blir direkt fyrtågsmöte i Teckomatorp.

Efter att Söderåsbanan lagts om till vidaresträckning Kävlinge-Lund- Malmö i T23 ? blir det ju i Teckomatorp bingo med halvtimmestrafik även till Lund. Ett hett exploateringsområde nu när saneringsarbetena avslutats?
    Och hur tänkte du då planera den halvtimmestrafiken söder om Kävlinge?

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Och hur tänkte du då planera den halvtimmestrafiken söder om Kävlinge?
    Kanske på samma vis som vore det kundunderlag för halvtimmestrafik på Söderåsbanan.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av janc Visa inlägg
    Kanske på samma vis som vore det kundunderlag för halvtimmestrafik på Söderåsbanan.
    Jag tänker mer hur du ska få in tågen på Lommabanan/Lund C men sen också att matcha Kristianstad-tågen på Malmöringen.

Det är komplicerat att göra det ni föreslår och det låter sig nog inte göras. Vinsten är helt enkelt alldeles för liten. Vad är ens vinsten?

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Jag tänker mer hur du ska få in tågen på Lommabanan/Lund C men sen också att matcha Kristianstad-tågen på Malmöringen.

Det är komplicerat att göra det ni föreslår och det låter sig nog inte göras. Vinsten är helt enkelt alldeles för liten. Vad är ens vinsten?
    Jag har fattat det som att målet var att korta väntetiderna vid byten i Teckomatorp.

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Från sannolikt T23 kör Söderåstågen Kävlinge-Lund-Malmö på 2 resp 4-spår.
    Kävlingependeln tar hand om sin del av Malmöringen, precis som fram till T22. Över Lommabanan.

Syftet var som sagt kortare väntetider i Teckomatorp.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •