Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 54

Ämne: Söderåsbanans tidtabell en katastrof för många pendlare

Passagerare
    Medlem
    jan 2020

Söderåsbanans tidtabell en katastrof för många pendlare

Söderåsbanans tidtabell saknar anslutningar både i Åstorp och i Teckomatorp. En 30 minuters förskjutning av tidtabellen skulle lösa problemet, men då behövs 4 spår med plattformar i Teckomatorp.
    Vilken Svalövsbo vill stå och vänta 30 minuter i Åstorp respektive Teckomatorp för att komma till Helsingborg. Varken Teckomatorp eller Åstorp har väl väntsalar som är öppna. Inte kul att vänta utomhus i minusgrader.
    Förmodligen tar de flesta svalövsbor även i fortsättningen bilen(eller bussen om det gäller att ta sig till/från Landskrona).

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Söderåsbanans tidtabell en katastrof för många pendlare

Citat Ursprungligen postat av körsbär Visa inlägg
    Söderåsbanans tidtabell saknar anslutningar både i Åstorp och i Teckomatorp. En 30 minuters förskjutning av tidtabellen skulle lösa problemet, men då behövs 4 spår med plattformar i Teckomatorp.
    Vilken Svalövsbo vill stå och vänta 30 minuter i Åstorp respektive Teckomatorp för att komma till Helsingborg. Varken Teckomatorp eller Åstorp har väl väntsalar som är öppna. Inte kul att vänta utomhus i minusgrader.
    Förmodligen tar de flesta svalövsbor även i fortsättningen bilen(eller bussen om det gäller att ta sig till/från Landskrona).
    Kommunen ville inte betala de 90 miljoner(fritt från minnet, tror det beslutades 2016) en ombyggnad av Teckomatorp skulle kosta.

Hur de ska åka tåg till Landskrona från Teckomatorp vet jag dock inte..

I det stora hela är många glada över att tågen är tillbaka och att de lätt kan ta sig till Malmö och hyfsat lätt till Lund. Finns också en glädje att tågen Teckomatorp-Kävlinge är tillbaka då jag har förstått att det är studenter som åker den vägen.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Jag har inte koll på hur resandet var innan Pågatågen kom till Söderåsbanan men kollar man Skånetrafikens app för resor till Helsingborg från Svalöv så är vissa förslag buss till Billeberga och tåg därifrån och i vissa fall tåg till Åstorp och därifrån tåg till Helsingborg. Alternativet via Åstorp ger en bytestid på 20 minuter vilket är ganska rimligt tycker jag.

Man får se det på lite olika sätt. Vilken anslutning är viktigast att upprätthålla? Du hade kunnat fått till en hyfsat bra anslutning för tåg mot Helsingborg i Teckomatorp om mötena hade flyttats till Svalöv eller Kågeröd. Nackdelen är att då måste man göra om hela omloppet gissar jag på.

I nuläget kan vad jag vet inte ens persontåg med uppehåll för trafikutbyte mötas på de nya stationerna pga att entreprenören som fick uppdraget att bygga stationerna gick i konkurs.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Söderåsbanan ingår som en prioriterad del för godstrafik i TEN. Godstågen han kanske därför företräde till attraktiva tåglägen.

SJK-medlem Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Kommunen ville inte betala de 90 miljoner(fritt från minnet, tror det beslutades 2016) en ombyggnad av Teckomatorp skulle kosta.

Hur de ska åka tåg till Landskrona från Teckomatorp vet jag dock inte..

I det stora hela är många glada över att tågen är tillbaka och att de lätt kan ta sig till Malmö och hyfsat lätt till Lund. Finns också en glädje att tågen Teckomatorp-Kävlinge är tillbaka då jag har förstått att det är studenter som åker den vägen.
    Skulle väl tro att 34 minuter med buss 240 som går i 20/30 min trafik mellan Svalöv och Landskrona, är intressantare för de flesta som vill resa till Landskrona.
    Tågen går däremot aldrig tätare än i timmestrafik. Tåg är nog bra, men kan inte ersätta alla tänkbara förbindelser.

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Skulle väl tro att 34 minuter med buss 240 som går i 20/30 min trafik mellan Svalöv och Landskrona, är intressantare för de flesta som vill resa till Landskrona.
    Tågen går däremot aldrig tätare än i timmestrafik. Tåg är nog bra, men kan inte ersätta alla tänkbara förbindelser.
    Stora problemet med att byta i Teckomatorp som Körsbär föreslår är att järnvägen mellan Billeberga och Landskrona är bortgrävd sedan länge.

Ska man åka tåg är byte i Kävlinge att rekommendera

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Stora problemet med att byta i Teckomatorp som Körsbär föreslår är att järnvägen mellan Billeberga och Landskrona är bortgrävd sedan länge.

Ska man åka tåg är byte i Kävlinge att rekommendera
    Jag hittar inget förslag om tåg till Landskrona med byte i Teckomatorp, bara upplysning om att vid resa till Helsingborg krävs byte i Teckomatorp eller Åstorp samt att det går buss till Landskrona.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Ja, provåkte Söderåsbanan idag för första gången. Åkte Ramlösa-Åstorp-Teckomatorp-Ramlösa. 20min väntar i Åstorp och 40 i Teckomatorp. Just Svalöv-Landskrona hade nog inte hafr så många tågresenärer även om bytestiden varit bättre... är ju en rejäl omväg och som sagt ett byte vilket alltid är ett orosmoln när man pendlar.

Teckomatorp är nog heller inget roligt att byta i, det är en rejäl bit att gå från plattformen vid spår 1 till plattformen för spår 2 och 3.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per Sillén Visa inlägg
    Söderåsbanan ingår som en prioriterad del för godstrafik i TEN. Godstågen han kanske därför företräde till attraktiva tåglägen.
    Ja det är ju godsets enda vettiga väg från Göteborg och Västkustbanan till Malmö och kontinenten men nu har man väl delvis också förstört den möjligheten. Snart får väl godstågen åter köra via Markaryd med kortare och lättare tåg ,sämre ekonomi och ändå mera gods på vägarna som följd. Men det viktigaste i Skåne verkar ju vara att omvandla järnvägarna till spårvägar med långsamma pendeltåg som stannar i varje by!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Ja, provåkte Söderåsbanan idag för första gången. Åkte Ramlösa-Åstorp-Teckomatorp-Ramlösa. 20min väntar i Åstorp och 40 i Teckomatorp. Just Svalöv-Landskrona hade nog inte hafr så många tågresenärer även om bytestiden varit bättre... är ju en rejäl omväg och som sagt ett byte vilket alltid är ett orosmoln när man pendlar.

Teckomatorp är nog heller inget roligt att byta i, det är en rejäl bit att gå från plattformen vid spår 1 till plattformen för spår 2 och 3.
    "En rejäl bit"!?
    Det är typ 80 meter och man slipper trappor. Låter som ett idealbytesställe.
    Jim

Världens meste Rapidloksförare. Förste svensk att köra Krokodilen i Sverige.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per Sillén Visa inlägg
    Nej, de få godståg som går får inte attraktivare tider, det finns ett fåtal förplanerade godståglägen inom ScanMed -godskorridoren men dessa brukar ha väl tilltagna tider för möten och förbigångar. Västkustbanan är rent generellt svår för godståg då den har för få förbigångsspår för all den snabba trafik som framförs och då syftar jag inte på varannantimmestrafiken med SJs snabbtåg. Inom de närmaste åren planeras även för 30 min trafik med Öresundståg Helsingborg - Halmstad större delen av dagen liksom en hallandspendel mellan Göteborg och Varberg.. Situationen för godset kommer då inte bli enklare.. För godset hade det varit bättre om det byggdes fler uppehåll för hallandspendeln så att hastigheten blev mer lik godstågens.

/Magnus

SJK-medlem Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jim Hansson Visa inlägg
    "En rejäl bit"!?
    Det är typ 80 meter och man slipper trappor. Låter som ett idealbytesställe.
    Jim
    Tittar man på Skånetrafikens karta, som verkar vara den enda där den nybyggda plattformen vid spår 1 finns med, så ser man att plattformen verkar vara byggd bortom stationshuset och att det tydligen är trappor på vägen till/från den. Så dina 80 meter känns som om det gäller där plattformen var förr i tiden, i princip framför stationshuset. Framför stationshuset är heller ingen plats där tåg idag kan stanna eftersom där finns idag växlar. Stannar man där så löser inte tågvägen ut och man blockerar för andra tågvägar. Så idag är det nog avsevärt längre än 80 meter att gå.

Skånetrafikens stationskarta Teckomatorp
    GoogleMap-bild med gamla plattformen i Teckomatorp

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Söderåsbanan kommer ha en ganska hoppande tidtabell de första åren, årets tidtabell är i princip en förlängning av Lommabanans tidtabell. För att Lommabanan ska gå ihop behöver Pågatågen mötas på den korta stationen i Flädie om godstågen inte helt ska hänvisas till andra banor. I 2023 års tidtabell finns det goda förhoppningar att delinkopplingen upp av fyrspåret upp till strax söder om Hjärup ska ge Söderåsbanan direkttåg till Lund. När hela fyrspåret är klart 2024 finns det ytterligare möjligheter. Det är således inte så lätt att få till alla saker som önskas direkt, men det kanske ändå är bättre med tåg 2022 än att vänta tills alla önskemål kan uppfyllas?

Passagerare
    Medlem
    sep 2021

Givetvis bättre med tåg än inga tåg (även om bytestiderna i bl.a. Kg inte är optimala).

Skulle ett triangelspår i Alvesta kunna vara en "enkel" "lösning" för att öka möjligheterna för godståg M-G? Borås-Värnamo har ju bara (i bästa fall) 4 persontåg per dag.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Tittar man på Skånetrafikens karta, som verkar vara den enda där den nybyggda plattformen vid spår 1 finns med, så ser man att plattformen verkar vara byggd bortom stationshuset och att det tydligen är trappor på vägen till/från den. Så dina 80 meter känns som om det gäller där plattformen var förr i tiden, i princip framför stationshuset. Framför stationshuset är heller ingen plats där tåg idag kan stanna eftersom där finns idag växlar. Stannar man där så löser inte tågvägen ut och man blockerar för andra tågvägar. Så idag är det nog avsevärt längre än 80 meter att gå.

Skånetrafikens stationskarta Teckomatorp
    GoogleMap-bild med gamla plattformen i Teckomatorp
    Jag antar att du avser det spår med växlar som sneddar mellan spår 1 och 2 vid plattformsövergången. Fyller det spåret någon funktion som inte kunde uppfyllas med fyra växlar och spårkors i östra bangårdsänden i stället?

Senast redigerat av Bengt Löfgren den 2022-01-02 klockan 17:24:38.

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Nej, de få godståg som går får inte attraktivare tider, det finns ett fåtal förplanerade godståglägen inom ScanMed -godskorridoren men dessa brukar ha väl tilltagna tider för möten och förbigångar. Västkustbanan är rent generellt svår för godståg då den har för få förbigångsspår för all den snabba trafik som framförs och då syftar jag inte på varannantimmestrafiken med SJs snabbtåg. Inom de närmaste åren planeras även för 30 min trafik med Öresundståg Helsingborg - Halmstad större delen av dagen liksom en hallandspendel mellan Göteborg och Varberg.. Situationen för godset kommer då inte bli enklare.. För godset hade det varit bättre om det byggdes fler uppehåll för hallandspendeln så att hastigheten blev mer lik godstågens.

/Magnus
    Hallandspendeln kommer att få ytterligare en lokalstation i Väröbacka, beställd och bekostas helt av Varbergs kommun. Beslut taget om sydligt stationsläge.

" I 2023 års tidtabell finns det goda förhoppningar att delinkopplingen upp av fyrspåret upp till strax söder om Hjärup ska ge Söderåsbanan direkttåg till Lund. När hela fyrspåret är klart 2024 finns det ytterligare möjligheter. "

Alltså bara till Lund inledningsvis ?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Råkan Visa inlägg
    Givetvis bättre med tåg än inga tåg (även om bytestiderna i bl.a. Kg inte är optimala).

Skulle ett triangelspår i Alvesta kunna vara en "enkel" "lösning" för att öka möjligheterna för godståg M-G? Borås-Värnamo har ju bara (i bästa fall) 4 persontåg per dag.
    Dess värre är kust till Kustbanan både backig och har få mötesspår och min erfarenhet är att de ganska få genomgående godstågen som ändå gör ofta är ganska långa och tunga så jag tror inte den omvägen är lämplig. Dessutom vill jag minnas att en majoritet av tågen har uppehåll för att koppla av och på godsvagnar i Halmstad.

/Magnus

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av janc Visa inlägg
    Hallandspendeln kommer att få ytterligare en lokalstation i Väröbacka, beställd och bekostas helt av Varbergs kommun. Beslut taget om sydligt stationsläge.

" I 2023 års tidtabell finns det goda förhoppningar att delinkopplingen upp av fyrspåret upp till strax söder om Hjärup ska ge Söderåsbanan direkttåg till Lund. När hela fyrspåret är klart 2024 finns det ytterligare möjligheter. "

Ska det inte läsas som att Lund blir en ny destination för direkttåg? Direkttåg till Malmö har de redan.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av janc Visa inlägg

När det gäller Hallandspendeln syftade jag på den 30 min trafik hela dagen som planeras när Västlänken öppnar, det hade behövts fler stationer än Väröbacka för att "skata ner" Hallandspendeln till en hastighet som är bättre anpassad för godståg.

Hmm, jag kanske skulle ha skrivit att det finns goda möjligheter att dra tågen via Lund istället, ber om ursäkt för otydligheten.

/Magnus

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Dess värre är kust till Kustbanan både backig och har få mötesspår och min erfarenhet är att de ganska få genomgående godstågen som ändå gör ofta är ganska långa och tunga så jag tror inte den omvägen är lämplig. Dessutom vill jag minnas att en majoritet av tågen har uppehåll för att koppla av och på godsvagnar i Halmstad.

/Magnus
    Helt rätt! Om man tvingar godstågen att köra Kust till Kust kan man lika väl lägga ner. Det kommer att ta betydligt längre tid och tågen kanske måste begränsas med 20% vad gäller maxvikter för att kunna ta sig fram. Det går åt mera lok och förare för att komma från Göteborg till Malmö eller omvänt! Kostnaderna kan vare sig tågopertörer eller dess kunder ta då blir det lastbilar utmed E6 i än större omfattning!
    Det enda vettiga är att tvinga de regioner och kommuner som vill öka lokal och regionaltågstrafik att stå för de investeringar som krävs för att bibehålla framkomligheten för godstrafiken. Det kan röra sig om dubbelspår på Söderås och Lommabanorna eller att bygga 4 spår Hässleholm-Malmö på enklaste sätt genom bland annat Lund även om det innebär rivning av gamla nedgågna grafittimålade fabriker......Då blir det en prioriteringsfråga vilket som är viktigast gamla rivningsobjekt eller skåningarnas möjligheter till bra tågtrafik!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •