Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 54

Ämne: Söderåsbanans tidtabell en katastrof för många pendlare

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Söderåsbanans tidtabell en katastrof för många pendlare

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Ja det är ju godsets enda vettiga väg från Göteborg och Västkustbanan till Malmö och kontinenten men nu har man väl delvis också förstört den möjligheten. Snart får väl godstågen åter köra via Markaryd med kortare och lättare tåg ,sämre ekonomi och ändå mera gods på vägarna som följd. Men det viktigaste i Skåne verkar ju vara att omvandla järnvägarna till spårvägar med långsamma pendeltåg som stannar i varje by!
    Men man måste också vända på frågan. Hade satsningarna gjorts om man inte planerat persontrafik? Jag tror många stråk där det idag är trångt för godstågen pga persontåg hade haft det lika jävligt om man inte gjort satsningarna på persontrafik från första början.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Men man måste också vända på frågan. Hade satsningarna gjorts om man inte planerat persontrafik? Jag tror många stråk där det idag är trångt för godstågen pga persontåg hade haft det lika jävligt om man inte gjort satsningarna på persontrafik från första början.
    Det är alltid lite svårt med kontrafaktiska studier, men om vi ser till historiken för det projekt som drivit utbyggnaden av Söderåsbanan så var det mötesspår (för godstågen) som var det första behovet.

Annars har du rätt, i många andra projekt får godstågen nytta av projekt som primärt genomförs med tanke på persontågen.

Senast redigerat av Göran Kannerby den 2022-01-02 klockan 20:25:37.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Helt rätt! Om man tvingar godstågen att köra Kust till Kust kan man lika väl lägga ner. Det kommer att ta betydligt längre tid och tågen kanske måste begränsas med 20% vad gäller maxvikter för att kunna ta sig fram. Det går åt mera lok och förare för att komma från Göteborg till Malmö eller omvänt! Kostnaderna kan vare sig tågopertörer eller dess kunder ta då blir det lastbilar utmed E6 i än större omfattning!
    Det enda vettiga är att tvinga de regioner och kommuner som vill öka lokal och regionaltågstrafik att stå för de investeringar som krävs för att bibehålla framkomligheten för godstrafiken. Det kan röra sig om dubbelspår på Söderås och Lommabanorna eller att bygga 4 spår Hässleholm-Malmö på enklaste sätt genom bland annat Lund även om det innebär rivning av gamla nedgågna grafittimålade fabriker......Då blir det en prioriteringsfråga vilket som är viktigast gamla rivningsobjekt eller skåningarnas möjligheter till bra tågtrafik!
    Ett annat betydligt enklare sätt att ge godstågen mer plats längs våra dubbelspår att ge dem taktpinnen och prioritera ner alla snabba persontåg till förmån för godstågen. Låt SJs Snabbtåg, Öresundstågen osv hålla en hastighet på max 100-140 km/h så att de slipper köra ikapp godstågen.

Hälsningar
    Axel L

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    Ett annat betydligt enklare sätt att ge godstågen mer plats längs våra dubbelspår att ge dem taktpinnen och prioritera ner alla snabba persontåg till förmån för godstågen. Låt SJs Snabbtåg, Öresundstågen osv hålla en hastighet på max 100-140 km/h så att de slipper köra ikapp godstågen.

Hälsningar
    Axel L
    Förslaget är förstås fantastiskt för kapaciteten men förödande för attraktiviteten i persontrafiken...

/Magnus

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

" Inom de närmaste åren planeras även för 30 min trafik med Öresundståg Helsingborg - Halmstad större delen av dagen liksom en hallandspendel mellan Göteborg och Varberg.. "

-----

[QUOTE=Magnus Backman;196602]När det gäller Hallandspendeln syftade jag på den 30 min trafik hela dagen som planeras när Västlänken öppnar, det hade behövts fler stationer än Väröbacka för att "skata ner" Hallandspendeln till en hastighet som är bättre anpassad för godståg.

----

/Magnus

Hm, jag tolkar ovanstående som att Öresundstågen får 30 min trafik större delen av dagen hela sträckan Köpenhamn- Gbg, som länge har uttryckts av Hallandstrafiken. ( Idag går som känt insatståg Halmstad-Gbg.)
    Vad gäller 30 min trafik enl ovan för " Hallandspendeln," Gbg -Varberg, blir det alltså 15 min trafik för Varberg totalt viss tid.

SJK-medlem Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Tittar man på Skånetrafikens karta, som verkar vara den enda där den nybyggda plattformen vid spår 1 finns med, så ser man att plattformen verkar vara byggd bortom stationshuset och att det tydligen är trappor på vägen till/från den. Så dina 80 meter känns som om det gäller där plattformen var förr i tiden, i princip framför stationshuset. Framför stationshuset är heller ingen plats där tåg idag kan stanna eftersom där finns idag växlar. Stannar man där så löser inte tågvägen ut och man blockerar för andra tågvägar. Så idag är det nog avsevärt längre än 80 meter att gå.

Skånetrafikens stationskarta Teckomatorp
    GoogleMap-bild med gamla plattformen i Teckomatorp
    Citat Ursprungligen postat av Bengt Löfgren Visa inlägg
    Jag antar att du avser det spår med växlar som sneddar mellan spår 1 och 2 vid plattformsövergången. Fyller det spåret någon funktion som inte kunde uppfyllas med fyra växlar och spårkors i östra bangårdsänden i stället?

Det skulle säkert fungera det med, men det finns två problem.
    - De växelkomplex som ligger där finns ju redan och man vill inte bygga om detta då det man har fyller funktionen man behöver. Dessutom blir ju prislappen rätt stor minst sagt.
    - Spår 1 ligger väldigt nära stationsbyggnaden, den gamla plattform man ser på bilderna kan bara vara någon meter bred och så vill man inte ha det om man ska tillåta resande där (med dagens regler). Då återstår att flytta spåret för att bredda plattformen. Ska spåret flyttas måste växelkomplexen bytas, helt eller delvis, men det vill man ju antagligen inte.

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

[QUOTE=janc;196799]" Inom de närmaste åren planeras även för 30 min trafik med Öresundståg Helsingborg - Halmstad större delen av dagen liksom en hallandspendel mellan Göteborg och Varberg.. "

-----

Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    När det gäller Hallandspendeln syftade jag på den 30 min trafik hela dagen som planeras när Västlänken öppnar, det hade behövts fler stationer än Väröbacka för att "skata ner" Hallandspendeln till en hastighet som är bättre anpassad för godståg.

----

/Magnus

Hm, jag tolkar ovanstående som att Öresundstågen får 30 min trafik större delen av dagen hela sträckan Köpenhamn- Gbg, som länge har uttryckts av Hallandstrafiken. ( Idag går som känt insatståg Halmstad-Gbg.)
    Vad gäller 30 min trafik enl ovan för " Hallandspendeln," Gbg -Varberg, blir det alltså 15 min trafik för Varberg totalt viss tid.
    Ja, planen är att det ska bli 30 min trafik med Öresundståg hela dagen längs VKB när Ängelholm - Maria och Varbergstunneln är klar. Varberg får efter västlänkens öppnande 4 tåg per timme, "Hallandspendeln" ska ju som bekant göra fler uppehåll än Öresundstågen så helt symmetrisk 15 min trafik blir det inte. Sedan är det ju några år kvar så man vet ju inte vad som händer på vägen..

/Magnus

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

[QUOTE=Magnus Backman;196807]
    Citat Ursprungligen postat av janc Visa inlägg
    " Inom de närmaste åren planeras även för 30 min trafik med Öresundståg Helsingborg - Halmstad större delen av dagen liksom en hallandspendel mellan Göteborg och Varberg.. "

-----

Ja, planen är att det ska bli 30 min trafik med Öresundståg hela dagen längs VKB när Ängelholm - Maria och Varbergstunneln är klar. Varberg får efter västlänkens öppnande 4 tåg per timme, "Hallandspendeln" ska ju som bekant göra fler uppehåll än Öresundstågen så helt symmetrisk 15 min trafik blir det inte. Sedan är det ju några år kvar så man vet ju inte vad som händer på vägen..

/Magnus
    Då kommer det bli tufft för SJ att kunna köra snabbtåg då om hela VKB ska bombarderas av Öresundståg som stannar på betydligt fler ställen än SJ och som dessutom har lägre hastighet

SJK-medlem Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

[QUOTE=dh8b;196810]

Då kommer det bli tufft för SJ att kunna köra snabbtåg då om hela VKB ska bombarderas av Öresundståg som stannar på betydligt fler ställen än SJ och som dessutom har lägre hastighet
    Inte på långa vägar så svårt med en X55 som det är med ett godståg. Sen kanske de inte blir superbra, men kommer nog gå rätt bra.
    Sen får man väl se till att hållplatserna ligger på sidotågvägar så mycket som möjligt.

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av dh8b Visa inlägg
    Lika illa för godstågen, fast de vill köra långsammare än Öresundstågen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

[QUOTE=dh8b;196810]

Nja, värst blir det för godstågen eftersom VKB har så få förbigångsspår. Snabbtågen klara sig rätt bra ändå.

/Magnus

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

[QUOTE=Magnus Backman;196816]

Nja, värst blir det för godstågen eftersom VKB har så få förbigångsspår. Snabbtågen klara sig rätt bra ändå.

/Magnus
    Om vi generaliserar problematiken, är det inte detta som är den stora utmaningen i utvecklingen av det svenska järnvägssystemet, att på ett resurseffektivt sätt få de olika fordonstyperna att bästa sätt samsas om samma bana? Då gäller det att inte ha "skygglappar", utan att vara flexibel vad avser lösningar och acceptera sådana, man kanske inte tänkt eller tänkt sig, t ex två-,tre-, fyr-, fem-, sexspår, tvång på förbigångsspår vid stationer och hållplatser, nya bansträckningar, smartare trafikledning, förbättrat styrsystem (ERTMS), högre krav på fordon vad avser kvalitet, acceleration, retardation, dygnet runt utnyttjande av banan, ökad redundans, obligatoriska räddningsfordon, larmberedskap för incidenter vad avser banan, plikt för tågoperatörer att ta hand om passagerare egna och från andra operatörer vid incidenter, användning av kollonkörning i vissa lägen et c.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2019

Förslaget är förstås fantastiskt för kapaciteten men förödande för attraktiviteten i persontrafiken...

/Magnus
    Det beror främst på vilken del av persontrafiken som avses för att lokaltågssystem skulle beröras i betydligt mindre utsträckning av en sådan förändring i jämförelse med med de snabbare fjärrtågen. Däremot kommer allt att bottna i vilken trafik som kommer att prioriteras om det är omöjligt att tillgodose samtliga önskemål.

Hälsningar
    Axel L

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

[QUOTE=Leif D;196814]

Inte på långa vägar så svårt med en X55 som det är med ett godståg. Sen kanske de inte blir superbra, men kommer nog gå rätt bra.
    Sen får man väl se till att hållplatserna ligger på sidotågvägar så mycket som möjligt.
    Det är ju det som är det stora problemet, VKB har inte så värst många möjligheter till förbigång. I nuvarande tidtabell tror jag den är lagd att SJ får tuffa på bakom ett Öresundståg från Helsingborg och söderut ungefär. Det är dock någorlunda bättre åt andra hållet. Och nu vill man alltså låta insatstågen mellan Göteborg och Halmstad fortsätta hela vägen ner till Köpenhamn? Det tror jag inte blir bra. Jag tror tyvärr inte att SJ får någon större nytta av dubbelspår utan får ha samma långsamma tidtabell som de haft ett bra tag nu även om en del av denna tid är påslag för banarbete i Varberg och mellan Ängelholm och Helsingborg.

Jag hoppas att jag har fel om detta, men jag har mina misstankar

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    Det beror främst på vilken del av persontrafiken som avses för att lokaltågssystem skulle beröras i betydligt mindre utsträckning av en sådan förändring i jämförelse med med de snabbare fjärrtågen. Däremot kommer allt att bottna i vilken trafik som kommer att prioriteras om det är omöjligt att tillgodose samtliga önskemål.

Hälsningar
    Axel L
    Om godstågen ska hålla taktpinnen så får du prioritera ner även en hel del lokaltåg eftersom de inte kan tillåtas stanna så ofta som det gör idag. Körtidskillanden mot godset finns inte bara mellan godståg och snabbare persontåg. Regionaltågen skulle också drabbas av omfattande tidsförluster.
    I Sverige har vi beslutat att prioritera på samhällsekonomisk grund, därför är det främst tåg med få passagerare som subventioneras av regionerna som ligger sämst till.

/Magnus

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Om godstågen ska hålla taktpinnen så får du prioritera ner även en hel del lokaltåg eftersom de inte kan tillåtas stanna så ofta som det gör idag. Körtidskillanden mot godset finns inte bara mellan godståg och snabbare persontåg. Regionaltågen skulle också drabbas av omfattande tidsförluster.
    I Sverige har vi beslutat att prioritera på samhällsekonomisk grund, därför är det främst tåg med få passagerare som subventioneras av regionerna som ligger sämst till.

/Magnus
    Prioriteringen i verkligheten görs dock enligt Trafikverkets på egen hand ihopknåpade tolkning av regelverket. Vilken bl a rakt upp och ner missgynnar lokaltrafiken och mångas dagliga resor till/från arbete och skola.

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Prioriteringen i verkligheten görs dock enligt Trafikverkets på egen hand ihopknåpade tolkning av regelverket. Vilken bl a rakt upp och ner missgynnar lokaltrafiken och mångas dagliga resor till/från arbete och skola.
    Prioriteringen i verkligheten avgörs av respektive tidtabellskonstruktör utifrån ansökan och, vid tvist, av prioriteringskriterierna, som baseras på samhällsekonomiska värderingar.

De gånger som lokaltåg/regiontåg tvistat mot godståg är försvinnande få och när det väl hänt, så har man ofta lyckats hitta en lösning på problemet. Samma sak gäller vid tvister fjärrtåg och lokltåg, alternativt att utfallet av tvisten endast missgynnat något enstaka tåg, ofta inte ens i högtrafik.

Var någonstans menar du att Trafikverkets tolkning av regelverket för tilldelning av kapacitet skulle ha missgynnat lokaltrafiken? Jag hittar själv inga konkreta exempel på systemnivån.

Mvh

//Fredrik

Senast redigerat av Fredrik Lundström den 2022-01-04 klockan 07:53:46.

Passagerare
    Medlem
    jan 2020

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Kommunen ville inte betala de 90 miljoner(fritt från minnet, tror det beslutades 2016) en ombyggnad av Teckomatorp skulle kosta.
    Om jag minns rätt, fanns det för några år sedan två mellanplattformar i Teckomatorp.
    Om trafikverket inte tagit bort den ena, hade problemet varit löst eller....

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av körsbär Visa inlägg
    Om jag minns rätt, fanns det för några år sedan två mellanplattformar i Teckomatorp.
    Ja, om någon bygger en tidsmaskin.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av körsbär Visa inlägg
    Hur mycket är "för några år sedan" för dig?
    För mig är det mer än ett par och mindre än "ett tiotal", så runt 5-6 år sedan, omkring år 2016.
    Varför skulle man i så fall samma år tackat nej till att bygga något?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •