Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen
Det är alltid lite svårt med kontrafaktiska studier, men om vi ser till historiken för det projekt som drivit utbyggnaden av Söderåsbanan så var det mötesspår (för godstågen) som var det första behovet.
Annars har du rätt, i många andra projekt får godstågen nytta av projekt som primärt genomförs med tanke på persontågen.
Senast redigerat av Göran Kannerby den 2022-01-02 klockan 20:25:37.
Ett annat betydligt enklare sätt att ge godstågen mer plats längs våra dubbelspår att ge dem taktpinnen och prioritera ner alla snabba persontåg till förmån för godstågen. Låt SJs Snabbtåg, Öresundstågen osv hålla en hastighet på max 100-140 km/h så att de slipper köra ikapp godstågen.
Hälsningar
Axel L
" Inom de närmaste åren planeras även för 30 min trafik med Öresundståg Helsingborg - Halmstad större delen av dagen liksom en hallandspendel mellan Göteborg och Varberg.. "
-----
[QUOTE=Magnus Backman;196602]När det gäller Hallandspendeln syftade jag på den 30 min trafik hela dagen som planeras när Västlänken öppnar, det hade behövts fler stationer än Väröbacka för att "skata ner" Hallandspendeln till en hastighet som är bättre anpassad för godståg.
----
/Magnus
Hm, jag tolkar ovanstående som att Öresundstågen får 30 min trafik större delen av dagen hela sträckan Köpenhamn- Gbg, som länge har uttryckts av Hallandstrafiken. ( Idag går som känt insatståg Halmstad-Gbg.)
Vad gäller 30 min trafik enl ovan för " Hallandspendeln," Gbg -Varberg, blir det alltså 15 min trafik för Varberg totalt viss tid.
Det skulle säkert fungera det med, men det finns två problem.
- De växelkomplex som ligger där finns ju redan och man vill inte bygga om detta då det man har fyller funktionen man behöver. Dessutom blir ju prislappen rätt stor minst sagt.
- Spår 1 ligger väldigt nära stationsbyggnaden, den gamla plattform man ser på bilderna kan bara vara någon meter bred och så vill man inte ha det om man ska tillåta resande där (med dagens regler). Då återstår att flytta spåret för att bredda plattformen. Ska spåret flyttas måste växelkomplexen bytas, helt eller delvis, men det vill man ju antagligen inte.
Tramtrain - Bildgalleri
En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...
[QUOTE=janc;196799]" Inom de närmaste åren planeras även för 30 min trafik med Öresundståg Helsingborg - Halmstad större delen av dagen liksom en hallandspendel mellan Göteborg och Varberg.. "
-----
Ja, planen är att det ska bli 30 min trafik med Öresundståg hela dagen längs VKB när Ängelholm - Maria och Varbergstunneln är klar. Varberg får efter västlänkens öppnande 4 tåg per timme, "Hallandspendeln" ska ju som bekant göra fler uppehåll än Öresundstågen så helt symmetrisk 15 min trafik blir det inte. Sedan är det ju några år kvar så man vet ju inte vad som händer på vägen..
/Magnus
Tramtrain - Bildgalleri
En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...
[QUOTE=Magnus Backman;196816]Om vi generaliserar problematiken, är det inte detta som är den stora utmaningen i utvecklingen av det svenska järnvägssystemet, att på ett resurseffektivt sätt få de olika fordonstyperna att bästa sätt samsas om samma bana? Då gäller det att inte ha "skygglappar", utan att vara flexibel vad avser lösningar och acceptera sådana, man kanske inte tänkt eller tänkt sig, t ex två-,tre-, fyr-, fem-, sexspår, tvång på förbigångsspår vid stationer och hållplatser, nya bansträckningar, smartare trafikledning, förbättrat styrsystem (ERTMS), högre krav på fordon vad avser kvalitet, acceleration, retardation, dygnet runt utnyttjande av banan, ökad redundans, obligatoriska räddningsfordon, larmberedskap för incidenter vad avser banan, plikt för tågoperatörer att ta hand om passagerare egna och från andra operatörer vid incidenter, användning av kollonkörning i vissa lägen et c.
Det beror främst på vilken del av persontrafiken som avses för att lokaltågssystem skulle beröras i betydligt mindre utsträckning av en sådan förändring i jämförelse med med de snabbare fjärrtågen. Däremot kommer allt att bottna i vilken trafik som kommer att prioriteras om det är omöjligt att tillgodose samtliga önskemål.
Hälsningar
Axel L
[QUOTE=Leif D;196814]Det är ju det som är det stora problemet, VKB har inte så värst många möjligheter till förbigång. I nuvarande tidtabell tror jag den är lagd att SJ får tuffa på bakom ett Öresundståg från Helsingborg och söderut ungefär. Det är dock någorlunda bättre åt andra hållet. Och nu vill man alltså låta insatstågen mellan Göteborg och Halmstad fortsätta hela vägen ner till Köpenhamn? Det tror jag inte blir bra. Jag tror tyvärr inte att SJ får någon större nytta av dubbelspår utan får ha samma långsamma tidtabell som de haft ett bra tag nu även om en del av denna tid är påslag för banarbete i Varberg och mellan Ängelholm och Helsingborg.
Jag hoppas att jag har fel om detta, men jag har mina misstankar
Om godstågen ska hålla taktpinnen så får du prioritera ner även en hel del lokaltåg eftersom de inte kan tillåtas stanna så ofta som det gör idag. Körtidskillanden mot godset finns inte bara mellan godståg och snabbare persontåg. Regionaltågen skulle också drabbas av omfattande tidsförluster.
I Sverige har vi beslutat att prioritera på samhällsekonomisk grund, därför är det främst tåg med få passagerare som subventioneras av regionerna som ligger sämst till.
/Magnus
Prioriteringen i verkligheten avgörs av respektive tidtabellskonstruktör utifrån ansökan och, vid tvist, av prioriteringskriterierna, som baseras på samhällsekonomiska värderingar.
De gånger som lokaltåg/regiontåg tvistat mot godståg är försvinnande få och när det väl hänt, så har man ofta lyckats hitta en lösning på problemet. Samma sak gäller vid tvister fjärrtåg och lokltåg, alternativt att utfallet av tvisten endast missgynnat något enstaka tåg, ofta inte ens i högtrafik.
Var någonstans menar du att Trafikverkets tolkning av regelverket för tilldelning av kapacitet skulle ha missgynnat lokaltrafiken? Jag hittar själv inga konkreta exempel på systemnivån.
Mvh
//Fredrik
Senast redigerat av Fredrik Lundström den 2022-01-04 klockan 07:53:46.