Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Kylvagnar Icps: när, var, och hur?

Passagerare Oskar OHs avatar
    Medlem
    mar 2018

Kylvagnar Icps: när, var, och hur?

För några år sedan släppte den danska tillverkaren HobbyTrade en serie modeller föreställande SJ's kylvagnar littera He, senare omlittererade till Icps. Igår fick jag en sådan, märkt just Icps, i försenad födelsedagspresent, och det fick mig att fundera på lite saker.

1. Hur länge var dessa vagnar i trafik?

2. Gick de på några specifika sträckor, eller kunde man se dem över hela landet?

3. Gick de i rena kylvagnståg, eller blandades de med andra godsvagnar?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Kylvagnar Icps: när, var, och hur?

1. Vet inte så noga, men dom blev inte så långvariga, efter omlittreringen var nog bara en mindre del kvar i regelbunden trafik.

2/3. Gick i vanliga vagnslasttåg och kunde nog ses i stora delar av landet, men användes mest av ett fåtal kunder i särskilda transportrelationer.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Cirka 1970 åkte jag sightseeing med buss i Kiruna. Därvid passerades "Skrot-Johans" område och där fanns det rätt många "He" !
    Berra

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Tänker ni på den generation kylvagnar som såg ut så här? Se länk:

http://i523.photobucket.com/albums/w...psmouvx6mb.jpg

Den version alltså med helkorrugerade plåtar? Jag har alltid tyckt att dess utseende leder tankarna till 1960-talets personvagnar, fast som en version av dessa med bara två axlar, utan genomgång och utan fönster

Dessa blev väl dessvärre inte så långlivade? Finns någon kvar alls idag?

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Tänker ni på den generation kylvagnar som såg ut så här? Se länk:

http://i523.photobucket.com/albums/w...psmouvx6mb.jpg

Den version alltså med helkorrugerade plåtar?
    Fanns med både tät och gles korrugering, men, ja, det är de vagnarna det handlar om.

Efter att ha startat tråden har jag dock snubblat över en bild som påstås vara tagen någon gång mellan 1975 och 1985:
    https://digitaltmuseum.se/0210181879...-74-807-0019-6

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Oskar OH Visa inlägg
    Fanns med både tät och gles korrugering, men, ja, det är de vagnarna det handlar om.

Efter att ha startat tråden har jag dock snubblat över en bild som påstås vara tagen någon gång mellan 1975 och 1985:
    https://digitaltmuseum.se/0210181879...-74-807-0019-6
    Ja, dom först levererade He-vagnarna hade gles korrugering innan man övergick till tät korrugering, vet inte hur många det blev av varje variant. Din modell skulle passa fint i ett blandat godståg med 60/70-talsstuk.

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av BL Visa inlägg
    Ja, dom först levererade He-vagnarna hade gles korrugering innan man övergick till tät korrugering, vet inte hur många det blev av varje variant. Din modell skulle passa fint i ett blandat godståg med 60/70-talsstuk.

När gick de över till tät korrugering? Det känns ju inspirerat från personvagnar. De med gles korrugering alltså skulle kunna vara levererade ca 1958-1959 då SJ:s personvagnar samtidigt också hade gles korrugering medan de med tät korrugering skulle ha kommit ca 1960-1962 eller så samtidigt som personvagnar också fick tät korrugering.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

När gick de över till tät korrugering? Det känns ju inspirerat från personvagnar. De med gles korrugering alltså skulle kunna vara levererade ca 1958-1959 då SJ:s personvagnar samtidigt också hade gles korrugering medan de med tät korrugering skulle ha kommit ca 1960-1962 eller så samtidigt som personvagnar också fick tät korrugering.
    He-vagnarna började levereras 1957 men redan någon gång under 1958 övergick man till nya utförandet, detta enligt Malte Ljunggrens bok om Kalmar Verkstad, som var tillverkare för alla He.

Medlem
    sep 2017

He-vagnarna började levereras 1957 men redan någon gång under 1958 övergick man till nya utförandet, detta enligt Malte Ljunggrens bok om Kalmar Verkstad, som var tillverkare för alla He.

Det var intressant! Då innebär det att dessa vagnarna var FÖRE SJ:s personvagnar med att ha tät korrugering. Och en annan intressant sak är ju att det var Kalmar Verkstad som byggde dessa kylvagnar. Det var Kalmar Verkstad som var den största leverantören av SJ:s 60-talsvagnar. Och de allra första 60-talsvagnarna levereras också av Kalmar Verkstad. Så frågan om om dessa kylvagnar påverkade personvagnutvecklingen då dessa fick denna tära korrugering före personvagnarna? Att Kalmar Verkstad kanske rekommenderade SJ att leverera vagnar med tät korrugering?

Никлас Быгдестам

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det var intressant! Då innebär det att dessa vagnarna var FÖRE SJ:s personvagnar med att ha tät korrugering. Och en annan intressant sak är ju att det var Kalmar Verkstad som byggde dessa kylvagnar. Det var Kalmar Verkstad som var den största leverantören av SJ:s 60-talsvagnar. Och de allra första 60-talsvagnarna levereras också av Kalmar Verkstad. Så frågan om om dessa kylvagnar påverkade personvagnutvecklingen då dessa fick denna tära korrugering före personvagnarna? Att Kalmar Verkstad kanske rekommenderade SJ att leverera vagnar med tät korrugering?
    Enligt Ljunggrens bok så var He-leveranserna så här:
    1957 nr 64175-64198
    1958 nr 64199-64360, 64369-64371
    1959 nr 64361-64368, 64372-64374
    I boken finns en leveransbild av 64240 som är i det nya utförandet, kanske den första eftersom den blev avbildad.

Medlem
    mar 2018

1958 nr 64199-64360, 64369-64371
    1959 nr 64361-64368, 64372-64374
    Finns det någon förklaring till varför man hoppade fram och tillbaka med numren?

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Icps 807 0000-0198 byggda av KVAB 1957-1958 fd He 64174-64374. Nästan alla skrotades 1984-1990, men alla var planerade till att omnumreras till 840 5000-5175 vilket dock endast synes ha genomförts för 9 vagnar. Jag såg 840 5138/5157 i Luleå 1995 och tror att det var sista tjänstgöringen. He/Icps användes över hela landet och gick i alla vanliga godståg.
    Ulf Diehl

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Varför försvann dessa vagnar, och vad ersattes de med?

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Saknades väl behov av kyltransporter i vanliga godsvagnar. I viss mån ersattes de väl av kylcontainers och kyllastbilar
    Ulf Diehl

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Diehl Visa inlägg
    Saknades väl behov av kyltransporter i vanliga godsvagnar. I viss mån ersattes de väl av kylcontainers och kyllastbilar
    Ulf Diehl
    Hur kyldes de? Om det var med is i luckan på kortsidan är det inte konstigt om de försvann.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Hur kyldes de? Om det var med is i luckan på kortsidan är det inte konstigt om de försvann.
    På bilderna länkade i tidigare inlägg syns en tågvärmekabel. Inte för att jag vet, men det kan ju ha med saken att göra.

Edit: tråd i järnvägshistoriskt forum

Senast redigerat av Jan Kardell den 2022-01-09 klockan 12:51:18.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Kardell Visa inlägg
    På bilderna länkade i tidigare inlägg syns en tågvärmekabel. Inte för att jag vet, men det kan ju ha med saken att göra.

Edit: tråd i järnvägshistoriskt forum
    Tack för tråden. HP fick inget svar där. Gåtan kvarstår.
    Det verkar ha varit is. Plus isoleringen och de redan nedkylda varorna som stod för att hålla kylan.

Den termostatstyrda elvärmen användes kanske när något livsmedel skulle fraktas säkert frostfritt?
    Antar att vagnarna inte alltid kunde ha tillgång till is.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Varför försvann dessa vagnar, och vad ersattes de med?
    Matvaror är färskvaror, och de måste med nödvändighet lastas om till lastbil för att nå butikerna. Det är ju "bråttom" med kyl- och frysvaror, det blev med bättre bilar och containrar helt enkelt "gammalmodigt" med järnvägstransport i kylvagnar. Kylvagnar försvann samtidigt i större delen av Västeuropa. I Östeuropa fanns de kvar länge.
    Berra

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Bertil Bengtsson Visa inlägg
    Matvaror är färskvaror, och de måste med nödvändighet lastas om till lastbil för att nå butikerna. Det är ju "bråttom" med kyl- och frysvaror, det blev med bättre bilar och containrar helt enkelt "gammalmodigt" med järnvägstransport i kylvagnar. Kylvagnar försvann samtidigt i större delen av Västeuropa. I Östeuropa fanns de kvar länge.
    Berra

Ja, transporterna ersattes ofta inte med landsväg. De kvarstod på järnvägen. Men förr lastades de om mellan lastbil och tåg. Numera är det kylcontainrar som flyttas mellan lastbil och tåget. På detta sätt kan varorna förvaras ostört, trots skiften mellan landsväg och järnväg.

Förr kunde faktiskt varorna lastas om två gånger. Först till lastbil från fabriken eller annat ställe till järnvägen. Sedan från lastbil till tåg på stationen. Därefter gick transporten till den ort det skulle till. Då fick det en gång till lastas om från tåg till lastbil den här gången.

Numera kan det lastas i en enda behållare. Det är sedan behållaren som går först med lastbil, sedan med tåg och så med lastbil igen. Men lasten ligger orörd i behållaren hela tiden.

På detta sätt kan varorna hålla längre, då de aldrig utsätts för värme då man aldrig behöver öppna någon behållare.

Никлас Быгдестам

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Ja, transporterna ersattes ofta inte med landsväg. De kvarstod på järnvägen. Men förr lastades de om mellan lastbil och tåg. Numera är det kylcontainrar som flyttas mellan lastbil och tåget. På detta sätt kan varorna förvaras ostört, trots skiften mellan landsväg och järnväg.

Förr kunde faktiskt varorna lastas om två gånger. Först till lastbil från fabriken eller annat ställe till järnvägen. Sedan från lastbil till tåg på stationen. Därefter gick transporten till den ort det skulle till. Då fick det en gång till lastas om från tåg till lastbil den här gången.

Numera kan det lastas i en enda behållare. Det är sedan behållaren som går först med lastbil, sedan med tåg och så med lastbil igen. Men lasten ligger orörd i behållaren hela tiden.

På detta sätt kan varorna hålla längre, då de aldrig utsätts för värme då man aldrig behöver öppna någon behållare.
    Sistnämnda brukar anges som att kyl-/fryskedjan inte bryts. Något som brukar vara ett krav från både avsändare och mottagare.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •