Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Plandampf i Oberlausitz valborgshelgen 1994 dag 4, del 1

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Plandampf i Oberlausitz valborgshelgen 1994 dag 4, del 1

Föregående avsnitt finns här:
    Dag 1, del 1
    Dag 1, del 2
    Dag 2, del 1
    Dag 2, del 2
    Dag 3, del 1
    Dag 3, del 2

Och här är en länk till en karta över området

Det är måndagen 2 maj, och sista Plandampf-dagen.
    På morgonen tog vi S-Bahn till Bad Schandau, som var tyska gränsstationen mot Tjeckien, även om S-Bahn fortsatte till en liten station/hållplats som heter Schöna. (Ulf)

Tidigare hade man kört med diesellok mellan tjeckiska Děčín och tyska Bad Schandau, eftersom man hade (och har) olika strömsystem. Men 1991 hade man skaffat denna typ av 2-systemslok byggda av Skoda (även om det är två typer, till vänster en tysk DB 180 (levererad som DR 230), och till höger en tjeckisk CD 372), så man behövde inte byta lok precis här.
    Det vänstra tåget är nog ett EC-tåg från Berlin till Prag. (Ulf)

Här är en detalj på godståget och det tjeckiska loket. Såna här godståg ser man nog inte längre där. (Hans)

Målet var att få åka ångtåg på Elbe-sträckan. Loket gick i ett senare tåg än planerat, så vi väntade länge, men fick åka efter ånglok 03 2001 i D 302 Neptun (Prag – Köpenhamn), så plötsligt satt vi i en DSB-vagn. (Ulf)

Sträckan utmed floden Elbe från Bad Schandau och in till Dresden är väldigt vacker. (Hans)

På Dresden Hbf klev vi av och begav vi oss till nordvästra säcken, och såg hur 62-loket växlade in, och om man tittar noga ser man att de flesta fotograferna tittar på ankommande tåg med ånglok. (Hans)

Här ser vi det tåget på närmare håll, och det dras av 01 2137. (Ulf)

Detalj på 62-an när det skall koppla till. (Ulf)

62-an har ni kopplat till vagnarna och skall avgå 10.50 mot Arnsdorf. (Hans)

Vi passerar nu floden Elbe på Marienbrücke. (Ulf)

Och närmar oss Dresden-Neustadt, Jag tycker att man kan se tre av de ställverksbyggnader som skall ha funnits på stationen vid den tiden. (Hans)

Idag åkte vi med detta tåg bara till Dresden-Klotzsche, men vi hann springa fram och fotografera avgången. (Ulf)

Sen tog vi oss (troligen med spårvagn) tillbaka in mot stan för att fotografera ett par tåg i den tunga stigningen. Här står vi på Fabricestrasses viadukt över järnvägen och ser 03 2001 med snälltåget D 1853 (som vi åkte med på lördagen) arbeta sig upp. (Ulf)

Sen gick vi raskt till gångbron vid hållplatsen Industriegelände för att fotografera det lokala tåg till Görlitz som vi skulle fortsätta vår resa med, draget av 03 2204.
    Men det berättar vi om i nästa avsnitt. (Ulf)

Sv: Plandampf i Oberlausitz valborgshelgen 1994 dag 4, del 1

Riktigt intressant som alltid! Hur är det idag, förekommer dessa evenemang fortfarande? Och hur hittar man de isf?

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Riktigt intressant som alltid! Hur är det idag, förekommer dessa evenemang fortfarande? Och hur hittar man de isf?
    Jag tror inte att det förekommer att det körs Plandampf i helt ordinarie tåg. Redan några år senare så var vi på något liknande där "länsbolaget" ville fira något och därför satte in extra tåg som gick i ordinarie trafik med andra lok och andra (äldre) vagnar, som kompletterade befintlig trafik. Ungefär vad som händer på Saltsjöbanan och Roslagsbanan ibland.
    Jag har googlat lite grann och hittade inte mycket, och ett bokmärke jag hade verkar inte fungera längre
    Sen kan ju Coronan ha gjort det ännu svårare att skapa evenemang.

Men, vet någon annan något, så berätta gärna!

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag tror inte att det förekommer att det körs Plandampf i helt ordinarie tåg. Redan några år senare så var vi på något liknande där "länsbolaget" ville fira något och därför satte in extra tåg som gick i ordinarie trafik med andra lok och andra (äldre) vagnar, som kompletterade befintlig trafik. Ungefär vad som händer på Saltsjöbanan och Roslagsbanan ibland.
    Jag har googlat lite grann och hittade inte mycket, och ett bokmärke jag hade verkar inte fungera längre
    Sen kan ju Coronan ha gjort det ännu svårare att skapa evenemang.

Men, vet någon annan något, så berätta gärna!
    Jag hittade lite till angående en närliggande aktivietet, nämligen att det kommer hållas en 14. Dresdner Dampfloktreffen 23.-25.09.2022 (länk).
    Jag antar de kommer köra utfärder med ånglok och inte bara lok under ånga vid lokstationen Dresden-Alstadt. Men intressant kan det säkert vara, och det finns ju som nämnts flera tycken smalspårsbanor med ånglokstrafik i trakten, väl värda att besöka.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •