Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Plattformslängd i Katrineholm?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Plattformslängd i Katrineholm?

Jag kom nyss på mig med att sitta och titta på sateflygbilder över Kattnehôlm i ett visst syfte, men man ser ju mycket annat också. Bland annat formulerade hjärnan en fråga om dagens plattformslängder i K-holm. Får ett tvåpack X2 plats vid alla dagens plattformar i orten ifråga?

Den som vill, eller rent av behöver, kan ju inleda med en betraktelse av bilden på följande länk:

https://kartbild.com/#17/58.99616/16.20638

Och, für übrigens, den som följer tågbanerälsarna mot, men inte till, Peking kommer (i vart fall i just dagens bilderbjudande) att se ett tåg på norrspåret under en vägbro ca 0,1 mil från ovan omförmälda plattformar. Vad är det för sorts slags tågbanetåg? Kan nån se numret?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Plattformslängd i Katrineholm?

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Jag kom nyss på mig med att sitta och titta på sateflygbilder över Kattnehôlm i ett visst syfte, men man ser ju mycket annat också. Bland annat formulerade hjärnan en fråga om dagens plattformslängder i K-holm. Får ett tvåpack X2 plats vid alla dagens plattformar i orten ifråga?
    Plattformslängder i Katrineholm: 364, 365 och 367 meter.

Ett stycke X2-sätt: 164,7 meter.

Matematik och slutsatser lämnar jag till dig.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Löfgren Visa inlägg

Åhå, tack!

Med de måtten blir det knappt...

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Den som vill, eller rent av behöver, kan ju inleda med en betraktelse av bilden på följande länk:

https://kartbild.com/#17/58.99616/16.20638

Och, für übrigens, den som följer tågbanerälsarna mot, men inte till, Peking kommer (i vart fall i just dagens bilderbjudande) att se ett tåg på norrspåret under en vägbro ca 0,1 mil från ovan omförmälda plattformar. Vad är det för sorts slags tågbanetåg? Kan nån se numret?
    Att döma av tågtaket är det en Y31. Således förmodligen en transport till Västerås, ska vi gissa att föraren heter Lindman (och koppen är med!)?

Att döma av skuggorna är klockan cirka 11 på förmiddagen. Växtligheten antyder försommar.

Och ja, 2 X2 ryms, multade och med 6 vagnar vardera. Förr ansågs det att föraren behöver 25 m marginal, men det tror jag prutas på numera.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Åhå, tack!

Med de måtten blir det knappt...
    Knappt? 35 meter längre plattform än tåg, som dessutom inte har dörr på sista 15 metrarna. Har X2 så usel bromsprecision?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per Sillén Visa inlägg
    Knappt? 35 meter längre plattform än tåg, som dessutom inte har dörr på sista 15 metrarna. Har X2 så usel bromsprecision?
    Nej, det är nog bara Bobo som har druckit för lite kaffe innan han försökte räkna.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Nej, det är nog bara Bobo som har druckit för lite kaffe innan han försökte räkna.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bengt Löfgren Visa inlägg

Hur är regelverket?
    Måste hela tåget plus en viss marginal rymmas inom plattform,
    eller räcker det att alla dörrar ryms inom plattform med viss marginal,
    eller att förarplats plus alla dörrar ryms?
    Det borde räcka att alla passagerardörrar ryms plus att förarplatsen måste vara innan eventuell signal som reglerar utfart?

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Hur är regelverket?
    Det borde räcka att alla passagerardörrar ryms plus att förarplatsen måste vara innan eventuell signal som reglerar utfart?
    Åtminstone förr var regelverket att plattformen skulle vara tåglängden plus 25 m.

Om man nu tänker sig att tåget kan vara delvis utanför plattformen måste man beakta att det likväl måste rymmas inom spårets hinderfria längd, alltså mellan omgivande signaler. Står dessa vid resp plattformsände blir de begränsande.

SJK-medlem Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Hur är regelverket?
    Titta hur det ser ut i Mollaryd och Torpåkra... De enda fordon som får in alla passagerardörrar där är X12. Har man X11 eller X14 hamnar första eller sista dörren utanför. Dock är det hållplatser så det finns inga signaler alldeles intill.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Åtminstone förr var regelverket att plattformen skulle vara tåglängden plus 25 m.

Om man nu tänker sig att tåget kan vara delvis utanför plattformen måste man beakta att det likväl måste rymmas inom spårets hinderfria längd, alltså mellan omgivande signaler. Står dessa vid resp plattformsände blir de begränsande.
    25 meter är ett hiskeligt slöseri. När jag varmed i en UIC-arbetsgrupp som diskuterade tåg- kontra plattformslängder, uppgav de övriga 5 till 0 meter.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Per Sillén Visa inlägg
    25 meter är ett hiskeligt slöseri. När jag varmed i en UIC-arbetsgrupp som diskuterade tåg- kontra plattformslängder, uppgav de övriga 5 till 0 meter.
    Kanske därför kravet slopats.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

När dubbelt Öresundståg stannar på spår 1b i Hässleholm finns det inte mycket marginal, i alla fall inte på östra sidan.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bernt Talbrant Visa inlägg
    Titta hur det ser ut i Mollaryd och Torpåkra... De enda fordon som får in alla passagerardörrar där är X12. Har man X11 eller X14 hamnar första eller sista dörren utanför. Dock är det hållplatser så det finns inga signaler alldeles intill.
    I Kvicksund, innan man byggde den nya ER1-anpassade plattformen, var plattformen för kort vid de tillfällen man körde med multade Regina (eller X12). Då stannades tåget så att mitten av tåget var vid plattformen; bakre vagnen i första enheten och främre vagnen i den andra och passagerare som skulle kliva av uppmanades gå bakåt resp framåt i tåget. Men där finns inga signaler vid själva plattformen.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Dan Ingvar Visa inlägg
    När dubbelt Öresundståg stannar på spår 1b i Hässleholm finns det inte mycket marginal, i alla fall inte på östra sidan.
    Dubbelt Öresundståg på spår 1a vid Kalmar C innebär närmast negativ marginal. Tåget måste köras ända fram till stoppbocken, då klarar sig isolerskarven i bakänden med mindre än en meters marginal. När tåget sedan ska återgå kan föraren inte se huvuddvärgsignalen från förarplatsen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är ju en lycklig tillfällighet att det råkar få plats; dessa fordon fanns väl inte när stationen ursprungligen byggdes.

De där 25 m som du nämner ovan är väl en rätt bra princip när man bygger något nytt, dock undrar jag om det inte ingick en loklängd i det? Bl a pendeltågsstationerna i Stockholm lär ha byggts överlånga för att få plats med dubbla lok, vilket sedermera kommit till nytta då 100-metersenheterna numera är 107 meter långa.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Men det regelverket kan väl inte vara absolut utan undantag.
    I Märsta brukar man ju köra tåg där någon vagn hamnar utanför plattform.
    Och på malmbanan finns ju små hållplatser där knappast mer än en enstaka vagn ryms vid plattform.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Och på malmbanan finns ju små hållplatser där knappast mer än en enstaka vagn ryms vid plattform.
    Det är ett regelverk för hur plattformar ska byggas som vi talar om, trafikeringen är en annan historia!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det var väl 7(av 11)vagnar i SJs Uppsalapendel som fick plats på"Märstaplattformen"norrut?/Ulf

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Dubbelt Öresundståg på spår 1a vid Kalmar C innebär närmast negativ marginal. Tåget måste köras ända fram till stoppbocken, då klarar sig isolerskarven i bakänden med mindre än en meters marginal. När tåget sedan ska återgå kan föraren inte se huvuddvärgsignalen från förarplatsen.
    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Det är ju en lycklig tillfällighet att det råkar få plats; dessa fordon fanns väl inte när stationen ursprungligen byggdes.

De där 25 m som du nämner ovan är väl en rätt bra princip när man bygger något nytt, dock undrar jag om det inte ingick en loklängd i det? Bl a pendeltågsstationerna i Stockholm lär ha byggts överlånga för att få plats med dubbla lok, vilket sedermera kommit till nytta då 100-metersenheterna numera är 107 meter långa.
    Jo, så är det.

Min minnesbild är att kravet är inklusive lok+25 m, men jag kan kolla när jag är på kontoret igen, den gamla SJF:n har jag enbart i pappersform.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •