Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Idag för 16 år sedan – En morsa på hemväg

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Idag för 16 år sedan – En morsa på hemväg

På kvällen den 5 april 2002 stod "Kisa-Mor" på spår 11 på Stockholm C redo att avgå mot om inte Kisa så i alla fall Linköping.

Senast redigerat av Jan L den 2018-04-05 klockan 06:25:30.
    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Idag för 16 år sedan – En morsa på hemväg

Fin bild! Gillar den färgsättningen. Påminner lite om gamla T43 och Z65. Och kanske även Amtrak.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    På kvällen den 5 april 2002 stod "Kisa-Mor" på spår 11 på Stockholm C redo att avgå mot om inte Kisa så i alla fall Linköping.
    Vad kom det sig att man körde Y2 mellan Stockholm och Linköping? Jag har hört talas om att de gick mellan Stockholm och en eller annan ort söder om Linköping (Västervik? Kalmar?) och då blir det ju nödvändigt att ha dieseldrivet tåg, men till Linköping?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Fomalhaut Visa inlägg
    Vad kom det sig att man körde Y2 mellan Stockholm och Linköping? Jag har hört talas om att de gick mellan Stockholm och en eller annan ort söder om Linköping (Västervik? Kalmar?) och då blir det ju nödvändigt att ha dieseldrivet tåg, men till Linköping?
    För att komma hem igen?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Denna Kustpil gick från Uppsala 21.52, avgick Stockholm C 22.40 via Nyköping och ankom Linköping C 0.49.
    Den hade lämnat Kalmar 14.25 och ankommit Stockholm C 20.10 och Uppsala 20.54.

Dels ville SJ väl få fordonet till normal plats för underhåll (dvs Linköping) och dels var det väl en lagom storlek (dvs ganska litet) för att passa vid den tiden på dygnet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Y2 gick ju vid den tiden i trafik mellan Blekinge och Malmö, delvis på elektrifierad bana. Samma koncept norrut bara.
    Det blev ju ett väldigt uppsving i trafiken när Y2 kom till Karlskrona. Kanske inte lika fullt från Kalmar.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Kustpilen

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jo jag minns när vi åkte med Kustpilen till Bo 93 i Karlskrona - det var nästan som X2000!
    Det serverades mat vid sittplatsen - åtminstone i 1 kl - och man påpekade att den kom från SAS Catering. (Det skulle tydligen vara en kvalitetssignal)

Sedan gick Kustpilen även till Köpenhamn via HH-färjan. Mitt minne av denna förbindelse är dock att tåget från Stockholm oftast var så försenat att anslutningen i Hässleholm bröts, istället fick vi åka vidare till Malmö. Där blev det kort taxiresa till Flygbåten, och sedan taxi till Hovedbanegården där nattåget till Acahen/Oostende/Paris väntade.

/TKO

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Det blev ju ett väldigt uppsving i trafiken när Y2 kom till Karlskrona. Kanske inte lika fullt från Kalmar.
    Vad jag kan minnas var det ändå ett skapligt uppsving för Stångådal när det gick bytesfri förbindelse mot Stockholm. Sedan kom BK som inte fick köra Linköping-Stockholm och så föll det ner i träsket.. och under tiden gjorde SJ ett upplägg Linköping-Gävle så att det inte blev marknad för mera regionaltåg på stambanan.
    Jag tror att tåg Kalmar-Stockholm via Stångådal är vad som behövs för att få fart på den banan. Linköping som ändpunkt räcker inte, och många drar sig för en resa med byten.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •