På kvällen den 5 april 2002 stod "Kisa-Mor" på spår 11 på Stockholm C redo att avgå mot om inte Kisa så i alla fall Linköping.
![]()
På kvällen den 5 april 2002 stod "Kisa-Mor" på spår 11 på Stockholm C redo att avgå mot om inte Kisa så i alla fall Linköping.
![]()
Senast redigerat av Jan L den 2018-04-05 klockan 06:25:30.
Det är resan som är målet. Hemstation Sst.
Fin bild! Gillar den färgsättningen. Påminner lite om gamla T43 och Z65. Och kanske även Amtrak.
Denna Kustpil gick från Uppsala 21.52, avgick Stockholm C 22.40 via Nyköping och ankom Linköping C 0.49.
Den hade lämnat Kalmar 14.25 och ankommit Stockholm C 20.10 och Uppsala 20.54.
Dels ville SJ väl få fordonet till normal plats för underhåll (dvs Linköping) och dels var det väl en lagom storlek (dvs ganska litet) för att passa vid den tiden på dygnet.
Y2 gick ju vid den tiden i trafik mellan Blekinge och Malmö, delvis på elektrifierad bana. Samma koncept norrut bara.![]()
Det blev ju ett väldigt uppsving i trafiken när Y2 kom till Karlskrona. Kanske inte lika fullt från Kalmar.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kustpilen
Jo jag minns när vi åkte med Kustpilen till Bo 93 i Karlskrona - det var nästan som X2000!
Det serverades mat vid sittplatsen - åtminstone i 1 kl - och man påpekade att den kom från SAS Catering. (Det skulle tydligen vara en kvalitetssignal)
Sedan gick Kustpilen även till Köpenhamn via HH-färjan. Mitt minne av denna förbindelse är dock att tåget från Stockholm oftast var så försenat att anslutningen i Hässleholm bröts, istället fick vi åka vidare till Malmö. Där blev det kort taxiresa till Flygbåten, och sedan taxi till Hovedbanegården där nattåget till Acahen/Oostende/Paris väntade.
/TKO
Vad jag kan minnas var det ändå ett skapligt uppsving för Stångådal när det gick bytesfri förbindelse mot Stockholm. Sedan kom BK som inte fick köra Linköping-Stockholm och så föll det ner i träsket.. och under tiden gjorde SJ ett upplägg Linköping-Gävle så att det inte blev marknad för mera regionaltåg på stambanan.
Jag tror att tåg Kalmar-Stockholm via Stångådal är vad som behövs för att få fart på den banan. Linköping som ändpunkt räcker inte, och många drar sig för en resa med byten.