Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: [?] A7 och B7: Färgningsvarianter

Passagerare
    Medlem
    dec 2021

[?] A7 och B7: Färgningsvarianter

Hej

Jag har några frågor om de olika färgsättningarna på SJ:s passagerarvagnar.
    Jag noterade att det fanns olika grafitgrå fönsterband på A7 och B7. Det fanns vagnar där den täcker hela fönsterhöjden och på andra vagnar är den tunnare och sträcker sig bara till ungefär 2/3 av fönsterhöjden.
    - Varför finns det denna skillnad?
    - Under vilken period utrustades fordon med "tjocka" fönsterlister?
    - Under vilken period utrustades fordon med "tunna" fönsterlister?
    - Behöll de motsvarande variant tills de målades om igen?
    - Finns det några andra relevanta skillnader?

Innan jag skrev det här inlägget sökte jag igenom gamla inlägg men hittade inget om ämnet. I annat fall ber jag om ursäkt.

Tack så mycket för din hjälp.
    Oliver

PS: På grund av bristande kunskaper i svenska har det här inlägget gjorts med hjälp av en automatisk översättning. Jag hoppas att du förstår innehållet.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: [?] A7 och B7: Färgningsvarianter

Citat Ursprungligen postat av 103 220 Visa inlägg
    Hej

Jag har några frågor om de olika färgsättningarna på SJ:s passagerarvagnar.
    Jag noterade att det fanns olika grafitgrå fönsterband på A7 och B7. Det fanns vagnar där den täcker hela fönsterhöjden och på andra vagnar är den tunnare och sträcker sig bara till ungefär 2/3 av fönsterhöjden.
    - Varför finns det denna skillnad?
    - Under vilken period utrustades fordon med "tjocka" fönsterlister?
    - Under vilken period utrustades fordon med "tunna" fönsterlister?
    - Behöll de motsvarande variant tills de målades om igen?
    - Finns det några andra relevanta skillnader?

Innan jag skrev det här inlägget sökte jag igenom gamla inlägg men hittade inget om ämnet. I annat fall ber jag om ursäkt.

Tack så mycket för din hjälp.
    Oliver

PS: På grund av bristande kunskaper i svenska har det här inlägget gjorts med hjälp av en automatisk översättning. Jag hoppas att du förstår innehållet.

A7 och B7 levererades i brunt 1979-1988.

En A7 provmålades 1988. Den fick det smalare grafitgrå fältet. Den var blå, men hade vissa avvikelser från det som skulle bli standard. Det var en enda A7 som målades så.

1989 började vagnarna målas om mer på riktigt. Det smalare grafitgrå behölls. De var ljust grå i vagnsgavlarna.

1994 kom det som du kallar det bredare grafitgrå. Det var en förenkling. Det skulle vara lättare för verkstäderna att måla vagnarna så. Dessutom tyckte många att det såg snyggare ut om det grafitgrå täckte hela fönstren och inte lämna en bit längst ner. Vagnsgavlarna målades i samma färg som resten av vagnen på dessa.

Så anledning till vad du kallar tjockare grafitgrått fält var alltså att det ansågs snyggare och blev lättare att måla.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •