Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Järnvägsförslag i Västmanland

Avställd
    Medlem
    apr 2018

Järnvägsförslag i Västmanland

Finns det någon som har koll på om det bland alla föreslagna sträckningar av stambanan genom Västmanland på 1800-talet också fanns något som var planerat att passera Stäfre gård i sydöstra delen av Västerfärnebo socken? Var hittar jag i så fall mer information om detta?

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Järnvägsförslag i Västmanland

Citat Ursprungligen postat av Dalaväst Visa inlägg
    Finns det någon som har koll på om det bland alla föreslagna sträckningar av stambanan genom Västmanland på 1800-talet också fanns något som var planerat att passera Stäfre gård i sydöstra delen av Västerfärnebo socken? Var hittar jag i så fall mer information om detta?
    Det verkar inte så, i 50-årsskriften 1906 nämns att Stockholm - Uppsala - Sala - Storvik ingick redan i Nils Ericsons förslag 1856.

http://runeberg.org/sj50/1/0107.html

Visserligen nämns varken Krylbo eller några andra ställen på vägen efter Sala, men om man redan då avsåg att dra banan från Sala mot Storvik skulle en första sträckning mot Västerfärnebo ha blivit en väldig stor omväg.

Det står en del om oenighet om vägen till Sala, samt att det verkar ha funnits två förslag gällande fortsättningen norrut, men inget av dessa verkar ha förordat en sådan västligare sträckning som du är inne på.

Men nu kollade jag bara snabbt i SJ 1856-1906, det kan vara värt att kika på fler ställen i den än bara sid 101 (jag ögnade bara igenom några av sidorna).

Hela skriften hittar du här:

http://runeberg.org/sj50/

Avställd
    Medlem
    apr 2018

Tack, Mattias!

Jag ska studera SJ 1856-1906.

En eventuell sträckning över västra delarna med Stäfre skulle kanske kunna finnas bland något av de många enskilda och privata förslag som presenterades. Frågan är var man får tag i sådant material.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Dalaväst Visa inlägg
    En eventuell sträckning över västra delarna med Stäfre skulle kanske kunna finnas bland något av de många enskilda och privata förslag som presenterades. Frågan är var man får tag i sådant material.
    Det är en god fråga som jag hoppas att du får svar på. Jag har då och då snubblat över gamla järnvägsförslag – ett här och ett där – men man skulle nog fascineras över hur många icke realiserade järnvägar det har funnits (eller inte funnits). Se där, förresten, ett uppslag till en intressant kuriös bok månne?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •