Ursprungligen postat av
Per K
Detta har varit väldigt trevligt hörn av Tyskland ur järnvägssynpunkt. Linjen mellan Zittau och Ebersbach är väl ca 2,5 mil lång och hade förgreningsstationer i först Mittelherwigsdorf där linjen mot Varnsdorf avvek, sedan Oberoderwitz med linje mot Löbau och dubbelspåret slutade och så Eibau där linjen från Varnsdorf kom tillbaka. Zittau hade en massa ställverk och sedan hade varje förgreningsstation längs vägen flera ställverk och Ebersbach, en favoritstation hade 4 ställverk. Ett av dem, R2, har nog inte använts på länge (Rangerställverk), men de andra tre W1 närmast Zittau, B3 på mitten och W4 mot Löbau/Wilthen krävde bemanning alla tre för passerande tåg. Det måste ha krävts enormt med personal för denna linje och även de sista åren innan modernisering, då flera sidolinjer lagts ned eller hade minimal trafik, krävdes ju bemanning i alla ställverk ändå! Jag ser i en förteckning att ställverken i Ebersbach las ned 2008 med sannolik fjärrstyrning. Bara modernisering av stationerna så det bara krävdes en tågklarerare i Ebersbach och fri genomfart för det mesta på övriga stationer, hade ju sparat mängder.
Zittau ersatte fem ställverk med att bara ha ett kvar bemannat som då styrde hela stationen 2017, och från 2018 är Zittau fjärrstyrt från Bischofswerda om jag fattar rätt.
Ja det är nära mellan Ebersbach och Jirikov som framgår av annat inlägg. Man passerar ju intill Jirikov station vid infarten från Zittau med spåren intill varandra och något är då övergångsspår mellan stationerna. Skyltar med Staatsgrenze fanns i alla fall förr mellan spåren. Det är ju glest med tåg över gränsen numera om några alls och så har det varit några år. Jag erinrar mig från någon Kursbuch från ca år 2000 om att det bara var något tåg vissa söndagar om året, eller om det bara var en söndag, som det gick persontåg över gränsen till Ebersbach från Rumburk. Därutöver gick något tåg bara till Jirikov, men det var ju inte så långt emellan om än dock en landsgräns. Det är väl inte lika roligt idag som det har varit i Ebersbach med omnejd, men förhoppningen är att besöksreglerna och restriktionerna blir sådana inom inte allt för lång framtid, att man kan ge sig ut och resa och besöka området igen!