Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Plandampf i Oberlausitz valborgshelgen 1994 dag 2, del 2

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Plandampf i Oberlausitz valborgshelgen 1994 dag 2, del 2

Föregående avsnitt finns här:
    Dag 1, del 1
    Dag 1, del 2
    Dag 2, del 1

Och här är en länk till en karta över området

Görlitz har spårvagnar och här går de på en gågata, fram till järnvägsstationen som syns mitt i bild. (Ulf)

Även Görlitz har en hel del äldre hus i de centrala delarna. (Hans)

Klockan 15.25 tog vi ett tåg från Görlitz till Zittau. Det är ett tyskt inrikeståg, men sträckan går utmed gränsfloden Neisse, och på en ganska stor del av sträckan så går järnvägen på den polska sidan av floden.
    Här passerar vi ett stort brunkolsbrott och kraftverk i Hagenwerder på tyska sidan, som därför förstås använder ellok för den interna trafiken, medan vi åker efter diesellok på huvudsträckan.
    Kraftverket (och industrispåren) lades ner några år efter vi var där, och brunkolsbrottet har blivit en stor sjö. (Hans)

Och när vårt tåg fortsatte förbi koltåget på spåret bredvid så såg vi plötsligt att det var lok kopplade, så det blev en snabb bild. En spännande konstruktion och placering av strömavtagarna. (Hans)

Tågmöte i Krzewina Zgorzelecka, och vårt tåg gör uppehåll där. (Hans)

Vi får avgång från Krzewina Zgorzelecka, som alltså ligger i Polen. I tidtabellen står att av- och påstigning endast för resande till resp från Ostritz (som är den tyska orten på andra sidan gränsfloden). Från stationsområdet finns det en gångbro över floden, men ingen bebyggelse på polska sidan. (Ulf)

I Zittau gjorde vi ett snabbt byte (16.09 till 16.17) till ett nytt korridortåg till Ebersbach. Det bör vara vid utfarten vi ser det här ångloket som har rast, och vi kommer se det lite senare. (Ulf)

Vi hade som nämnts inte så mycket koll på vilka ”moderna” fordon vi åkte med, men här syns tydligt att det är ett diesellok med mitthytt. (Hans)

Tåget passerar här genom stationen i Varnsdorf i god fart, eftersom vi åker med ett inrikes tyskt tåg och Varnsdorf ligger (och då låg) i Tjeckien.
    Sträckan från Zittau till Varnsdorf har trafik idag, medan den fortsätta sträckan är nedlagd. (Ulf)

Här har vi kommit fram till Ebersbach där vi klev av. Vårt tåg står till vänster, och skulle efter en stund fortsätta till Löbau, och till höger står en CD-rälsbuss (fortfarande märkt CSD) av den väldigt vanliga typen 810 (678 tillverkade), som senare skall gå tillbaka till Rumburk i Tjeckien. Notera den typiskt östtyska destinationsskylten på stolpen (det tändes en lampa bakom den destination som gällde. (Hans)

Här ser vi typen och numret på vårt disellok vi kom dit med. Det byggdes som DR V100, blev senare DR:s typ (littera) 110, för att med starkare motor bli DR:s typ 112, och vid hopslagningen bli DB 202. Totalt av alla varianter av V100 skall det för DR ha byggts ca 950 lok. (Ulf)

Strax efter oss kom det in ett Eilzug från Zittau mot Dresden, som hade gått en kortare väg. (Hans)

När det närmar sig så ser vi att det inte helt oväntat är samma lok som vi en timma tidigare såg i Zittau, 03 2001. Vi hade efter att vi betalat in pengarna till arrangören fått en bunt med grafiska tidtabeller och de planerade exakta omloppen för varje lok. Så, det ingick nog i vår plan att få åka efter det här loket. I och med det här loket så hade vi faktiskt redan första dagen åkt efter alla 5 ångloken som deltog.
    (Ulf)

Så vi följde med ångtåget, avgång 17.22. och reste genom en vacker vårkväll. (Hans)

Här passerar vi på Putzkauer Viadukt, ett imponerande byggnadsverk, i till synes gott skick.
    När vi sen nådde Dresden-Neustadt var dagens resa slut, vi tog oss på något sätt hem till vårt pensionat för att äta middag i närheten, och sen vila (eller planera för morgondagen?). (Ulf)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Plandampf i Oberlausitz valborgshelgen 1994 dag 2, del 2

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg

När det närmar sig så ser vi att det inte helt oväntat är samma lok som vi en timma tidigare såg i Zittau, 03 2001. Vi hade efter att vi betalat in pengarna till arrangören fått en bunt med grafiska tidtabeller och de planerade exakta omloppen för varje lok. Så, det ingick nog i vår plan att få åka efter det här loket. I och med det här loket så hade vi faktiskt redan första dagen åkt efter alla 5 ångloken som deltog.
    (Ulf)
    Tack för hela bildserie från trakterna jag har besökt flera gånger typ 20-år senare.
    Här undrar jag vad hade "trafikljusen" för funktion i Ebersbach, har inte sett likadana någon annanstans.

Och om gränsöverskridande trafik mellan Rumburk och Ebersbach kan tilläggas att där fanns en närliggande station i Jiříkov, drygt 600 m fågelavstånd mellan stationshusen:
    https://en.mapy.cz/s/denabusake

Mvh mormax

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av mormax Visa inlägg
    Tack för hela bildserie från trakterna jag har besökt flera gånger typ 20-år senare.
    Här undrar jag vad hade "trafikljusen" för funktion i Ebersbach, har inte sett likadana någon annanstans.

Och om gränsöverskridande trafik mellan Rumburk och Ebersbach kan tilläggas att där fanns en närliggande station i Jiříkov, drygt 600 m fågelavstånd mellan stationshusen:
    Jag har ingen aning om trafikljusen, vi får hoppas att Postvagnens signalexpert kan berätta.

Ja, det var väl en stor godsbangård i Jiříkov, och jag antar att det var för att det var en gränsövergång med tillhörande kontroller och växling.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Eftersom bangården uppenbarligen ligger i en kurva så kan det vara olika signaler för bromstillsättningar för godståg om inte
    bromsprovarens hand/ljussignaler syns av föraren?/Ulf

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ack, på SJK-resan 1981 var det planerat en resa på Görlitz-Zittau, men det blev buss i stället med motiveringen att banan var ur trafik. Vilket var en lögn eftersom vi från bussen kunde se tåg på banan.
    Det var oroligt i Polen och man ville att något skulle smitta av sig på DDR , hur det nu var möjligt med en järnvägsresa.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja, det var väl en stor godsbangård i Jiříkov, och jag antar att det var för att det var en gränsövergång med tillhörande kontroller och växling.
    Inget svar på ursprunglig fråga, men intressanta signallösningar har varit där:
    http://www.eisenbahnsignale.de/Kilom...wEbersbach.htm

Mvh mormax

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Stationen Ebersbach (Sachs) byggdes som gemensam gränsstation. Efter första världskrigets slut, dvs när Tjeckoslovakien skapats, anlade tjeckerna sin egna station: Jiříkov.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

- - -
    - - -
    "Trafikljusen" är med största sannolikhet ljussignaler för Bremsbrobesignale (bromsprovsignaler), signalinrättningar som är till för att underlätta för föraren att se bromsprovarens signaler. Om det står tågsätt på flera av de kurviga spåren kan det ju bli svårt för föraren att se handsignaler från bromsprovaren.

På den närmaste stolpen sitter det en signalinrättning för respektive närmaste spår, och vi ser att det på grund av den skarpa kurvan finns ytterligare en stolpe med sådana längre bort. Signalinrättningarna för ett visst spår är "parallellkopplade" och visar samtidigt samma signalbilder och signalbesked. Av dem på den närmaste stolpen kan man se att signalbilderna/signalbeskeden visas i båda riktningarna.

De kan visa ett vitt sken, eller två eller tre vita sken på lodrät linje, men normalställningen innebär att signalen är släckt. Följande signalbilder och signalbesked kan visas:
    * Ett vitt sken. Zp 6, "Bremse anlegen" ("tillsätt bromsen").
    * Två vita sken. Zp 7, "Bremse lösen" ("lossa bromsen").
    * Tre vita sken. Zp 8, "Bremse in Ordnung" ("bromsen är i ordning"). ["Bromsprovet klart", heter motsvarande signalbesked i Sverige.]

I den tyska Eisenbahn-Signalordnung (järnvägssignalförordningen) har alla signalbesked en "kortbeteckning" bestående av bokstäver och en eller två siffror. Dem är det nödvändigt att lära sig för tyska järnvägare, för ofta(st) används bara kortbeteckningen i skriftlig dokumentation. Exempelvis är Hp 0 kortbeteckningen för huvudsignalbeskedet "Halt" ("stopp"), som vi kan se flera av i bakgrunden. 'Zp' är gruppen Zugpersonalsignale (tågpersonalsignaler).

Signalinrättningar för signaler vid bromsprov finns ju också i de svenska trafikreglerna TTJ, med benämningen 'bromsprovningssignaler'. Dessa är s.k. tablåsignaler som kan visa gula lysande bokstäver.
    * 'T' betyder "bromsa" (tänk: "tillsätt"; 'B' är upptaget för "back" i rangersignaler).
    * 'L' betyder "lossa.
    * 'K' betyder "bromsprovet klart".

I Sverige är dock bromsprovningssignalerna på utdöende, eftersom kommunikation mellan bromsprovaren och föraren nu kan ske per radio/telefon, och i allmänhet gör det även om det också, liksom i Tyskland, finns handsignaler för ändamålet. Det skulle inte förvåna mig om situationen är densamma för de tyska ljussignalerna för bromsprov.
    /up

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

I Hagenwerder finns inte mycket kvar längre av vad som har varit(30 min in i filmen)...
    https://www.youtube.com/watch?v=FsJj7E5FcII
    /Ulf

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Pålsson Visa inlägg
    "Trafikljusen" är med största sannolikhet ljussignaler för Bremsbrobesignale (bromsprovsignaler), signalinrättningar som är till för att underlätta för föraren att se bromsprovarens signaler.
    ---
    Tack så mycket för utförligt beskrivning!

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    I Hagenwerder finns inte mycket kvar längre av vad som har varit(30 min in i filmen)...
    Tillbaka till 1994, mycket intressant film:
    https://www.youtube.com/watch?v=5WmvssngoRI

Mvh mormax

Tackar!

Lite konstigt med ångloken och moderniserade vagnar.

Och när vårt tåg fortsatte förbi koltåget på spåret bredvid så såg vi plötsligt att det var lok kopplade, så det blev en snabb bild. En spännande konstruktion och placering av strömavtagarna. (Hans)
    För mig är mera spännande att loken saknas "sidoströmavtagaren" som användes där kolen lastades. [Edit: Normalspåret användes för kol som kom från Cottbusser Revier, det står ju i inledningen till filmen som @mormax länkade till.]
    4-1284 byggdes f.ö. 1987.

Vi kan tilllägga att banan fick en ny linjeförning, den gamla linjen och landsbyn Deutsch Ossig försvann i dagbrottet.

Senast redigerat av Sören Heise den 2022-01-10 klockan 18:20:56.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Lite konstigt med ångloken och moderniserade vagnar.

För mig är mera spännande att loken saknas "sidoströmavtagaren" som användes där kolen lastades. [Edit: Normalspåret användes för kol som kom från Cottbusser Revier, det står ju i inledningen till filmen som @mormax länkade till.]
    4-1284 byggdes f.ö. 1987.
    Jo, fast en hel del tåg kördes ju med vagnar i äldre målning, mer typiskt östtyska.

Oj, jag trodde loket vi såg var väldigt gammalt och därför intressant, men det var alltså bara 7 år gammalt.
    Kom normalspårskolvagnarna alltså med diesel till stationen i Hagenwerder och där tog kraftverkets egna ellok över och växlade dem dit de skulle?
    Medan smalspåret var (förstås) bara för interna transporter?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kom normalspårskolvagnarna alltså med diesel till stationen i Hagenwerder och där tog kraftverkets egna ellok över och växlade dem dit de skulle?
    Verkar ha varit så. Finns olika bilder som visar dieseldragna koltågen i Hagenwerder.
    https://www.flickr.com/photos/brs-online/35546936052/

Mvh mormax

Medan smalspåret var (förstås) bara för interna transporter?
    Ja. Men i andra Kohlereviere fanns det smalspåriga linjer. I dag är bara normalspåret kvar.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Carlsson Visa inlägg
    Stationen Ebersbach (Sachs) byggdes som gemensam gränsstation. Efter första världskrigets slut, dvs när Tjeckoslovakien skapats, anlade tjeckerna sin egna station: Jiříkov.
    Detta har varit väldigt trevligt hörn av Tyskland ur järnvägssynpunkt. Linjen mellan Zittau och Ebersbach är väl ca 2,5 mil lång och hade förgreningsstationer i först Mittelherwigsdorf där linjen mot Varnsdorf avvek, sedan Oberoderwitz med linje mot Löbau och dubbelspåret slutade och så Eibau där linjen från Varnsdorf kom tillbaka. Zittau hade en massa ställverk och sedan hade varje förgreningsstation längs vägen flera ställverk och Ebersbach, en favoritstation hade 4 ställverk. Ett av dem, R2, har nog inte använts på länge (Rangerställverk), men de andra tre W1 närmast Zittau, B3 på mitten och W4 mot Löbau/Wilthen krävde bemanning alla tre för passerande tåg. Det måste ha krävts enormt med personal för denna linje och även de sista åren innan modernisering, då flera sidolinjer lagts ned eller hade minimal trafik, krävdes ju bemanning i alla ställverk ändå! Jag ser i en förteckning att ställverken i Ebersbach las ned 2008 med sannolik fjärrstyrning. Bara modernisering av stationerna så det bara krävdes en tågklarerare i Ebersbach och fri genomfart för det mesta på övriga stationer, hade ju sparat mängder.

Zittau ersatte fem ställverk med att bara ha ett kvar bemannat som då styrde hela stationen 2017, och från 2018 är Zittau fjärrstyrt från Bischofswerda om jag fattar rätt.

Ja det är nära mellan Ebersbach och Jirikov som framgår av annat inlägg. Man passerar ju intill Jirikov station vid infarten från Zittau med spåren intill varandra och något är då övergångsspår mellan stationerna. Skyltar med Staatsgrenze fanns i alla fall förr mellan spåren. Det är ju glest med tåg över gränsen numera om några alls och så har det varit några år. Jag erinrar mig från någon Kursbuch från ca år 2000 om att det bara var något tåg vissa söndagar om året, eller om det bara var en söndag, som det gick persontåg över gränsen till Ebersbach från Rumburk. Därutöver gick något tåg bara till Jirikov, men det var ju inte så långt emellan om än dock en landsgräns. Det är väl inte lika roligt idag som det har varit i Ebersbach med omnejd, men förhoppningen är att besöksreglerna och restriktionerna blir sådana inom inte allt för lång framtid, att man kan ge sig ut och resa och besöka området igen!

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Detta har varit väldigt trevligt hörn av Tyskland ur järnvägssynpunkt. Linjen mellan Zittau och Ebersbach är väl ca 2,5 mil lång och hade förgreningsstationer i först Mittelherwigsdorf där linjen mot Varnsdorf avvek, sedan Oberoderwitz med linje mot Löbau och dubbelspåret slutade och så Eibau där linjen från Varnsdorf kom tillbaka. Zittau hade en massa ställverk och sedan hade varje förgreningsstation längs vägen flera ställverk och Ebersbach, en favoritstation hade 4 ställverk. Ett av dem, R2, har nog inte använts på länge (Rangerställverk), men de andra tre W1 närmast Zittau, B3 på mitten och W4 mot Löbau/Wilthen krävde bemanning alla tre för passerande tåg. Det måste ha krävts enormt med personal för denna linje och även de sista åren innan modernisering, då flera sidolinjer lagts ned eller hade minimal trafik, krävdes ju bemanning i alla ställverk ändå! Jag ser i en förteckning att ställverken i Ebersbach las ned 2008 med sannolik fjärrstyrning. Bara modernisering av stationerna så det bara krävdes en tågklarerare i Ebersbach och fri genomfart för det mesta på övriga stationer, hade ju sparat mängder.

Zittau ersatte fem ställverk med att bara ha ett kvar bemannat som då styrde hela stationen 2017, och från 2018 är Zittau fjärrstyrt från Bischofswerda om jag fattar rätt.

Ja det är nära mellan Ebersbach och Jirikov som framgår av annat inlägg. Man passerar ju intill Jirikov station vid infarten från Zittau med spåren intill varandra och något är då övergångsspår mellan stationerna. Skyltar med Staatsgrenze fanns i alla fall förr mellan spåren. Det är ju glest med tåg över gränsen numera om några alls och så har det varit några år. Jag erinrar mig från någon Kursbuch från ca år 2000 om att det bara var något tåg vissa söndagar om året, eller om det bara var en söndag, som det gick persontåg över gränsen till Ebersbach från Rumburk. Därutöver gick något tåg bara till Jirikov, men det var ju inte så långt emellan om än dock en landsgräns. Det är väl inte lika roligt idag som det har varit i Ebersbach med omnejd, men förhoppningen är att besöksreglerna och restriktionerna blir sådana inom inte allt för lång framtid, att man kan ge sig ut och resa och besöka området igen!
    Kan bara tillägga, att Ebersbach är en delad stad. Säger man "delad stad" så associerar folk till Berlin, men det finns gott om andra europeiska städer som fortfarande är delade. Den tjeckiska sidan av Ebersbach består av förstad och industrier, samt någon ölservering. Jag tog en pilsnerpaus där för kanske 10-15 år sedan, på väg med tåg från Zittau till Dresden.

Citat Ursprungligen postat av Lennart Carlsson Visa inlägg
    Kan bara tillägga, att Ebersbach är en delad stad. Säger man "delad stad" så associerar folk till Berlin, men det finns gott om andra europeiska städer som fortfarande är delade. Den tjeckiska sidan av Ebersbach består av förstad och industrier, samt någon ölservering. Jag tog en pilsnerpaus där för kanske 10-15 år sedan, på väg med tåg från Zittau till Dresden.
    Administrativt sett var Ebersbach och Jiříkov aldrig del av samma kommun och endast under åren 1938 - 1945 del av samma stat. Detta skiljer situationen från t.ex. Berlin eller Görlitz/Zgorzelec.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •