Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Spår för totalförsvaret

Administratör X1000s avatar
    Medlem
    mar 2018

Spår för totalförsvaret

Tidigare fanns anslutning till järnvägsnätet för militära förråd och drivmedelsanläggningar. Dessa är nu avvecklade sedan länge, men det vore intressant att se bilder från dessa. Kanske inte finns så mycket att tillgå, detta var ju hemligt på den tiden. Militären slutade väll oxå för rätt länge sedan med järnvägstransporter öht.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Spår för totalförsvaret

Citat Ursprungligen postat av X1000 Visa inlägg
    Militären slutade väll oxå för rätt länge sedan med järnvägstransporter öht.
    Under den nyligen genomförda öveningen "Vintersol" i Norrbotten använde man i alla fall järnvägen för en del av transporterna. Men det kanske bara var för att det trots allt var en fredstida övning?

/ L G

https://www.forsvarsmakten.se/sv/akt...-for-framgang/

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Granis Visa inlägg
    Under den nyligen genomförda öveningen "Vintersol" i Norrbotten använde man i alla fall järnvägen för en del av transporterna. Men det kanske bara var för att det trots allt var en fredstida övning?

/ L G

https://www.forsvarsmakten.se/sv/akt...-for-framgang/
    Lite typiskt att man fick låna in vagnar från Holland för att transportera stridsvagnarna. Inga svenska vagnar med tillräcklig bärighet fanns att uppbringa, Sap-vagnarna är väl skrotade.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Lite typiskt att man fick låna in vagnar från Holland för att transportera stridsvagnarna. Inga svenska vagnar med tillräcklig bärighet fanns att uppbringa, Sap-vagnarna är väl skrotade.
    Har man bara behov av specialvagnar vid enstaka tillfällen är det nog en bra lösning att hyra. Men ska vi rusta upp försvaret och klara snabb omgruppering går det att köpa nya vagnar. Man får en ansenlig godsvagnspark till kostnaden för ett enda JAS-plan.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Järnvägen kan användas för uppmarsch, men inte i krig eller i något krigsnära område, så var tanken så länge järnvägen fanns med i någon slags totalförsvarsplanering. Med tanke på hur lätt det är att slå ut järnvägstrafiken i det här landet idag så är inte järnvägen något jag skulle lita på i orostider.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Txp Visa inlägg
    Järnvägen kan användas för uppmarsch, men inte i krig eller i något krigsnära område, så var tanken så länge järnvägen fanns med i någon slags totalförsvarsplanering. Med tanke på hur lätt det är att slå ut järnvägstrafiken i det här landet idag så är inte järnvägen något jag skulle lita på i orostider.
    Eftersom jag jobbat en hel del med den svenska försvaret kan jag meddela att det inte var riktigt så man tänkte...

/TKO

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Oskar F Visa inlägg
    Har man bara behov av specialvagnar vid enstaka tillfällen är det nog en bra lösning att hyra. Men ska vi rusta upp försvaret och klara snabb omgruppering går det att köpa nya vagnar. Man får en ansenlig godsvagnspark till kostnaden för ett enda JAS-plan.
    Ska vi gissa på att man får runt hundra storbäriga flakvagnar för priset av ett JAS-plan? Jag vet inte vad kostar nu för tiden men på den tiden jag höll på och räknade på sånt var det runt 500 miljoner - och det var många år sedan!

/TKO

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det behövs inga jättevagnar, en Stridsvagn 122/Leopard väger 67 ton, det är mindre än en Stora-container. Alltså en modifierad 4-axlig boggievagn räcker. Däremot är jag lite undrande över bredden på 3,7 meter. Räcker det fria rummet till?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

3,7 meter är utanför alla svenska lastprofiler - lastprofil C tillåter 3,6 meter.

Hur gör dom i Tyskland, där Bundeswehr ofta använder järnvägstransporter vid manövrar?

/TKO

(Som också undrar varför man valt denna bredd på stridsvagnen - det måste ju begränsa användningen i t ex "strid i bebyggelse"... men det är nog ett annat forum sådant skall diskuteras på)

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Eftersom jag jobbat en hel del med den svenska försvaret kan jag meddela att det inte var riktigt så man tänkte...

/TKO
    Det är bra med rättelser! Jag frågade min far om detta, men han är flottist..!

Jag vet att SJ på den tiden det begav sig hade någon form av beredskapsplanering (Stab Försvar) och att det i någon mån gjordes förberedelser för hur tåg skulle köras om det blev allvar, t.ex flytta folk till övre Norrland. Den planeringen torde ha upphört om inte förr, så absolut senast vid bolagiseringen. Om man gick så långt som speciella omlopps- och bemanningsplaner vet jag inte.

Hur tänkte man då, eller det kanske är fel fråga att ställa i detta forum, men jag är nyfiken..

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    3,7 meter är utanför alla svenska lastprofiler - lastprofil C tillåter 3,6 meter.

Hur gör dom i Tyskland, där Bundeswehr ofta använder järnvägstransporter vid manövrar?

/TKO

(Som också undrar varför man valt denna bredd på stridsvagnen - det måste ju begränsa användningen i t ex "strid i bebyggelse"... men det är nog ett annat forum sådant skall diskuteras på)
    På korta boggivagnar med måttliga fordonsrörelser skulle 3,7 m breda stridsvagnar rymmas inom vår dynamiska fordonsprofil SEc (som har största bredd 3,96 m inklusive alla tänkbara fordonsrörelser; lastprofil är ett statiskt mått och det täcker även mest ogynnsamma fall med en 24 m lång boggivagn). Givetvis som specialtransport, och inte på banor som "bara" har SEa. Men jag håller med om att 3,7 m verkar vara osmidigt brett ur flera synvinklar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Oskar F Visa inlägg
    På korta boggivagnar med måttliga fordonsrörelser skulle 3,7 m breda stridsvagnar rymmas inom vår dynamiska fordonsprofil SEc (som har största bredd 3,96 m inklusive alla tänkbara fordonsrörelser; lastprofil är ett statiskt mått och det täcker även mest ogynnsamma fall med en 24 m lång boggivagn). Givetvis som specialtransport, och inte på banor som "bara" har SEa. Men jag håller med om att 3,7 m verkar vara osmidigt brett ur flera synvinklar.
    Stridsvagnar skall slåss ute på vida fält, i städer har de inget att göra. Det lätt att slå ut en stridsvagn uppifrån, där är pansaret som svagast. Det kan nog räcka med en välplacerad handgranat. Dessutom är en stridsvagn blind uppåt.

Administratör X1000s avatar
    Medlem
    mar 2018

Min fråga gällde de speciella spår som man kunde växla in på från huvudbanan, och in på militärt område. Där fanns det ibland förråd av något slag i bergrum. Just detta är en upplagsplats, men det fanns andra varianter.

Från http://www.swedishruins.se

Drivmedelsanläggning i Jönköping. Från Järnvägshistoriskt forum av Rolf Johansson

Drivmedelsdepå av Hans O, Järnvägshistoriskt forum

Senast redigerat av X1000 den 2018-04-05 klockan 21:21:08.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Stridsvagnar skall slåss ute på vida fält, i städer har de inget att göra. Det lätt att slå ut en stridsvagn uppifrån, där är pansaret som svagast. Det kan nog räcka med en välplacerad handgranat. Dessutom är en stridsvagn blind uppåt.
    Säkert inte rätt ställe at diskutera pansarstrategier, men lite fort:

- Att skicka ut en massa stridsvagnar på "vida fält" kräver luftherravälde, vilket det svenska försvaret aldrig kan räkna med att ha. Dessutom finns inte så många vida fält i Sverige.

Men annars är det en riktig synpunkt!

Den historiskt bevandrade kan dock minnas att stridsvagnar var rätt effektiva att slå ner frihetsupproren i Budapest och Prag...

/TKO

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •