Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Julresa 4. DSB möter upp med långt tåg.

SJK-medlem Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Julresa 4. DSB möter upp med långt tåg.

IC 394 består av ett tredubblat IC3, åtminstone i dag. Det nio vagnar långa tåget utgjorde en anslående syn på Hamburg Hbf denna middag. Det behövs för det är många som tycks vilja åka hem efter julfirande på kontinenten.

Detta är ju en av de uppsnabbade förbindelserna sedan Fågelflyktsleden lades ner. 4 h 40 m till Köpenhamn är bara obetydligt längre än tidigare. Skönt att resa i dagsljus.

Stockholm S

Medlem
    mar 2018

Julresa 4. Långt tåg, långt stopp i Padborg.

ICE 394 stannar likt alla tåg i Padborg. Dansk polis invaderade tåget. Kontrollen var betydligt noggrannare på nordgång än på sydgång för några dagar sedan. Resultat: rättidigt tåg blev 21 minuter sent. Ingen fara än så länge. Bytestiden i Köpenhamn är 46 minuter.

Men alla dessa stopp på linjen skapar osäkerhet. En plan B har börjat diskuteras.

A propos kontroll: vår tyska ombordare viserade våra IR-biljetter och begärde faktiskt leg. Det har såvitt jag minns inte hänt tidigare. Sedan blev det ju leg-kontroll i Padborg, men då av ett helt annat skäl.

Nyss Odense och förseningen är oförändrad.

Stockholm S

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Sv: Julresa 4. Långt tåg, långt stopp i Padborg.

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    ICE 394 stannar likt alla tåg i Padborg. Dansk polis invaderade tåget. Kontrollen var betydligt noggrannare på nordgång än på sydgång för några dagar sedan. Resultat: rättidigt tåg blev 21 minuter sent. Ingen fara än så länge. Bytestiden i Köpenhamn är 46 minuter.

Men alla dessa stopp på linjen skapar osäkerhet. En plan B har börjat diskuteras.

A propos kontroll: vår tyska ombordare viserade våra IR-biljetter och begärde faktiskt leg. Det har såvitt jag minns inte hänt tidigare. Sedan blev det ju leg-kontroll i Padborg, men då av ett helt annat skäl.

Nyss Odense och förseningen är oförändrad.
    Så blir spørsmåler hvordan kontrollen inn til Sverige blir. Og fra i morgen blir det enda strengere.

Medlem
    mar 2018

Julresa 4. Kort stopp i Köpenhamn

Förseningen stannade vid 22 min till Köpenhamn. Lätt att hinna 550 alltså. Inget tydde på att ett SJ-tåg var på gång. För säkerhets skull hoppade vi på första bästa Ö-tåg (1084) medan saken reddes ut.

Ingen biljettvisering, ingen gränskontroll och heller ingen vaccinationskontroll på 1084. SJ däremot har skärpt upp hälsoskyddet. Ombord på 550 i Malmö, som faktiskt hade gått helt tidtabellsenligt från Köpenhamn, fann vi att två av de tre sittgrupperna i bistron återigen hade stängts. "Out of order" stod det på borden. Hur tänker trafikfötetaget egentligen?

Tidigare sålde de bara varannan plats, men nu kan vem som helst hamna bredvid vem som helst i vagnarna, men i bistron måste det vara flera meter mellan de ätande gästerna.

SJ:s bistro förlorar steg efter steg i attraktion. Tur att konjaken finns kvar i alla fall.

Stockholm S

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Sv: Julresa 4. Kort stopp i Köpenhamn

Förseningen stannade vid 22 min till Köpenhamn. Lätt att hinna 550 alltså. Inget tydde på att ett SJ-tåg var på gång. För säkerhets skull hoppade vi på första bästa Ö-tåg (1084) medan saken reddes ut.

Ingen biljettvisering, ingen gränskontroll och heller ingen vaccinationskontroll på 1084. SJ däremot har skärpt upp hälsoskyddet. Ombord på 550 i Malmö, som faktiskt hade gått helt tidtabellsenligt från Köpenhamn, fann vi att två av de tre sittgrupperna i bistron återigen hade stängts. "Out of order" stod det på borden. Hur tänker trafikfötetaget egentligen?

Tidigare sålde de bara varannan plats, men nu kan vem som helst hamna bredvid vem som helst i vagnarna, men i bistron måste det vara flera meter mellan de ätande gästerna.

SJ:s bistro förlorar steg efter steg i attraktion. Tur att konjaken finns kvar i alla fall.
    Reglerna om avstånd mellan gäster på matservering kommer inte från SJ. Rikta din aggression mot Folkhälsomyndigheten och regeringen i det fallet.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Reglerna om avstånd mellan gäster på matservering kommer inte från SJ. Rikta din aggression mot Folkhälsomyndigheten och regeringen i det fallet.
    Jag upprepar, hur tänker trafikföretaget egentligen? Och hur tänker Kippu?

Stockholm S

Medlem
    nov 2019

Jag upprepar, hur tänker trafikföretaget egentligen? Och hur tänker Kippu?
    Att spärra av bord i bistron är en effekt av regelverket om minst en meters avstånd mellan sittande sällskap i restauranger och andra matserveringar. Trafikföretaget har bara att lyda.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Vi ska nog vara tacksamma att Folkhälsomyndigheten inte anammat alkohollagens definition av restaurangen, dvs hela tåget.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Sv: Julresa 4. DSB möter upp med långt tåg.

IC 394 består av ett tredubblat IC3, åtminstone i dag. Det nio vagnar långa tåget utgjorde en anslående syn på Hamburg Hbf denna middag. Det behövs för det är många som tycks vilja åka hem efter julfirande på kontinenten.

Detta är ju en av de uppsnabbade förbindelserna sedan Fågelflyktsleden lades ner. 4 h 40 m till Köpenhamn är bara obetydligt längre än tidigare. Skönt att resa i dagsljus.
    Et spørsmål nå som din reise nærmer seg slutten... Hvordan fikk du tak i omslagskode slik at du kunne reservere plass på SJ sine tog? Eller reserverte du plass via annen side enn SJ.se?

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ståle Ualand Visa inlägg
    Et spørsmål nå som din reise nærmer seg slutten... Hvordan fikk du tak i omslagskode slik at du kunne reservere plass på SJ sine tog? Eller reserverte du plass via annen side enn SJ.se?
    Detta tillhör SJs mest välbevarade hemligheter. Jo, jag gick och beställde på SJ.se, men jag minns inte hur jag gjorde.

Men det SKA gå!

Stockholm S

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Detta tillhör SJs mest välbevarade hemligheter. Jo, jag gick och beställde på SJ.se, men jag minns inte hur jag gjorde.

Men det SKA gå!
    Du må ha omslagskoden fra IR billetten... Null problem dersom man har en fysisk billett. Litt mer spennende med digital billett.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Ståle Ualand Visa inlägg
    Du må ha omslagskoden fra IR billetten... Null problem dersom man har en fysisk billett. Litt mer spennende med digital billett.
    Passnumret finns i bekräftelsemejlet. "You'll find your Pass number in your confirmation email." Bör vara en sexställig alfanumerisk kod.
    Du knappar ju in det för att aktiverat passet i mobilen.

Medlem
    mar 2018

Passnumret finns i bekräftelsemejlet. "You'll find your Pass number in your confirmation email." Bör vara en sexställig alfanumerisk kod.
    Javisst. Så var det. Men varför kan man inte göra detta i appen?
    .

Stockholm S

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Takk. Notert bak øret og testet med en billett jeg kjøpte i fjor men ikke benyttet.

Fungerer kanon på sj.se.

Senast redigerat av Ståle Ualand den 2021-12-27 klockan 21:20:05.

Medlem
    mar 2018

Julresa 4. Det slutade som det började.

Ja, det slutade som det började, dvs illa.

Jag blev inlåst på toaletten mellan Linköping och Norrköping. Dörren gick inte att låsa men heller inte att öppna. Dörrhandtaget hade låst sig. Där stod jag och försökte förgäves ringa hustrun. Hon hörde inte signalerna! SJ-chatten hade stängt för klockan var över 22. Efter en halvtimme kom en ombordare och knackade på. Hon hade tillkallas av en nödig väntande.

Ombordaren lyckades heller inte öppna utan hon ringde något slags jourhavande reparatör som gav henne telefondirektiv. Jag som börjat fantisera om brandmän med yxa på Cst kunde lättad bli utsläppt strax före Katrineholm.

Så kan det gå i gamla X2or när underhållet får vänta på den stora ombyggnaden.

Stockholm S

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Sv: Julresa 4. Det slutade som det började.

Ja, det slutade som det började, dvs illa.

Jag blev inlåst på toaletten mellan Linköping och Norrköping. Dörren gick inte att låsa men heller inte att öppna. Dörrhandtaget hade låst sig. Där stod jag och försökte förgäves ringa hustrun. Hon hörde inte signalerna! SJ-chatten hade stängt för klockan var över 22. Efter en halvtimme kom en ombordare och knackade på. Hon hade tillkallas av en nödig väntande.

Ombordaren lyckades heller inte öppna utan hon ringde något slags jourhavande reparatör som gav henne telefondirektiv. Jag som börjat fantisera om brandmän med yxa på Cst kunde lättad bli utsläppt strax före Katrineholm.

Så kan det gå i gamla X2or när underhållet får vänta på den stora ombyggnaden.
    Ja det är ju ett väldigt underligt lås på dom toaletterna.
    Vad är det för fel på gammaldags vanliga vred som slår om mellan rött och grönt ?
    Men det kanske var än värre för den som väntade ?

SJK-medlem Anders.o93s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Vad är det för fel på gammaldags vanliga vred som slår om mellan rött och grönt ?
    Det finns väl mer än en toalett ombord?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Är det inte just ett vanligt vred? (Sen dinns det ytterligare ett vred högre upp för att kunna ta sig ut från toaletten om den skulle stängas av när man är där inne)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Är det inte just ett vanligt vred? (Sen dinns det ytterligare ett vred högre upp för att kunna ta sig ut från toaletten om den skulle stängas av när man är där inne)
    Det övre behöver man väl inte tänka på normalt, men finns där om toaletten stänger av sig vid fel.
    Det brukar kärva, undrar om de har gjort något åt det på det ombyggda X2000..

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Det finns väl mer än en toalett ombord?
    Folk i allmänhet orkar möjligen gå och kolla den som ligger närmast i vagnen bredvid,annars så väntar dom.../Ulf

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •